Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fernanda Sheila Medeiros da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Jean Mac Cole Tavares, Silva, Maria Kelia da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535
Resumo: The article aimed to identify how youth protagonism has been referenced in the official texts of the New Middle School policy, as well as to understand the contribution of this protagonism to secondary education. The methodology used is of a qualitative nature and, for data construction, bibliographical and documentary research was used, in addition to a structured quiz. In the theoretical framework, Lopes (2013) was used to deal with post-structuralism, while the curriculum was seen in Lopes and Macedo (2011). With Ball (1992) and Mainardes (2006) the policy cycle was presented. The final considerations point out that the reference to youth protagonism in official texts is aimed at understanding young people as subjects with rights, capable of making decisions and acting in spheres such as work.
id UECE-6_6ab736de9e5ddb6e0ad7745de4cb4088
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10535
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Youth protagonism in the policy of the New Secondary EducationProtagonismo juvenil en la política del Nuevo InstitutoProtagonismo juvenil na política do Novo Ensino MédioProtagonismo juvenilNovo Ensino MédioCiclo de políticasYouth protagonismNew High SchoolPolicy cycleThe article aimed to identify how youth protagonism has been referenced in the official texts of the New Middle School policy, as well as to understand the contribution of this protagonism to secondary education. The methodology used is of a qualitative nature and, for data construction, bibliographical and documentary research was used, in addition to a structured quiz. In the theoretical framework, Lopes (2013) was used to deal with post-structuralism, while the curriculum was seen in Lopes and Macedo (2011). With Ball (1992) and Mainardes (2006) the policy cycle was presented. The final considerations point out that the reference to youth protagonism in official texts is aimed at understanding young people as subjects with rights, capable of making decisions and acting in spheres such as work.El artículo tiene como objetivo identificar cómo el protagonismo juvenil ha sido referenciado en los textos oficiales de la política de la Nueva Escuela Secundaria, así como comprender la contribución de este protagonismo para la escuela secundaria. La metodología utilizada es cualitativa y, para la construcción de datos, utilizamos la investigación bibliográfica y documental, además de un cuestionario estructurado. En el marco teórico, utilizamos a Lopes (2013) para abordar el posestructuralismo y a Lopes y Macedo (2011) para fundamentar el currículo. Con Ball (1992) y Mainardes (2006) presentamos el ciclo político. Las consideraciones finales señalan que la referencia al protagonismo juvenil en los textos oficiales se centra en la comprensión de los jóvenes como sujetos de derechos, capaces de tomar decisiones y actuar en esferas como la laboral.O artigo tem como objetivo identificar de que forma o protagonismo juvenil vem sendo referenciado nos textos oficiais da política do Novo Ensino Médio, como também, perceber a contribuição desse protagonismo para o ensino médio. A metodologia utilizada é de caráter qualitativo e, para construção dos dados, utilizamos a pesquisa bibliográfica e documental, além de um questionário estruturado. No referencial teórico empregamos Lopes (2013) para tratar o pós-estruturalismo e Lopes e Macedo (2011) para embasar o currículo. Com Ball (1992) e Mainardes (2006) apresentamos o ciclo de políticas. As considerações finais apontam que a referência ao protagonismo juvenil nos textos oficiais é voltada para o entendimento de jovem como sujeito de direitos, capaz de tomar decisões e atuar em esferas como a do trabalho.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1053510.47149/pemo.v5.e510535Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e5105352675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9110https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9717https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9170Copyright (c) 2023 Fernanda Sheila Medeiros da Silva, Jean Mac Cole Tavares Santos, Maria Kelia da Silva (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fernanda Sheila Medeiros daSantos, Jean Mac Cole TavaresSilva, Maria Kelia da2023-09-20T10:51:44Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10535Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-09-20T10:51:44Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education
Protagonismo juvenil en la política del Nuevo Instituto
Protagonismo juvenil na política do Novo Ensino Médio
title Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education
spellingShingle Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education
Silva, Fernanda Sheila Medeiros da
Protagonismo juvenil
Novo Ensino Médio
Ciclo de políticas
Youth protagonism
New High School
Policy cycle
title_short Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education
title_full Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education
title_fullStr Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education
title_full_unstemmed Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education
title_sort Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education
author Silva, Fernanda Sheila Medeiros da
author_facet Silva, Fernanda Sheila Medeiros da
Santos, Jean Mac Cole Tavares
Silva, Maria Kelia da
author_role author
author2 Santos, Jean Mac Cole Tavares
Silva, Maria Kelia da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fernanda Sheila Medeiros da
Santos, Jean Mac Cole Tavares
Silva, Maria Kelia da
dc.subject.por.fl_str_mv Protagonismo juvenil
Novo Ensino Médio
Ciclo de políticas
Youth protagonism
New High School
Policy cycle
topic Protagonismo juvenil
Novo Ensino Médio
Ciclo de políticas
Youth protagonism
New High School
Policy cycle
description The article aimed to identify how youth protagonism has been referenced in the official texts of the New Middle School policy, as well as to understand the contribution of this protagonism to secondary education. The methodology used is of a qualitative nature and, for data construction, bibliographical and documentary research was used, in addition to a structured quiz. In the theoretical framework, Lopes (2013) was used to deal with post-structuralism, while the curriculum was seen in Lopes and Macedo (2011). With Ball (1992) and Mainardes (2006) the policy cycle was presented. The final considerations point out that the reference to youth protagonism in official texts is aimed at understanding young people as subjects with rights, capable of making decisions and acting in spheres such as work.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535
10.47149/pemo.v5.e510535
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v5.e510535
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9110
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9717
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9170
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154097627136