Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Andeson de Oliveira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Valente, Natália Parente de Lima, Abreu , Maria do Socorro Cardoso de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218
Resumo: This research is a case study that aims to develop and analyze the application of a didactic sequence based on Paulo Freire's theory of knowledge in a 9th grade science class at a public school located in Fortaleza, Ceará. The data were obtained through the analysis of semi-structured questionnaires, applied online, so that students presented their knowledge about the importance and impacts of chemistry on society and their lives, and the concepts of properties and transformations of matter. The results indicate that the didactic sequence developed provided an environment for critical reflections on the student's social context, contributing to their training and stimulating critical thinking about the role of Chemistry in the development of society.
id UECE-6_fa91a15c3764e0c21738795b01b2b80c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/12218
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciencesTeoria do conhecimento de Paulo Freire: Aplicação de uma Sequência Didática no Ensino de CiênciasPaulo FreireTeoria do Conhecimento;Sequência didática; Ensino de Química; Ensino Fundamental.Paulo FreireDialogueProblematizationChemistry EducationElementary School.This research is a case study that aims to develop and analyze the application of a didactic sequence based on Paulo Freire's theory of knowledge in a 9th grade science class at a public school located in Fortaleza, Ceará. The data were obtained through the analysis of semi-structured questionnaires, applied online, so that students presented their knowledge about the importance and impacts of chemistry on society and their lives, and the concepts of properties and transformations of matter. The results indicate that the didactic sequence developed provided an environment for critical reflections on the student's social context, contributing to their training and stimulating critical thinking about the role of Chemistry in the development of society.Essa pesquisa configura-se como um estudo de caso que tem como objetivo desenvolver e analisar a aplicação de uma sequência didática fundamentada na teoria de conhecimento de Paulo Freire na disciplina de Ciências em uma turma do 9° ano do Ensino Fundamental, de uma escola pública situada em Fortaleza/Ceará. Os dados foram obtidos por meio da análise de questionários semiestruturados, aplicados de forma online, de modo que os alunos apresentassem seus conhecimentos sobre a importância e os impactos da química na sociedade e em suas vidas, e os conceitos de propriedades e transformações da matéria. Os resultados apontam que a sequência didática desenvolvida proporcionou um ambiente de reflexões críticas do contexto social do aluno, contribuindo para a sua formação e estimulando o pensamento crítico sobre a papel da Química para o desenvolvimento da sociedade.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1221810.47149/pemo.v6.e12218Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e122182675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218/10778https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218/10779Copyright (c) 2024 Andeson de Oliveira Almeida, Natália Parente de Lima Valente, Maria do Socorro Cardoso de Abreu (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Andeson de OliveiraValente, Natália Parente de LimaAbreu , Maria do Socorro Cardoso de2024-03-18T15:11:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/12218Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-03-18T15:11:46Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences
Teoria do conhecimento de Paulo Freire: Aplicação de uma Sequência Didática no Ensino de Ciências
title Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences
spellingShingle Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences
Almeida, Andeson de Oliveira
Paulo Freire
Teoria do Conhecimento;
Sequência didática;
Ensino de Química;
Ensino Fundamental.
Paulo Freire
Dialogue
Problematization
Chemistry Education
Elementary School.
title_short Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences
title_full Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences
title_fullStr Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences
title_full_unstemmed Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences
title_sort Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences
author Almeida, Andeson de Oliveira
author_facet Almeida, Andeson de Oliveira
Valente, Natália Parente de Lima
Abreu , Maria do Socorro Cardoso de
author_role author
author2 Valente, Natália Parente de Lima
Abreu , Maria do Socorro Cardoso de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Andeson de Oliveira
Valente, Natália Parente de Lima
Abreu , Maria do Socorro Cardoso de
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Teoria do Conhecimento;
Sequência didática;
Ensino de Química;
Ensino Fundamental.
Paulo Freire
Dialogue
Problematization
Chemistry Education
Elementary School.
topic Paulo Freire
Teoria do Conhecimento;
Sequência didática;
Ensino de Química;
Ensino Fundamental.
Paulo Freire
Dialogue
Problematization
Chemistry Education
Elementary School.
description This research is a case study that aims to develop and analyze the application of a didactic sequence based on Paulo Freire's theory of knowledge in a 9th grade science class at a public school located in Fortaleza, Ceará. The data were obtained through the analysis of semi-structured questionnaires, applied online, so that students presented their knowledge about the importance and impacts of chemistry on society and their lives, and the concepts of properties and transformations of matter. The results indicate that the didactic sequence developed provided an environment for critical reflections on the student's social context, contributing to their training and stimulating critical thinking about the role of Chemistry in the development of society.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218
10.47149/pemo.v6.e12218
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e12218
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218/10778
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218/10779
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154551660544