BNCC and teaching performance: a policy on the scene

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Eliane Araújo Xavier da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457
Resumo: This article comprises part of a master's research in development, which investigates the performance of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) in the schools of the Municipal Education Network of Mossoró/RN. It seeks to understand how this policy is interpreted and translated by teachers, questioning the possibility of homogenizing the curriculum, given the unpredictability of the “school floor”, considering that other meanings and demands are being reconfigured in the multiple scenarios. The research is characterized as qualitative and assumes the Policy Cycle articulated with the Theory of Action, for data analysis and interpretation. The initial results make it possible to infer that policies are interpreted in a unique way in different school institutions and that they result in new meanings in the context of practice, where other disputes for hegemony come into scene.
id UECE-6_80f081b300c91c808ff814832f0fe967
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10457
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling BNCC and teaching performance: a policy on the sceneBNCC e atuação docente: uma política em cenaPolíticas de currículoBNCCCiclo de PolíticasEducaçãoCurriculum policiesBNCCPolicy CycleThis article comprises part of a master's research in development, which investigates the performance of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) in the schools of the Municipal Education Network of Mossoró/RN. It seeks to understand how this policy is interpreted and translated by teachers, questioning the possibility of homogenizing the curriculum, given the unpredictability of the “school floor”, considering that other meanings and demands are being reconfigured in the multiple scenarios. The research is characterized as qualitative and assumes the Policy Cycle articulated with the Theory of Action, for data analysis and interpretation. The initial results make it possible to infer that policies are interpreted in a unique way in different school institutions and that they result in new meanings in the context of practice, where other disputes for hegemony come into scene.O presente artigo compreende parte de uma pesquisa de mestrado em desenvolvimento, a qual investiga a atuação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) nas escolas da Rede Municipal de Ensino de Mossoró/RN. Busca entender como essa política é interpretada e traduzida pelos docentes problematizando a possibilidade de homogeneização do currículo, dada a imprevisibilidade do “chão da escola”, considerando que outros sentidos e demandas vão sendo reconfiguradas nos múltiplos cenários. A pesquisa se caracteriza como de natureza qualitativa e assume o Ciclo de Políticas articulado a teoria da atuação, para análise e interpretação dos dados. Os resultados iniciais possibilitam inferir que as políticas são interpretadas de forma única em diferentes instituições escolares e, que resultam em novas significações no contexto da prática, onde outras disputas por hegemonia, entram em cena.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1045710.47149/pemo.v5.e510457Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e5104572675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9288https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9715https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9324Copyright (c) 2023 Eliane Araújo Xavier da Costa, Meyre-Ester Barbosa de Oliveira (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Eliane Araújo Xavier daOliveira, Meyre-Ester Barbosa de2023-10-01T21:33:09Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10457Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-01T21:33:09Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv BNCC and teaching performance: a policy on the scene
BNCC e atuação docente: uma política em cena
title BNCC and teaching performance: a policy on the scene
spellingShingle BNCC and teaching performance: a policy on the scene
Costa, Eliane Araújo Xavier da
Políticas de currículo
BNCC
Ciclo de Políticas
Educação
Curriculum policies
BNCC
Policy Cycle
title_short BNCC and teaching performance: a policy on the scene
title_full BNCC and teaching performance: a policy on the scene
title_fullStr BNCC and teaching performance: a policy on the scene
title_full_unstemmed BNCC and teaching performance: a policy on the scene
title_sort BNCC and teaching performance: a policy on the scene
author Costa, Eliane Araújo Xavier da
author_facet Costa, Eliane Araújo Xavier da
Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de
author_role author
author2 Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Eliane Araújo Xavier da
Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas de currículo
BNCC
Ciclo de Políticas
Educação
Curriculum policies
BNCC
Policy Cycle
topic Políticas de currículo
BNCC
Ciclo de Políticas
Educação
Curriculum policies
BNCC
Policy Cycle
description This article comprises part of a master's research in development, which investigates the performance of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) in the schools of the Municipal Education Network of Mossoró/RN. It seeks to understand how this policy is interpreted and translated by teachers, questioning the possibility of homogenizing the curriculum, given the unpredictability of the “school floor”, considering that other meanings and demands are being reconfigured in the multiple scenarios. The research is characterized as qualitative and assumes the Policy Cycle articulated with the Theory of Action, for data analysis and interpretation. The initial results make it possible to infer that policies are interpreted in a unique way in different school institutions and that they result in new meanings in the context of practice, where other disputes for hegemony come into scene.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457
10.47149/pemo.v5.e510457
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v5.e510457
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9288
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9715
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457/9324
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Eliane Araújo Xavier da Costa, Meyre-Ester Barbosa de Oliveira (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Eliane Araújo Xavier da Costa, Meyre-Ester Barbosa de Oliveira (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510457
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154093432832