Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535 |
Resumo: | The article aimed to identify how youth protagonism has been referenced in the official texts of the New Middle School policy, as well as to understand the contribution of this protagonism to secondary education. The methodology used is of a qualitative nature and, for data construction, bibliographical and documentary research was used, in addition to a structured quiz. In the theoretical framework, Lopes (2013) was used to deal with post-structuralism, while the curriculum was seen in Lopes and Macedo (2011). With Ball (1992) and Mainardes (2006) the policy cycle was presented. The final considerations point out that the reference to youth protagonism in official texts is aimed at understanding young people as subjects with rights, capable of making decisions and acting in spheres such as work. |
id |
UECE-6_6ab736de9e5ddb6e0ad7745de4cb4088 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10535 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Youth protagonism in the policy of the New Secondary EducationProtagonismo juvenil en la política del Nuevo InstitutoProtagonismo juvenil na política do Novo Ensino MédioProtagonismo juvenilNovo Ensino MédioCiclo de políticasYouth protagonismNew High SchoolPolicy cycleThe article aimed to identify how youth protagonism has been referenced in the official texts of the New Middle School policy, as well as to understand the contribution of this protagonism to secondary education. The methodology used is of a qualitative nature and, for data construction, bibliographical and documentary research was used, in addition to a structured quiz. In the theoretical framework, Lopes (2013) was used to deal with post-structuralism, while the curriculum was seen in Lopes and Macedo (2011). With Ball (1992) and Mainardes (2006) the policy cycle was presented. The final considerations point out that the reference to youth protagonism in official texts is aimed at understanding young people as subjects with rights, capable of making decisions and acting in spheres such as work.El artículo tiene como objetivo identificar cómo el protagonismo juvenil ha sido referenciado en los textos oficiales de la política de la Nueva Escuela Secundaria, así como comprender la contribución de este protagonismo para la escuela secundaria. La metodología utilizada es cualitativa y, para la construcción de datos, utilizamos la investigación bibliográfica y documental, además de un cuestionario estructurado. En el marco teórico, utilizamos a Lopes (2013) para abordar el posestructuralismo y a Lopes y Macedo (2011) para fundamentar el currículo. Con Ball (1992) y Mainardes (2006) presentamos el ciclo político. Las consideraciones finales señalan que la referencia al protagonismo juvenil en los textos oficiales se centra en la comprensión de los jóvenes como sujetos de derechos, capaces de tomar decisiones y actuar en esferas como la laboral.O artigo tem como objetivo identificar de que forma o protagonismo juvenil vem sendo referenciado nos textos oficiais da política do Novo Ensino Médio, como também, perceber a contribuição desse protagonismo para o ensino médio. A metodologia utilizada é de caráter qualitativo e, para construção dos dados, utilizamos a pesquisa bibliográfica e documental, além de um questionário estruturado. No referencial teórico empregamos Lopes (2013) para tratar o pós-estruturalismo e Lopes e Macedo (2011) para embasar o currículo. Com Ball (1992) e Mainardes (2006) apresentamos o ciclo de políticas. As considerações finais apontam que a referência ao protagonismo juvenil nos textos oficiais é voltada para o entendimento de jovem como sujeito de direitos, capaz de tomar decisões e atuar em esferas como a do trabalho.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1053510.47149/pemo.v5.e510535Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e5105352675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9110https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9717https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9170Copyright (c) 2023 Fernanda Sheila Medeiros da Silva, Jean Mac Cole Tavares Santos, Maria Kelia da Silva (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fernanda Sheila Medeiros daSantos, Jean Mac Cole TavaresSilva, Maria Kelia da2023-09-20T10:51:44Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10535Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-09-20T10:51:44Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education Protagonismo juvenil en la política del Nuevo Instituto Protagonismo juvenil na política do Novo Ensino Médio |
title |
Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education |
spellingShingle |
Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education Silva, Fernanda Sheila Medeiros da Protagonismo juvenil Novo Ensino Médio Ciclo de políticas Youth protagonism New High School Policy cycle |
title_short |
Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education |
title_full |
Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education |
title_fullStr |
Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education |
title_full_unstemmed |
Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education |
title_sort |
Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education |
author |
Silva, Fernanda Sheila Medeiros da |
author_facet |
Silva, Fernanda Sheila Medeiros da Santos, Jean Mac Cole Tavares Silva, Maria Kelia da |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Jean Mac Cole Tavares Silva, Maria Kelia da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fernanda Sheila Medeiros da Santos, Jean Mac Cole Tavares Silva, Maria Kelia da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Protagonismo juvenil Novo Ensino Médio Ciclo de políticas Youth protagonism New High School Policy cycle |
topic |
Protagonismo juvenil Novo Ensino Médio Ciclo de políticas Youth protagonism New High School Policy cycle |
description |
The article aimed to identify how youth protagonism has been referenced in the official texts of the New Middle School policy, as well as to understand the contribution of this protagonism to secondary education. The methodology used is of a qualitative nature and, for data construction, bibliographical and documentary research was used, in addition to a structured quiz. In the theoretical framework, Lopes (2013) was used to deal with post-structuralism, while the curriculum was seen in Lopes and Macedo (2011). With Ball (1992) and Mainardes (2006) the policy cycle was presented. The final considerations point out that the reference to youth protagonism in official texts is aimed at understanding young people as subjects with rights, capable of making decisions and acting in spheres such as work. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535 10.47149/pemo.v5.e510535 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v5.e510535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9110 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9717 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535/9170 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510535 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154097627136 |