BNCC and teaching performance: a policy on the scene
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457 |
Resumo: | This article comprises part of a master's research in development, which investigates the performance of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) in the schools of the Municipal Education Network of Mossoró/RN. It seeks to understand how this policy is interpreted and translated by teachers, questioning the possibility of homogenizing the curriculum, given the unpredictability of the “school floor”, considering that other meanings and demands are being reconfigured in the multiple scenarios. The research is characterized as qualitative and assumes the Policy Cycle articulated with the Theory of Action, for data analysis and interpretation. The initial results make it possible to infer that policies are interpreted in a unique way in different school institutions and that they result in new meanings in the context of practice, where other disputes for hegemony come into scene. |
id |
UECE-6_80f081b300c91c808ff814832f0fe967 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10457 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
BNCC and teaching performance: a policy on the sceneBNCC e atuação docente: uma política em cenaPolíticas de currículoBNCCCiclo de PolíticasEducaçãoCurriculum policiesBNCCPolicy CycleThis article comprises part of a master's research in development, which investigates the performance of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) in the schools of the Municipal Education Network of Mossoró/RN. It seeks to understand how this policy is interpreted and translated by teachers, questioning the possibility of homogenizing the curriculum, given the unpredictability of the “school floor”, considering that other meanings and demands are being reconfigured in the multiple scenarios. The research is characterized as qualitative and assumes the Policy Cycle articulated with the Theory of Action, for data analysis and interpretation. The initial results make it possible to infer that policies are interpreted in a unique way in different school institutions and that they result in new meanings in the context of practice, where other disputes for hegemony come into scene.O presente artigo compreende parte de uma pesquisa de mestrado em desenvolvimento, a qual investiga a atuação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) nas escolas da Rede Municipal de Ensino de Mossoró/RN. Busca entender como essa política é interpretada e traduzida pelos docentes problematizando a possibilidade de homogeneização do currículo, dada a imprevisibilidade do “chão da escola”, considerando que outros sentidos e demandas vão sendo reconfiguradas nos múltiplos cenários. A pesquisa se caracteriza como de natureza qualitativa e assume o Ciclo de Políticas articulado a teoria da atuação, para análise e interpretação dos dados. Os resultados iniciais possibilitam inferir que as políticas são interpretadas de forma única em diferentes instituições escolares e, que resultam em novas significações no contexto da prática, onde outras disputas por hegemonia, entram em cena.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1045710.47149/pemo.v5.e510457Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e5104572675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9288https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9715https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9324Copyright (c) 2023 Eliane Araújo Xavier da Costa, Meyre-Ester Barbosa de Oliveira (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Eliane Araújo Xavier daOliveira, Meyre-Ester Barbosa de2023-10-01T21:33:09Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10457Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-01T21:33:09Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BNCC and teaching performance: a policy on the scene BNCC e atuação docente: uma política em cena |
title |
BNCC and teaching performance: a policy on the scene |
spellingShingle |
BNCC and teaching performance: a policy on the scene Costa, Eliane Araújo Xavier da Políticas de currículo BNCC Ciclo de Políticas Educação Curriculum policies BNCC Policy Cycle |
title_short |
BNCC and teaching performance: a policy on the scene |
title_full |
BNCC and teaching performance: a policy on the scene |
title_fullStr |
BNCC and teaching performance: a policy on the scene |
title_full_unstemmed |
BNCC and teaching performance: a policy on the scene |
title_sort |
BNCC and teaching performance: a policy on the scene |
author |
Costa, Eliane Araújo Xavier da |
author_facet |
Costa, Eliane Araújo Xavier da Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Eliane Araújo Xavier da Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas de currículo BNCC Ciclo de Políticas Educação Curriculum policies BNCC Policy Cycle |
topic |
Políticas de currículo BNCC Ciclo de Políticas Educação Curriculum policies BNCC Policy Cycle |
description |
This article comprises part of a master's research in development, which investigates the performance of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) in the schools of the Municipal Education Network of Mossoró/RN. It seeks to understand how this policy is interpreted and translated by teachers, questioning the possibility of homogenizing the curriculum, given the unpredictability of the “school floor”, considering that other meanings and demands are being reconfigured in the multiple scenarios. The research is characterized as qualitative and assumes the Policy Cycle articulated with the Theory of Action, for data analysis and interpretation. The initial results make it possible to infer that policies are interpreted in a unique way in different school institutions and that they result in new meanings in the context of practice, where other disputes for hegemony come into scene. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457 10.47149/pemo.v5.e510457 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v5.e510457 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9288 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9715 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Eliane Araújo Xavier da Costa, Meyre-Ester Barbosa de Oliveira (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Eliane Araújo Xavier da Costa, Meyre-Ester Barbosa de Oliveira (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154093432832 |