Contexts of language teacher training: Crossings
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Linguagem em Foco (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4956 |
Resumo: | The present study aims to propose a reflection of different contexts of language teacher training and their crossings in the construction of teaching identities, through actions that promote an inseparability between theory and practice. The data were collected during the orientation and supervision processes of teachers in training, students of a Language course, who participate in networked projects, such as Programa Residência Pedagógica (CAPES / MEC) and Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / CAPES / MEC), as well as projects maintained by Unesp itself, such as Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores and Programa Núcleos de Ensino. To this end, we assume a dialogical perspective, based on the discussions proposed by the Bakhtinian circle and studies on the processes of construction of teaching identities. The results point to the significant contributions of the insertion of teachers in training in these contexts and discuss the needs of maintaining these programs. |
id |
UECE-3_9dfb521da8e7b329a7f2755975156634 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4956 |
network_acronym_str |
UECE-3 |
network_name_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contexts of language teacher training: CrossingsContextos de formación de profesores de lenguas: CrucesContextos de formação de professores de línguas: AtravessamentosFormação de professores de línguaResidência pedagógicaPIBIDCentro de línguasNúcleo de ensinoformación de profesores de lenguasPIBIDCentro de línguasResidência pedagógicaNúcleo de ensinoLanguage teacher educationPedagogical residencePIBIDLanguage centersTeaching Centers ProgramThe present study aims to propose a reflection of different contexts of language teacher training and their crossings in the construction of teaching identities, through actions that promote an inseparability between theory and practice. The data were collected during the orientation and supervision processes of teachers in training, students of a Language course, who participate in networked projects, such as Programa Residência Pedagógica (CAPES / MEC) and Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / CAPES / MEC), as well as projects maintained by Unesp itself, such as Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores and Programa Núcleos de Ensino. To this end, we assume a dialogical perspective, based on the discussions proposed by the Bakhtinian circle and studies on the processes of construction of teaching identities. The results point to the significant contributions of the insertion of teachers in training in these contexts and discuss the needs of maintaining these programs.El presente estudio tiene como objetivo proponer una reflexión sobre diferentes contextos de formación de profesores de idiomas y sus cruces en la construcción de identidades docentes, a través de acciones que promueven una inseparabilidad entre teoría y práctica. Los datos fueron recolectados a través de los procesos de orientación y supervisión de docentes en formación, estudiantes de un curso de la carrera de Letras, que participan en proyectos en red, como el Programa de Residência Pedagógica (CAPES / MEC) y el Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / CAPES / MEC), así como proyectos mantenidos por la propia Unesp, como el Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores y el Núcleo de Ensino. Para ello, asumimos una perspectiva dialógica, basada en las discusiones propuestas por el círculo bakhtiniano y sus seguidores, así como estudios sobre los procesos de construcción de identidades docentes. Los resultados apuntan a los importantes aportes de la inserción de los docentes en formación en estos contextos y discuten las necesidades de mantener esos programas.O presente estudo tem como objetivo propor uma reflexão de contextos variados de formação de professores de línguas e seus atravessamentos na construção de identidades docentes, por meio de ações que promovem uma indissociabilidade entre a teoria e a prática. Os dados foram coletados por meio dos processos de orientação e supervisão de professores em formação, alunos de um curso de Letras, que participam de projetos em rede, tais como o Programa Residência Pedagógica (CAPES/MEC) e o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/CAPES/MEC), bem como de projetos mantidos pela própria Unesp, como o Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores e o Programa Núcleos de Ensino. Para tanto, assumimos uma perspectiva dialógica, com base nas discussões propostas pelo círculo bakhtiniano e seus seguidores, bem como nos estudos a respeito dos processos de construção de identidades docentes. Os resultados apontam as significativas contribuições da inserção dos professores em formação nesses contextos e discutem as necessidades de manutenção desses programas.EdUECE2021-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/495610.46230/2674-8266-13-4956Revista Linguagem em Foco; Vol. 13 No. 1 (2021): Formação de professores nas interseções entre linguagem, formação e trabalho; 221-236Revista Linguagem em Foco; v. 13 n. 1 (2021): Formação de professores nas interseções entre linguagem, formação e trabalho; 221-2362674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4956/4301https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4956/4302Copyright (c) 1969 Karin Adriane Henschel Pobbe Ramos, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Carvalhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Karin Adriane Henschel PobbeCarvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de2021-06-14T18:09:53Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4956Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2021-06-14T18:09:53Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contexts of language teacher training: Crossings Contextos de formación de profesores de lenguas: Cruces Contextos de formação de professores de línguas: Atravessamentos |
title |
Contexts of language teacher training: Crossings |
spellingShingle |
Contexts of language teacher training: Crossings Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe Formação de professores de língua Residência pedagógica PIBID Centro de línguas Núcleo de ensino formación de profesores de lenguas PIBID Centro de línguas Residência pedagógica Núcleo de ensino Language teacher education Pedagogical residence PIBID Language centers Teaching Centers Program |
title_short |
Contexts of language teacher training: Crossings |
title_full |
Contexts of language teacher training: Crossings |
title_fullStr |
Contexts of language teacher training: Crossings |
title_full_unstemmed |
Contexts of language teacher training: Crossings |
title_sort |
Contexts of language teacher training: Crossings |
author |
Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe |
author_facet |
Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores de língua Residência pedagógica PIBID Centro de línguas Núcleo de ensino formación de profesores de lenguas PIBID Centro de línguas Residência pedagógica Núcleo de ensino Language teacher education Pedagogical residence PIBID Language centers Teaching Centers Program |
topic |
Formação de professores de língua Residência pedagógica PIBID Centro de línguas Núcleo de ensino formación de profesores de lenguas PIBID Centro de línguas Residência pedagógica Núcleo de ensino Language teacher education Pedagogical residence PIBID Language centers Teaching Centers Program |
description |
The present study aims to propose a reflection of different contexts of language teacher training and their crossings in the construction of teaching identities, through actions that promote an inseparability between theory and practice. The data were collected during the orientation and supervision processes of teachers in training, students of a Language course, who participate in networked projects, such as Programa Residência Pedagógica (CAPES / MEC) and Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / CAPES / MEC), as well as projects maintained by Unesp itself, such as Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores and Programa Núcleos de Ensino. To this end, we assume a dialogical perspective, based on the discussions proposed by the Bakhtinian circle and studies on the processes of construction of teaching identities. The results point to the significant contributions of the insertion of teachers in training in these contexts and discuss the needs of maintaining these programs. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4956 10.46230/2674-8266-13-4956 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4956 |
identifier_str_mv |
10.46230/2674-8266-13-4956 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4956/4301 https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4956/4302 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1969 Karin Adriane Henschel Pobbe Ramos, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Carvalho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1969 Karin Adriane Henschel Pobbe Ramos, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Carvalho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco; Vol. 13 No. 1 (2021): Formação de professores nas interseções entre linguagem, formação e trabalho; 221-236 Revista Linguagem em Foco; v. 13 n. 1 (2021): Formação de professores nas interseções entre linguagem, formação e trabalho; 221-236 2674-8266 2176-7955 reponame:Revista Linguagem em Foco (Online) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
collection |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
linguagememfoco@uece.br|| |
_version_ |
1797068889049268224 |