¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Joaquín Martínez Torregrosa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Jaime Carrascosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580
Resumo: The controversy generated in some communities in Spain by the implementation of a system for the teaching of science in the first stage of Compulsory Secondary Education (ESO), based on the idea of "Scientific Field" instead of subjects and the possibility that, far from being an exceptional measure of a one-off nature because the COVID19, it will continue or be extended under the new Education Law (LOMLOE), is an issue in which we, as teachers, researchers, and citizens, feel obliged to participate. It is a matter of great importance, which affects or may also affect other countries, which fundamentally has two sides: the socio-political and the scientific-educational. In this paper, both are briefly commented.
id UEM-13_6324e22ea0854fb2ae4257bfb6d79308
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63580
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling ¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?Integrated teachingScientific fieldTeaching by subjectsEnseñanza integradaÁmbito científicoEnseñanza por asignaturasEnsino integradocampo científicoensino por disciplinasThe controversy generated in some communities in Spain by the implementation of a system for the teaching of science in the first stage of Compulsory Secondary Education (ESO), based on the idea of "Scientific Field" instead of subjects and the possibility that, far from being an exceptional measure of a one-off nature because the COVID19, it will continue or be extended under the new Education Law (LOMLOE), is an issue in which we, as teachers, researchers, and citizens, feel obliged to participate. It is a matter of great importance, which affects or may also affect other countries, which fundamentally has two sides: the socio-political and the scientific-educational. In this paper, both are briefly commented.La polémica generada en algunas comunidades de España por la implantación de un sistema para la enseñanza de las ciencias en la primera etapa de Educación Secundaria Obligatoria (ESO), basado en la idea de "Ámbito Científico" en lugar de asignaturas y la posibilidad de que, lejos de ser una medida excepcional de carácter puntual a causa de la COVID19, continúe o se amplíe bajo la nueva Ley de Educación (LOMLOE), es un tema en el que nosotros, como docentes, investigadores y ciudadanos, nos sentimos obligados a opinar. Se trata, de una cuestión de gran trascendencia, que afecta o puede afectar también a otros países y que fundamentalmente tiene dos vertientes: la sociopolítica y la científico- educativa. En este artículo, ambas se comentan brevemente.A polémica que se gerou em algumas comunidades em Espanha pelo desenvolvimento de um sistema de ensino científico na primeira fase do Ensino Secundário Obrigatório (ESO), baseado na ideia de "Campo Científico" em vez de disciplinas e na possibilidade de que, longe de  sendo uma medida excepcional de natureza específica provocada pela COVID19, poderá continuar ou ser ampliada ao abrigo da nova Lei da Educação (LOMLOE), é um assunto sobre o qual, como professores, investigadores e cidadãos, nos sentimos obrigados a comentar. É uma questão de grande importância, que afeta ou pode afetar também outros países e que tem basicamente duas vertentes: sociopolítica e científico-educacional. Neste artigo, ambos são brevemente discutidos.Eduem2022-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6358010.4025/rvc.v2i1.63580Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 1 (2021); 1-132675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580/751375154183https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580/751375154184Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessJoaquín Martínez TorregrosaJaime Carrascosa2023-06-15T12:33:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63580Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T12:33:05Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv ¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?
title ¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?
spellingShingle ¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?
Joaquín Martínez Torregrosa
Integrated teaching
Scientific field
Teaching by subjects
Enseñanza integrada
Ámbito científico
Enseñanza por asignaturas
Ensino integrado
campo científico
ensino por disciplinas
title_short ¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?
title_full ¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?
title_fullStr ¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?
title_full_unstemmed ¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?
title_sort ¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?
author Joaquín Martínez Torregrosa
author_facet Joaquín Martínez Torregrosa
Jaime Carrascosa
author_role author
author2 Jaime Carrascosa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Joaquín Martínez Torregrosa
Jaime Carrascosa
dc.subject.por.fl_str_mv Integrated teaching
Scientific field
Teaching by subjects
Enseñanza integrada
Ámbito científico
Enseñanza por asignaturas
Ensino integrado
campo científico
ensino por disciplinas
topic Integrated teaching
Scientific field
Teaching by subjects
Enseñanza integrada
Ámbito científico
Enseñanza por asignaturas
Ensino integrado
campo científico
ensino por disciplinas
description The controversy generated in some communities in Spain by the implementation of a system for the teaching of science in the first stage of Compulsory Secondary Education (ESO), based on the idea of "Scientific Field" instead of subjects and the possibility that, far from being an exceptional measure of a one-off nature because the COVID19, it will continue or be extended under the new Education Law (LOMLOE), is an issue in which we, as teachers, researchers, and citizens, feel obliged to participate. It is a matter of great importance, which affects or may also affect other countries, which fundamentally has two sides: the socio-political and the scientific-educational. In this paper, both are briefly commented.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580
10.4025/rvc.v2i1.63580
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v2i1.63580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580/751375154183
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580/751375154184
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 1 (2021); 1-13
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979165691904