Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131 |
Resumo: | In school language practices, it is already possible to find movements that points to changes in language teaching. In this context, the planning of activities through the didactic sequence emerges as a methodological strategy that enables the implementation of a socio-interactionist conception of language in the classroom context. This article aims to discuss, from the perspective of undergraduates in Letras, the implications of an experience involving the elaboration of didactic sequences for the teaching of genres in teacher education. As a theoretical contribution, we used Bakhtin (2003), Marcuschi (2002/2008), Schneuwly and Dolz (2004), XXXX (2016) among other collaborators. From a methodological point of view, semi-structured interviews were carried out with two undergraduate students who participated in an experience involving the elaboration of didactic sequences within the scope of a discipline of the degree course in Letras at a federal public university. The students' verbalizations pointed to possibilities of a prospective didactic action (XXXX, 2016) as Portuguese language teachers. |
id |
UEL-5_6d95a862a44bfb59cd9876b19447b7ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47131 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docênciaEnsino de gênerossequência didáticaformação docenteIn school language practices, it is already possible to find movements that points to changes in language teaching. In this context, the planning of activities through the didactic sequence emerges as a methodological strategy that enables the implementation of a socio-interactionist conception of language in the classroom context. This article aims to discuss, from the perspective of undergraduates in Letras, the implications of an experience involving the elaboration of didactic sequences for the teaching of genres in teacher education. As a theoretical contribution, we used Bakhtin (2003), Marcuschi (2002/2008), Schneuwly and Dolz (2004), XXXX (2016) among other collaborators. From a methodological point of view, semi-structured interviews were carried out with two undergraduate students who participated in an experience involving the elaboration of didactic sequences within the scope of a discipline of the degree course in Letras at a federal public university. The students' verbalizations pointed to possibilities of a prospective didactic action (XXXX, 2016) as Portuguese language teachers.Os gêneros textuais já são constitutivos das práticas de linguagem escolares, mas o que se questiona é “como” tais artefatos são didatizados. Desse modo, o planejamento de atividades através da sequência didática surge como uma alternativa metodológica que possibilita a implementação de um ensino sistemático do gênero pautado em uma concepção sociointeracionista da linguagem. Este artigo objetiva discutir, a partir da perspectiva de duas licenciandas em Letras, as implicações de uma experiência envolvendo a elaboração de sequências didáticas para o ensino de gêneros na formação para a docência. Como aporte teórico, utilizamos Marcuschi (2002), Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004) e Lima (2016) entre outros colaboradores. Do ponto de vista metodológico, foram realizadas entrevistas semiestruturadas on-line com duas licenciandas que participaram de uma experiência envolvendo a elaboração de sequências didáticas no âmbito de uma disciplina do curso de Licenciatura em Letras de uma universidade pública federal. As verbalizações das discentes apontaram para possibilidades de um agir didático prospectivo (LIMA, 2016) enquanto docentes de língua portuguesa.Universidade Estadual de Londrina2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4713110.5433/1519-5392.2023v23n1Espp254-268Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 254-2682764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131/48696Copyright (c) 2023 Fernanda Pereira de Melo, Gustavo Limahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Fernanda Pereira deLima, Gustavo2023-06-06T16:58:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47131Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:28Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência |
title |
Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência |
spellingShingle |
Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência Melo, Fernanda Pereira de Ensino de gêneros sequência didática formação docente |
title_short |
Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência |
title_full |
Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência |
title_fullStr |
Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência |
title_full_unstemmed |
Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência |
title_sort |
Reflexões de licenciandas em Letras sobre a elaboração de sequências didáticas na formação para a docência |
author |
Melo, Fernanda Pereira de |
author_facet |
Melo, Fernanda Pereira de Lima, Gustavo |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Gustavo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Fernanda Pereira de Lima, Gustavo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de gêneros sequência didática formação docente |
topic |
Ensino de gêneros sequência didática formação docente |
description |
In school language practices, it is already possible to find movements that points to changes in language teaching. In this context, the planning of activities through the didactic sequence emerges as a methodological strategy that enables the implementation of a socio-interactionist conception of language in the classroom context. This article aims to discuss, from the perspective of undergraduates in Letras, the implications of an experience involving the elaboration of didactic sequences for the teaching of genres in teacher education. As a theoretical contribution, we used Bakhtin (2003), Marcuschi (2002/2008), Schneuwly and Dolz (2004), XXXX (2016) among other collaborators. From a methodological point of view, semi-structured interviews were carried out with two undergraduate students who participated in an experience involving the elaboration of didactic sequences within the scope of a discipline of the degree course in Letras at a federal public university. The students' verbalizations pointed to possibilities of a prospective didactic action (XXXX, 2016) as Portuguese language teachers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp254-268 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp254-268 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47131/48696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fernanda Pereira de Melo, Gustavo Lima https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fernanda Pereira de Melo, Gustavo Lima https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 254-268 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390054006784 |