¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580 |
Resumo: | The controversy generated in some communities in Spain by the implementation of a system for the teaching of science in the first stage of Compulsory Secondary Education (ESO), based on the idea of "Scientific Field" instead of subjects and the possibility that, far from being an exceptional measure of a one-off nature because the COVID19, it will continue or be extended under the new Education Law (LOMLOE), is an issue in which we, as teachers, researchers, and citizens, feel obliged to participate. It is a matter of great importance, which affects or may also affect other countries, which fundamentally has two sides: the socio-political and the scientific-educational. In this paper, both are briefly commented. |
id |
UEM-13_6324e22ea0854fb2ae4257bfb6d79308 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63580 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS?Integrated teachingScientific fieldTeaching by subjectsEnseñanza integradaÁmbito científicoEnseñanza por asignaturasEnsino integradocampo científicoensino por disciplinasThe controversy generated in some communities in Spain by the implementation of a system for the teaching of science in the first stage of Compulsory Secondary Education (ESO), based on the idea of "Scientific Field" instead of subjects and the possibility that, far from being an exceptional measure of a one-off nature because the COVID19, it will continue or be extended under the new Education Law (LOMLOE), is an issue in which we, as teachers, researchers, and citizens, feel obliged to participate. It is a matter of great importance, which affects or may also affect other countries, which fundamentally has two sides: the socio-political and the scientific-educational. In this paper, both are briefly commented.La polémica generada en algunas comunidades de España por la implantación de un sistema para la enseñanza de las ciencias en la primera etapa de Educación Secundaria Obligatoria (ESO), basado en la idea de "Ámbito Científico" en lugar de asignaturas y la posibilidad de que, lejos de ser una medida excepcional de carácter puntual a causa de la COVID19, continúe o se amplíe bajo la nueva Ley de Educación (LOMLOE), es un tema en el que nosotros, como docentes, investigadores y ciudadanos, nos sentimos obligados a opinar. Se trata, de una cuestión de gran trascendencia, que afecta o puede afectar también a otros países y que fundamentalmente tiene dos vertientes: la sociopolítica y la científico- educativa. En este artículo, ambas se comentan brevemente.A polémica que se gerou em algumas comunidades em Espanha pelo desenvolvimento de um sistema de ensino científico na primeira fase do Ensino Secundário Obrigatório (ESO), baseado na ideia de "Campo Científico" em vez de disciplinas e na possibilidade de que, longe de sendo uma medida excepcional de natureza específica provocada pela COVID19, poderá continuar ou ser ampliada ao abrigo da nova Lei da Educação (LOMLOE), é um assunto sobre o qual, como professores, investigadores e cidadãos, nos sentimos obrigados a comentar. É uma questão de grande importância, que afeta ou pode afetar também outros países e que tem basicamente duas vertentes: sociopolítica e científico-educacional. Neste artigo, ambos são brevemente discutidos.Eduem2022-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6358010.4025/rvc.v2i1.63580Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 1 (2021); 1-132675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580/751375154183https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580/751375154184Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessJoaquín Martínez TorregrosaJaime Carrascosa2023-06-15T12:33:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63580Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T12:33:05Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS? |
title |
¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS? |
spellingShingle |
¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS? Joaquín Martínez Torregrosa Integrated teaching Scientific field Teaching by subjects Enseñanza integrada Ámbito científico Enseñanza por asignaturas Ensino integrado campo científico ensino por disciplinas |
title_short |
¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS? |
title_full |
¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS? |
title_fullStr |
¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS? |
title_full_unstemmed |
¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS? |
title_sort |
¿ÁMBITO CIENTÍFICO O ASIGNATURAS? |
author |
Joaquín Martínez Torregrosa |
author_facet |
Joaquín Martínez Torregrosa Jaime Carrascosa |
author_role |
author |
author2 |
Jaime Carrascosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Joaquín Martínez Torregrosa Jaime Carrascosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Integrated teaching Scientific field Teaching by subjects Enseñanza integrada Ámbito científico Enseñanza por asignaturas Ensino integrado campo científico ensino por disciplinas |
topic |
Integrated teaching Scientific field Teaching by subjects Enseñanza integrada Ámbito científico Enseñanza por asignaturas Ensino integrado campo científico ensino por disciplinas |
description |
The controversy generated in some communities in Spain by the implementation of a system for the teaching of science in the first stage of Compulsory Secondary Education (ESO), based on the idea of "Scientific Field" instead of subjects and the possibility that, far from being an exceptional measure of a one-off nature because the COVID19, it will continue or be extended under the new Education Law (LOMLOE), is an issue in which we, as teachers, researchers, and citizens, feel obliged to participate. It is a matter of great importance, which affects or may also affect other countries, which fundamentally has two sides: the socio-political and the scientific-educational. In this paper, both are briefly commented. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580 10.4025/rvc.v2i1.63580 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v2i1.63580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580/751375154183 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63580/751375154184 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 1 (2021); 1-13 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979165691904 |