REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61374 |
Resumo: | Since March 2020, several schools across Brazil had to adapt to a special regime of remote classes with the Covid-19 pandemic. From this context, this paper aimed, in the theoretical perspective of Historical-cultural Theory and historical-dialectical materialism, to investigate what public school students in phase II reveal about the development of emergency remote education through Digital Technologies of Information and Communication. It was observed that those who report more benefits in emergency remote teaching coincide with those who have better access conditions. The precarious living conditions, accentuated by unemployment, hunger, among family problems, affect the participation, learning and even permanence of students in school. It is concluded that public education in the pandemic period left intensified losses, of various orders, for those who, in some way, were already excluded. |
id |
UEM-11_d47a5dc2a5f8fc75e1164c8b1c4a305e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61374 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD:EDUCACIÓN A DISTANCIA EN EL PERÍODO DE LA PANDEMIA DEL COVID-19: ENSINO REMOTO NO PERÍODO DA PANDEMIA DE COVID-19:Ensino remoto emergencialTecnoloigas Digitais de Informação e ComunicaçãoEducação públicaSince March 2020, several schools across Brazil had to adapt to a special regime of remote classes with the Covid-19 pandemic. From this context, this paper aimed, in the theoretical perspective of Historical-cultural Theory and historical-dialectical materialism, to investigate what public school students in phase II reveal about the development of emergency remote education through Digital Technologies of Information and Communication. It was observed that those who report more benefits in emergency remote teaching coincide with those who have better access conditions. The precarious living conditions, accentuated by unemployment, hunger, among family problems, affect the participation, learning and even permanence of students in school. It is concluded that public education in the pandemic period left intensified losses, of various orders, for those who, in some way, were already excluded.Escuelas de Brasil tuvieron que adaptarse a un régimen especial de clases remotas a partir de marzo de 2020 debido a la pandemia de Covid-19. A partir de esto, este artículo reporta una investigación que tuvo como objetivo, en la perspectiva teórica de la Teoría Histórico-Cultural y el materialismo histórico-dialéctico, investigar lo que los estudiantes de escuelas públicas revelan sobre el desarrollo de la enseñanza remota de emergencia a través de las Tecnologías Digitales de Información y Comunicación. Se observó que quienes reportan más beneficios en la enseñanza remota de emergencia coinciden con quienes tienen mejores condiciones de acceso. Las condiciones de vida precarias, acentuadas por el desempleo, el hambre, entre los problemas familiares, afectan: la participación, el aprendizaje y la permanencia de los estudiantes en la escuela. Se concluye que la educación pública en el período pandémico dejó pérdidas intensificadas, de diverso orden, para quienes, de alguna manera, ya estaban excluidos.Escolas pelo Brasil tiveram que se adaptar a um regime especial de aulas remotas a partir de março de 2020 devido à pandemia de Covid-19. A partir disso, este artigo relata pesquisa que objetivou, na perspectiva teórica da Teoria Histórico-cultural e do materialismo histórico-dialético, investigar o que alunos de escola pública revelam sobre o desenvolvimento do ensino remoto emergencial por meio de Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. A pesquisa foi realizada numa escola pública do Estado de Goiás, com alunos de 7º a 9º ano. Observou-se que aqueles que relatam mais benefícios no ensino remoto emergencial coincidem com aqueles que possuem melhores condições de acesso. Condições precárias de vida, acentuadas pelo desemprego, fome, dentre os problemas familiares, afetam: participação, aprendizagem e permanência de alunos na escola. Conclui-se que a educação pública no período pandêmico deixou prejuízos intensificados, de diversas ordens, para aqueles que, de alguma forma, já eram excluídos.Universidade Estadual de Maringá2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6137410.4025/tpe.v25i1.61374Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 24-412237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61374/751375154259Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Geovana InácioCosta, Renata Luiza da2022-09-21T11:34:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61374Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.066727Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD: EDUCACIÓN A DISTANCIA EN EL PERÍODO DE LA PANDEMIA DEL COVID-19: ENSINO REMOTO NO PERÍODO DA PANDEMIA DE COVID-19: |
title |
REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD: |
spellingShingle |
REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD: Gonçalves, Geovana Inácio Ensino remoto emergencial Tecnoloigas Digitais de Informação e Comunicação Educação pública |
title_short |
REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD: |
title_full |
REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD: |
title_fullStr |
REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD: |
title_full_unstemmed |
REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD: |
title_sort |
REMOTE TEACHING IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD: |
author |
Gonçalves, Geovana Inácio |
author_facet |
Gonçalves, Geovana Inácio Costa, Renata Luiza da |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Renata Luiza da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Geovana Inácio Costa, Renata Luiza da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino remoto emergencial Tecnoloigas Digitais de Informação e Comunicação Educação pública |
topic |
Ensino remoto emergencial Tecnoloigas Digitais de Informação e Comunicação Educação pública |
description |
Since March 2020, several schools across Brazil had to adapt to a special regime of remote classes with the Covid-19 pandemic. From this context, this paper aimed, in the theoretical perspective of Historical-cultural Theory and historical-dialectical materialism, to investigate what public school students in phase II reveal about the development of emergency remote education through Digital Technologies of Information and Communication. It was observed that those who report more benefits in emergency remote teaching coincide with those who have better access conditions. The precarious living conditions, accentuated by unemployment, hunger, among family problems, affect the participation, learning and even permanence of students in school. It is concluded that public education in the pandemic period left intensified losses, of various orders, for those who, in some way, were already excluded. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61374 10.4025/tpe.v25i1.61374 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61374 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v25i1.61374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61374/751375154259 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 24-41 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158333407232 |