Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218 |
Resumo: | This research is a case study that aims to develop and analyze the application of a didactic sequence based on Paulo Freire's theory of knowledge in a 9th grade science class at a public school located in Fortaleza, Ceará. The data were obtained through the analysis of semi-structured questionnaires, applied online, so that students presented their knowledge about the importance and impacts of chemistry on society and their lives, and the concepts of properties and transformations of matter. The results indicate that the didactic sequence developed provided an environment for critical reflections on the student's social context, contributing to their training and stimulating critical thinking about the role of Chemistry in the development of society. |
id |
UECE-6_fa91a15c3764e0c21738795b01b2b80c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/12218 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciencesTeoria do conhecimento de Paulo Freire: Aplicação de uma Sequência Didática no Ensino de CiênciasPaulo FreireTeoria do Conhecimento;Sequência didática; Ensino de Química; Ensino Fundamental.Paulo FreireDialogueProblematizationChemistry EducationElementary School.This research is a case study that aims to develop and analyze the application of a didactic sequence based on Paulo Freire's theory of knowledge in a 9th grade science class at a public school located in Fortaleza, Ceará. The data were obtained through the analysis of semi-structured questionnaires, applied online, so that students presented their knowledge about the importance and impacts of chemistry on society and their lives, and the concepts of properties and transformations of matter. The results indicate that the didactic sequence developed provided an environment for critical reflections on the student's social context, contributing to their training and stimulating critical thinking about the role of Chemistry in the development of society.Essa pesquisa configura-se como um estudo de caso que tem como objetivo desenvolver e analisar a aplicação de uma sequência didática fundamentada na teoria de conhecimento de Paulo Freire na disciplina de Ciências em uma turma do 9° ano do Ensino Fundamental, de uma escola pública situada em Fortaleza/Ceará. Os dados foram obtidos por meio da análise de questionários semiestruturados, aplicados de forma online, de modo que os alunos apresentassem seus conhecimentos sobre a importância e os impactos da química na sociedade e em suas vidas, e os conceitos de propriedades e transformações da matéria. Os resultados apontam que a sequência didática desenvolvida proporcionou um ambiente de reflexões críticas do contexto social do aluno, contribuindo para a sua formação e estimulando o pensamento crítico sobre a papel da Química para o desenvolvimento da sociedade.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1221810.47149/pemo.v6.e12218Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e122182675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218/10778https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218/10779Copyright (c) 2024 Andeson de Oliveira Almeida, Natália Parente de Lima Valente, Maria do Socorro Cardoso de Abreu (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Andeson de OliveiraValente, Natália Parente de LimaAbreu , Maria do Socorro Cardoso de2024-03-18T15:11:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/12218Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-03-18T15:11:46Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences Teoria do conhecimento de Paulo Freire: Aplicação de uma Sequência Didática no Ensino de Ciências |
title |
Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences |
spellingShingle |
Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences Almeida, Andeson de Oliveira Paulo Freire Teoria do Conhecimento; Sequência didática; Ensino de Química; Ensino Fundamental. Paulo Freire Dialogue Problematization Chemistry Education Elementary School. |
title_short |
Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences |
title_full |
Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences |
title_fullStr |
Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences |
title_sort |
Paulo Freire's theory of knowledge: Application of a didactic sequence in the teaching of sciences |
author |
Almeida, Andeson de Oliveira |
author_facet |
Almeida, Andeson de Oliveira Valente, Natália Parente de Lima Abreu , Maria do Socorro Cardoso de |
author_role |
author |
author2 |
Valente, Natália Parente de Lima Abreu , Maria do Socorro Cardoso de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Andeson de Oliveira Valente, Natália Parente de Lima Abreu , Maria do Socorro Cardoso de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Teoria do Conhecimento; Sequência didática; Ensino de Química; Ensino Fundamental. Paulo Freire Dialogue Problematization Chemistry Education Elementary School. |
topic |
Paulo Freire Teoria do Conhecimento; Sequência didática; Ensino de Química; Ensino Fundamental. Paulo Freire Dialogue Problematization Chemistry Education Elementary School. |
description |
This research is a case study that aims to develop and analyze the application of a didactic sequence based on Paulo Freire's theory of knowledge in a 9th grade science class at a public school located in Fortaleza, Ceará. The data were obtained through the analysis of semi-structured questionnaires, applied online, so that students presented their knowledge about the importance and impacts of chemistry on society and their lives, and the concepts of properties and transformations of matter. The results indicate that the didactic sequence developed provided an environment for critical reflections on the student's social context, contributing to their training and stimulating critical thinking about the role of Chemistry in the development of society. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218 10.47149/pemo.v6.e12218 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v6.e12218 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218/10778 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12218/10779 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12218 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154551660544 |