"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campomar, Glória del Carmen
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Zimmerman, Mario Andrés, Fulugonio, Julia, Añasco, Alejandro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335
Resumo: Chairs which deal with body and motor practices in the UNLaM Physical Education Training College implement their classes in coeducational commissions. Our objective was to assess the representations regarding gender problems among PUEF students. In the present exploratory study of qualitative approach, focus groups have been conducted and student’s accounts have been assessed. Advanced students consider more complex points of view, which articulate biological and social aspects. They also appreciate how beneficial coeducational practices might be and emphasize the difference between educational and competitive sports practices. Female students feel discriminated against by teachers and that their skills are not appreciated. Coeducational practices allow them to have access to activities which they would not otherwise have been able to. Male students feel discriminated against because of lack of masculinity if they move away from gender stereotypes.
id UECE-1_1dee587aa52bc088bb7d2178d10557cc
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2335
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling "Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training“Vos no… en esa posición, sí o sí, un hombre”: representaciones acerca del género e intervención docente en la formación“Você não... nessa posição, sim ou sim, um homem”: representações em torno do gênero e intervenção docente na formaçãoGêneroRepresentações SociaisFormação DocenteEducação FísicaEducaçãoGenderSocial RepresentationsTeacher TrainingPhysical EducationEducationGéneroRepresentaciones SocialesFormación DocenteEducación FísicaEducaciónChairs which deal with body and motor practices in the UNLaM Physical Education Training College implement their classes in coeducational commissions. Our objective was to assess the representations regarding gender problems among PUEF students. In the present exploratory study of qualitative approach, focus groups have been conducted and student’s accounts have been assessed. Advanced students consider more complex points of view, which articulate biological and social aspects. They also appreciate how beneficial coeducational practices might be and emphasize the difference between educational and competitive sports practices. Female students feel discriminated against by teachers and that their skills are not appreciated. Coeducational practices allow them to have access to activities which they would not otherwise have been able to. Male students feel discriminated against because of lack of masculinity if they move away from gender stereotypes. Las Cátedras referidas a prácticas corporales y motrices del Profesorado Universitario de Educación Física de la UNLaM implementan sus clases en comisiones mixtas. A partir de estas clases, nuestro objetivo fue relevar las representaciones acerca de las problemáticas de género que poseen los estudiantes del PUEF. En este estudio exploratorio de enfoque cualitativo se realizaron grupos focales y producción de relatos por parte de estudiantes. Los estudiantes avanzados consideran puntos de vista más complejos que articulan aspectos biológicos y sociales. También valoran lo provechoso que pedagógicamente pueden resultar las prácticas mixtas y profundizan la diferenciación entre las prácticas deportivas educativas y las de competencia. Las estudiantes mujeres se sienten discriminadas por los profesores o no valoradas en sus habilidades. Las prácticas mixtas les permiten acceder a actividades a las que no hubieran podido acceder. Los varones sienten discriminación por falta de masculinidad, si se apartan de los estereotipos de género. Nas disciplinas referentes a práticas corporais e motrizes na formação em Educação Física da UNLaM os profesores implementam em suas aulas a turmas mistas – homens e mulheres juntos. A partir destas aulas, nossoo objetivo foi relevar as representações em torno das problemáticas de género que possuem os estudantes del PUEF. Neste estudo exploratório de enfoque qualitativo se realizaram grupos focais e produção de relatos por parte dos estudantes. Os estudantes avançados consideran postos de vistas mais complexos que articulam aspectos biológicos e sociais. Também valorizam o enriquecimento pedagógico oriundo de práticas mistas e aprofundam a diferenciação entre as práticas desportivas educativas das práticas de competição. As estudantes mulheres se sentem discriminadas pelos profesores ou não valorizadas pelas suas habilidades. As práticas mistas les permitem ascender a atividades que não poderiam ascender em práticas segregadas. Os homens sentem discriminação por falta de masculinidade, se se distanciam dos esteriótipos de gênero.EdUECE2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/233510.25053/redufor.v5i14mai/ago.2335Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 17-35Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 17-352448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporspahttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2451https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2453https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2594Copyright (c) 2020 Glória del Carmen Campomar, Mario Andrés Zimmerman, Julia Fulugonio, Alejandro Añascohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampomar, Glória del CarmenZimmerman, Mario AndrésFulugonio, JuliaAñasco, Alejandro2023-06-29T13:26:36Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2335Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:26:36Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv "Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training
“Vos no… en esa posición, sí o sí, un hombre”: representaciones acerca del género e intervención docente en la formación
“Você não... nessa posição, sim ou sim, um homem”: representações em torno do gênero e intervenção docente na formação
title "Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training
spellingShingle "Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training
Campomar, Glória del Carmen
Gênero
Representações Sociais
Formação Docente
Educação Física
Educação
Gender
Social Representations
Teacher Training
Physical Education
Education
Género
Representaciones Sociales
Formación Docente
Educación Física
Educación
title_short "Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training
title_full "Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training
title_fullStr "Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training
title_full_unstemmed "Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training
title_sort "Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training
author Campomar, Glória del Carmen
author_facet Campomar, Glória del Carmen
Zimmerman, Mario Andrés
Fulugonio, Julia
Añasco, Alejandro
author_role author
author2 Zimmerman, Mario Andrés
Fulugonio, Julia
Añasco, Alejandro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campomar, Glória del Carmen
Zimmerman, Mario Andrés
Fulugonio, Julia
Añasco, Alejandro
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Representações Sociais
Formação Docente
Educação Física
Educação
Gender
Social Representations
Teacher Training
Physical Education
Education
Género
Representaciones Sociales
Formación Docente
Educación Física
Educación
topic Gênero
Representações Sociais
Formação Docente
Educação Física
Educação
Gender
Social Representations
Teacher Training
Physical Education
Education
Género
Representaciones Sociales
Formación Docente
Educación Física
Educación
description Chairs which deal with body and motor practices in the UNLaM Physical Education Training College implement their classes in coeducational commissions. Our objective was to assess the representations regarding gender problems among PUEF students. In the present exploratory study of qualitative approach, focus groups have been conducted and student’s accounts have been assessed. Advanced students consider more complex points of view, which articulate biological and social aspects. They also appreciate how beneficial coeducational practices might be and emphasize the difference between educational and competitive sports practices. Female students feel discriminated against by teachers and that their skills are not appreciated. Coeducational practices allow them to have access to activities which they would not otherwise have been able to. Male students feel discriminated against because of lack of masculinity if they move away from gender stereotypes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2335
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2335
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2451
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2453
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2594
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35
Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 17-35
Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443743170560