Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Fernanda Pereira de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima, Gustavo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131
Resumo: In school language practices, it is already possible to find movements that points to changes in language teaching. In this context, the planning of activities through the didactic sequence emerges as a methodological strategy that enables the implementation of a socio-interactionist conception of language in the classroom context. This article aims to discuss, from the perspective of undergraduates in Letras, the implications of an experience involving the elaboration of didactic sequences for the teaching of genres in teacher education. As a theoretical contribution, we used Bakhtin (2003), Marcuschi (2002/2008), Schneuwly and Dolz (2004), XXXX (2016) among other collaborators. From a methodological point of view, semi-structured interviews were carried out with two undergraduate students who participated in an experience involving the elaboration of didactic sequences within the scope of a discipline of the degree course in Letras at a federal public university. The students' verbalizations pointed to possibilities of a prospective didactic action (XXXX, 2016) as Portuguese language teachers.
id UEL-5_6d95a862a44bfb59cd9876b19447b7ea
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47131
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docênciaEnsino de gênerossequência didáticaformação docenteIn school language practices, it is already possible to find movements that points to changes in language teaching. In this context, the planning of activities through the didactic sequence emerges as a methodological strategy that enables the implementation of a socio-interactionist conception of language in the classroom context. This article aims to discuss, from the perspective of undergraduates in Letras, the implications of an experience involving the elaboration of didactic sequences for the teaching of genres in teacher education. As a theoretical contribution, we used Bakhtin (2003), Marcuschi (2002/2008), Schneuwly and Dolz (2004), XXXX (2016) among other collaborators. From a methodological point of view, semi-structured interviews were carried out with two undergraduate students who participated in an experience involving the elaboration of didactic sequences within the scope of a discipline of the degree course in Letras at a federal public university. The students' verbalizations pointed to possibilities of a prospective didactic action (XXXX, 2016) as Portuguese language teachers.Os gêneros textuais já são constitutivos das práticas de linguagem escolares, mas o que se questiona é “como” tais artefatos são didatizados. Desse modo, o planejamento de atividades através da sequência didática surge como uma alternativa metodológica que possibilita a implementação de um ensino sistemático do gênero pautado em uma concepção sociointeracionista da linguagem. Este artigo objetiva discutir, a partir da perspectiva de duas licenciandas em Letras, as implicações de uma experiência envolvendo a elaboração de sequências didáticas para o ensino de gêneros na formação para a docência. Como aporte teórico, utilizamos Marcuschi (2002), Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004) e Lima (2016) entre outros colaboradores. Do ponto de vista metodológico, foram realizadas entrevistas semiestruturadas on-line com duas licenciandas que participaram de uma experiência envolvendo a elaboração de sequências didáticas no âmbito de uma disciplina do curso de Licenciatura em Letras de uma universidade pública federal. As verbalizações das discentes apontaram para possibilidades de um agir didático prospectivo (LIMA, 2016) enquanto docentes de língua portuguesa.Universidade Estadual de Londrina2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4713110.5433/1519-5392.2023v23n1Espp254-268Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 254-2682764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131/48696Copyright (c) 2023 Fernanda Pereira de Melo, Gustavo Limahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Fernanda Pereira deLima, Gustavo2023-06-06T16:58:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47131Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:28Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência
title Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência
spellingShingle Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência
Melo, Fernanda Pereira de
Ensino de gêneros
sequência didática
formação docente
title_short Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência
title_full Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência
title_fullStr Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência
title_full_unstemmed Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência
title_sort Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência
author Melo, Fernanda Pereira de
author_facet Melo, Fernanda Pereira de
Lima, Gustavo
author_role author
author2 Lima, Gustavo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Fernanda Pereira de
Lima, Gustavo
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de gêneros
sequência didática
formação docente
topic Ensino de gêneros
sequência didática
formação docente
description In school language practices, it is already possible to find movements that points to changes in language teaching. In this context, the planning of activities through the didactic sequence emerges as a methodological strategy that enables the implementation of a socio-interactionist conception of language in the classroom context. This article aims to discuss, from the perspective of undergraduates in Letras, the implications of an experience involving the elaboration of didactic sequences for the teaching of genres in teacher education. As a theoretical contribution, we used Bakhtin (2003), Marcuschi (2002/2008), Schneuwly and Dolz (2004), XXXX (2016) among other collaborators. From a methodological point of view, semi-structured interviews were carried out with two undergraduate students who participated in an experience involving the elaboration of didactic sequences within the scope of a discipline of the degree course in Letras at a federal public university. The students' verbalizations pointed to possibilities of a prospective didactic action (XXXX, 2016) as Portuguese language teachers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131
10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp254-268
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp254-268
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131/48696
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Fernanda Pereira de Melo, Gustavo Lima
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Fernanda Pereira de Melo, Gustavo Lima
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 254-268
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315390054006784