"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335 |
Resumo: | Chairs which deal with body and motor practices in the UNLaM Physical Education Training College implement their classes in coeducational commissions. Our objective was to assess the representations regarding gender problems among PUEF students. In the present exploratory study of qualitative approach, focus groups have been conducted and student’s accounts have been assessed. Advanced students consider more complex points of view, which articulate biological and social aspects. They also appreciate how beneficial coeducational practices might be and emphasize the difference between educational and competitive sports practices. Female students feel discriminated against by teachers and that their skills are not appreciated. Coeducational practices allow them to have access to activities which they would not otherwise have been able to. Male students feel discriminated against because of lack of masculinity if they move away from gender stereotypes. |
id |
UECE-1_1dee587aa52bc088bb7d2178d10557cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/2335 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training“Vos no… en esa posición, sí o sí, un hombre”: representaciones acerca del género e intervención docente en la formación“Você não... nessa posição, sim ou sim, um homem”: representações em torno do gênero e intervenção docente na formaçãoGêneroRepresentações SociaisFormação DocenteEducação FísicaEducaçãoGenderSocial RepresentationsTeacher TrainingPhysical EducationEducationGéneroRepresentaciones SocialesFormación DocenteEducación FísicaEducaciónChairs which deal with body and motor practices in the UNLaM Physical Education Training College implement their classes in coeducational commissions. Our objective was to assess the representations regarding gender problems among PUEF students. In the present exploratory study of qualitative approach, focus groups have been conducted and student’s accounts have been assessed. Advanced students consider more complex points of view, which articulate biological and social aspects. They also appreciate how beneficial coeducational practices might be and emphasize the difference between educational and competitive sports practices. Female students feel discriminated against by teachers and that their skills are not appreciated. Coeducational practices allow them to have access to activities which they would not otherwise have been able to. Male students feel discriminated against because of lack of masculinity if they move away from gender stereotypes. Las Cátedras referidas a prácticas corporales y motrices del Profesorado Universitario de Educación Física de la UNLaM implementan sus clases en comisiones mixtas. A partir de estas clases, nuestro objetivo fue relevar las representaciones acerca de las problemáticas de género que poseen los estudiantes del PUEF. En este estudio exploratorio de enfoque cualitativo se realizaron grupos focales y producción de relatos por parte de estudiantes. Los estudiantes avanzados consideran puntos de vista más complejos que articulan aspectos biológicos y sociales. También valoran lo provechoso que pedagógicamente pueden resultar las prácticas mixtas y profundizan la diferenciación entre las prácticas deportivas educativas y las de competencia. Las estudiantes mujeres se sienten discriminadas por los profesores o no valoradas en sus habilidades. Las prácticas mixtas les permiten acceder a actividades a las que no hubieran podido acceder. Los varones sienten discriminación por falta de masculinidad, si se apartan de los estereotipos de género. Nas disciplinas referentes a práticas corporais e motrizes na formação em Educação Física da UNLaM os profesores implementam em suas aulas a turmas mistas – homens e mulheres juntos. A partir destas aulas, nossoo objetivo foi relevar as representações em torno das problemáticas de género que possuem os estudantes del PUEF. Neste estudo exploratório de enfoque qualitativo se realizaram grupos focais e produção de relatos por parte dos estudantes. Os estudantes avançados consideran postos de vistas mais complexos que articulam aspectos biológicos e sociais. Também valorizam o enriquecimento pedagógico oriundo de práticas mistas e aprofundam a diferenciação entre as práticas desportivas educativas das práticas de competição. As estudantes mulheres se sentem discriminadas pelos profesores ou não valorizadas pelas suas habilidades. As práticas mistas les permitem ascender a atividades que não poderiam ascender em práticas segregadas. Os homens sentem discriminação por falta de masculinidade, se se distanciam dos esteriótipos de gênero.EdUECE2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/233510.25053/redufor.v5i14mai/ago.2335Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 17-35Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 17-352448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporspahttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2451https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2453https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2594Copyright (c) 2020 Glória del Carmen Campomar, Mario Andrés Zimmerman, Julia Fulugonio, Alejandro Añascohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampomar, Glória del CarmenZimmerman, Mario AndrésFulugonio, JuliaAñasco, Alejandro2023-06-29T13:26:36Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2335Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:26:36Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training “Vos no… en esa posición, sí o sí, un hombre”: representaciones acerca del género e intervención docente en la formación “Você não... nessa posição, sim ou sim, um homem”: representações em torno do gênero e intervenção docente na formação |
title |
"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training |
spellingShingle |
"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training Campomar, Glória del Carmen Gênero Representações Sociais Formação Docente Educação Física Educação Gender Social Representations Teacher Training Physical Education Education Género Representaciones Sociales Formación Docente Educación Física Educación |
title_short |
"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training |
title_full |
"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training |
title_fullStr |
"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training |
title_full_unstemmed |
"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training |
title_sort |
"Not you ... In that position it must be a man.": representations about gender and teaching intervention in teacher training |
author |
Campomar, Glória del Carmen |
author_facet |
Campomar, Glória del Carmen Zimmerman, Mario Andrés Fulugonio, Julia Añasco, Alejandro |
author_role |
author |
author2 |
Zimmerman, Mario Andrés Fulugonio, Julia Añasco, Alejandro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campomar, Glória del Carmen Zimmerman, Mario Andrés Fulugonio, Julia Añasco, Alejandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero Representações Sociais Formação Docente Educação Física Educação Gender Social Representations Teacher Training Physical Education Education Género Representaciones Sociales Formación Docente Educación Física Educación |
topic |
Gênero Representações Sociais Formação Docente Educação Física Educação Gender Social Representations Teacher Training Physical Education Education Género Representaciones Sociales Formación Docente Educación Física Educación |
description |
Chairs which deal with body and motor practices in the UNLaM Physical Education Training College implement their classes in coeducational commissions. Our objective was to assess the representations regarding gender problems among PUEF students. In the present exploratory study of qualitative approach, focus groups have been conducted and student’s accounts have been assessed. Advanced students consider more complex points of view, which articulate biological and social aspects. They also appreciate how beneficial coeducational practices might be and emphasize the difference between educational and competitive sports practices. Female students feel discriminated against by teachers and that their skills are not appreciated. Coeducational practices allow them to have access to activities which they would not otherwise have been able to. Male students feel discriminated against because of lack of masculinity if they move away from gender stereotypes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2335 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2451 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2453 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2335/2594 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35 Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35 Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 17-35 Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 17-35 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443743170560 |