O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jackson José Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7692
Resumo: The present work deals with a research developed on the use of play games as a teaching / learning instrument of mathematics in elementary education II, understanding that the development of a dynamic and interactive practice is fundamental for meaningful learning and, at the same time, the student gets closer to the discipline. Qualitative bibliographical review is used as method, developing the work from the bibliographic exploration of books and scientific publications that approaches the subject or is related to it, in trustworthy sites in order to maintain the originality and magnification of the quality of the study developed. With the objective of recognizing the importance of the use of play games and their influence on teaching / learning of mathematics in elementary education II. Mathematical discipline is always seen by several students as a difficult and challenging discipline, so it is possible to perceive in playful games the possibility of facilitating mathematical learning, and at the same time, instigating students' liking for this discipline, and with that, the increase of their school performance.
id UFAL_2bf9129cdd867d6dcb82a197510db721
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7692
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental IIThe use of ludicial as an instrument for teaching mathematics in fundamental education IIAprendizagemJogos lúdicosMatemáticaLearningPlayful gamesMathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe present work deals with a research developed on the use of play games as a teaching / learning instrument of mathematics in elementary education II, understanding that the development of a dynamic and interactive practice is fundamental for meaningful learning and, at the same time, the student gets closer to the discipline. Qualitative bibliographical review is used as method, developing the work from the bibliographic exploration of books and scientific publications that approaches the subject or is related to it, in trustworthy sites in order to maintain the originality and magnification of the quality of the study developed. With the objective of recognizing the importance of the use of play games and their influence on teaching / learning of mathematics in elementary education II. Mathematical discipline is always seen by several students as a difficult and challenging discipline, so it is possible to perceive in playful games the possibility of facilitating mathematical learning, and at the same time, instigating students' liking for this discipline, and with that, the increase of their school performance.O presente trabalho aborda uma pesquisa desenvolvida sobre a utilização dos jogos lúdicos como instrumento de ensino/aprendizagem da matemática no ensino fundamental II, compreendendo que o desenvolvimento de uma prática dinâmica e interativa é fundamental para que haja um aprendizado significativo e, ao mesmo tempo, o aluno aproxime-se mais da disciplina. Utiliza-se como método a revisão bibliográfica qualitativa, desenvolvendo o trabalho a partir da exploração bibliográfica de livros e publicações científicas que aborda a temática ou está relacionada à ela, em sites fidedignos a fim de manter a originalidade e ampliação da qualidade do estudo desenvolvido. Com o objetivo de reconhecer a importância da utilização dos jogos lúdicos e sua influência no ensino/aprendizagem da matemática no ensino fundamental II. A disciplina matemática sempre é vista por diversos alunos como uma disciplina difícil e desafiadora, assim, percebe-se nos jogos lúdicos a possibilidade de facilitar a aprendizagem matemática, e ao mesmo tempo, a instigação do gosto dos alunos por essa disciplina, e com isso, o aumento do seu desempenho escolar.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de Matemática Ensino a DistânciaUFALVasconcelos, Cheila Francett Bezerra Silva dehttp://lattes.cnpq.br/9946123939520428Barbosa, Isnaldo Isaachttp://lattes.cnpq.br/8346517003296057Barros, Amauri da Silvahttp://lattes.cnpq.br/2316330818429673Santos, Jackson José Silva2021-03-18T16:04:29Z2021-03-182021-03-18T16:04:29Z2019-02-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Jackson José Silva. O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II. 2019. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática a Distância) – Instituto de Matemática, Universidade Aberta do Brasil, Universidade Federal de Alagoas, Maragogi, 2021.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7692porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-03-18T16:04:29Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7692Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-03-18T16:04:29Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II
The use of ludicial as an instrument for teaching mathematics in fundamental education II
title O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II
spellingShingle O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II
Santos, Jackson José Silva
Aprendizagem
Jogos lúdicos
Matemática
Learning
Playful games
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II
title_full O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II
title_fullStr O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II
title_full_unstemmed O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II
title_sort O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II
author Santos, Jackson José Silva
author_facet Santos, Jackson José Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vasconcelos, Cheila Francett Bezerra Silva de
http://lattes.cnpq.br/9946123939520428
Barbosa, Isnaldo Isaac
http://lattes.cnpq.br/8346517003296057
Barros, Amauri da Silva
http://lattes.cnpq.br/2316330818429673
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Jackson José Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Jogos lúdicos
Matemática
Learning
Playful games
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Aprendizagem
Jogos lúdicos
Matemática
Learning
Playful games
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present work deals with a research developed on the use of play games as a teaching / learning instrument of mathematics in elementary education II, understanding that the development of a dynamic and interactive practice is fundamental for meaningful learning and, at the same time, the student gets closer to the discipline. Qualitative bibliographical review is used as method, developing the work from the bibliographic exploration of books and scientific publications that approaches the subject or is related to it, in trustworthy sites in order to maintain the originality and magnification of the quality of the study developed. With the objective of recognizing the importance of the use of play games and their influence on teaching / learning of mathematics in elementary education II. Mathematical discipline is always seen by several students as a difficult and challenging discipline, so it is possible to perceive in playful games the possibility of facilitating mathematical learning, and at the same time, instigating students' liking for this discipline, and with that, the increase of their school performance.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-26
2021-03-18T16:04:29Z
2021-03-18
2021-03-18T16:04:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Jackson José Silva. O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II. 2019. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática a Distância) – Instituto de Matemática, Universidade Aberta do Brasil, Universidade Federal de Alagoas, Maragogi, 2021.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7692
identifier_str_mv SANTOS, Jackson José Silva. O uso do lúdico como instrumento do ensino de matemática no ensino fundamental II. 2019. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática a Distância) – Instituto de Matemática, Universidade Aberta do Brasil, Universidade Federal de Alagoas, Maragogi, 2021.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7692
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Matemática Ensino a Distância
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Matemática Ensino a Distância
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233738100146176