Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753 |
Resumo: | To streamline the contents presented and discussed in math classes and other curricular components of the early years, the interns used the pedagogical intervention in the 2nd year of elementary school class at the Senador Nilo Coelho Municipal School, in the municipality of Guanambi, Bahia, from October 22 to November 5, 2018, different didactic resources that provided the active and shared participation of students in the teaching-learning process. This experience report aims to understand the possibilities of using different didactic resources in the teaching-learning process of mathematics, from the experience of internship in different training spaces of the elementary school. Experiencing manipulative teaching materials in mathematics teaching practices, provide students with a better understanding of mathematical content, making classes more interactive and enjoyable. Therefore, teacher training is important to know how to deal with the various types of teaching materials that can meet the pedagogical objectives and guide the pedagogical practices of teachers who teach mathematics. |
id |
UECE-7_dbac5710e401ff7459a4e3b4b80af6e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6753 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early YearsRecursos didáticos experienciados em aulas de Matemática nos Anos IniciaisEnsino-aprendizagemEstágioFormação DocenteMatemáticaRecursos DidáticosTeaching-learningPhaseTeacher TrainingMathDidactic resourcesTo streamline the contents presented and discussed in math classes and other curricular components of the early years, the interns used the pedagogical intervention in the 2nd year of elementary school class at the Senador Nilo Coelho Municipal School, in the municipality of Guanambi, Bahia, from October 22 to November 5, 2018, different didactic resources that provided the active and shared participation of students in the teaching-learning process. This experience report aims to understand the possibilities of using different didactic resources in the teaching-learning process of mathematics, from the experience of internship in different training spaces of the elementary school. Experiencing manipulative teaching materials in mathematics teaching practices, provide students with a better understanding of mathematical content, making classes more interactive and enjoyable. Therefore, teacher training is important to know how to deal with the various types of teaching materials that can meet the pedagogical objectives and guide the pedagogical practices of teachers who teach mathematics.Para dinamizar os conteúdos apresentados e discutidos em aulas de matemática e dos outros componentes curriculares dos anos iniciais, as estagiárias utilizaram na intervenção pedagógica na turma do 2.º ano do ensino fundamental na Escola Municipal Senador Nilo Coelho, no município de Guanambi, Bahia, no período de 22 de outubro a 5 de novembro de 2018, diferentes recursos didáticos que proporcionaram a participação ativa e compartilhada dos/as estudantes no processo de ensino-aprendizagem. Este relato de experiência tem como objetivo compreender as possibilidades da utilização de recursos didáticos variados no processo de ensino-aprendizagem da matemática, a partir da vivência do estágio em diferentes espaços formativos da escola básica. Vivenciar materiais didáticos manipulativos nas práticas de ensino em matemática, oportunizam aos/às estudantes melhor entendimento dos conteúdos matemáticos, tornando as aulas mais interativas e prazerosas. Portanto, é importante a formação docente para saber lidar com os variados tipos de materiais didáticos que possam atender aos objetivos pedagógicos e orientar as práticas pedagógicas dos/as professores/as que ensinam matemática.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-92675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753/5454Copyright (c) 2021 Lídia de Almeida Rocha, Jucirlene de Carvalho Santana, Sandra Alves de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Lídia de almeida Santana, Jucirlene de Carvalho Oliveira, Sandra Alves de 2022-09-23T14:40:25Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6753Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:25Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years Recursos didáticos experienciados em aulas de Matemática nos Anos Iniciais |
title |
Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years |
spellingShingle |
Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years Rocha, Lídia de almeida Ensino-aprendizagem Estágio Formação Docente Matemática Recursos Didáticos Teaching-learning Phase Teacher Training Math Didactic resources |
title_short |
Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years |
title_full |
Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years |
title_fullStr |
Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years |
title_full_unstemmed |
Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years |
title_sort |
Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years |
author |
Rocha, Lídia de almeida |
author_facet |
Rocha, Lídia de almeida Santana, Jucirlene de Carvalho Oliveira, Sandra Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Jucirlene de Carvalho Oliveira, Sandra Alves de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Lídia de almeida Santana, Jucirlene de Carvalho Oliveira, Sandra Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino-aprendizagem Estágio Formação Docente Matemática Recursos Didáticos Teaching-learning Phase Teacher Training Math Didactic resources |
topic |
Ensino-aprendizagem Estágio Formação Docente Matemática Recursos Didáticos Teaching-learning Phase Teacher Training Math Didactic resources |
description |
To streamline the contents presented and discussed in math classes and other curricular components of the early years, the interns used the pedagogical intervention in the 2nd year of elementary school class at the Senador Nilo Coelho Municipal School, in the municipality of Guanambi, Bahia, from October 22 to November 5, 2018, different didactic resources that provided the active and shared participation of students in the teaching-learning process. This experience report aims to understand the possibilities of using different didactic resources in the teaching-learning process of mathematics, from the experience of internship in different training spaces of the elementary school. Experiencing manipulative teaching materials in mathematics teaching practices, provide students with a better understanding of mathematical content, making classes more interactive and enjoyable. Therefore, teacher training is important to know how to deal with the various types of teaching materials that can meet the pedagogical objectives and guide the pedagogical practices of teachers who teach mathematics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753/5454 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Lídia de Almeida Rocha, Jucirlene de Carvalho Santana, Sandra Alves de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Lídia de Almeida Rocha, Jucirlene de Carvalho Santana, Sandra Alves de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213951343591424 |