O uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) no ensino de genética mendeliana em um ensino remoto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Arleane Silva
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5874
Resumo: This study aimed to develop a teaching-learning experience, focusing on ICTs in Biology classes in Mendelian Genetics content. The research was based on the qualitative-quantitative research approach in education. The project was carried out in two state public schools located in the municipality of Itacoatiara-AM. Of the 123 students enrolled in the 3rd grade of high school, 53 students participated in this study. The methodology consisted of 3 steps: Step I- survey for prior knowledge; a pre-test quiz; Stage II-Video projection; interactive game play and a post-test quiz; Stage III-Questionnaire for evaluating the developed methodology. The application of the game resulted in 58% of correct answers in the questions. In the post-test, after performing the didactic sequence of stage II, the average yield of correct questions was 65%, compared to 46% in the pre-test. Although the students had the problem related to the limitation of the internet, the proposal carried out had a satisfactory rate of effectiveness.
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spelling O uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) no ensino de genética mendeliana em um ensino remotoThe use of Information and Communication Technologies (ICTs) of mendelian genetics in a remote teachingTecnologia da Informação e ComunicaçãoEnsino de BiologiaGenética MendelianaEnsino RemotoCIÊNCIAS BIOLÓGICAS: BIOLOGIA GERALBiologia - Estudo e ensinoEnsino à distânciaBiologia (Ensino médio)Genética evolutivaThis study aimed to develop a teaching-learning experience, focusing on ICTs in Biology classes in Mendelian Genetics content. The research was based on the qualitative-quantitative research approach in education. The project was carried out in two state public schools located in the municipality of Itacoatiara-AM. Of the 123 students enrolled in the 3rd grade of high school, 53 students participated in this study. The methodology consisted of 3 steps: Step I- survey for prior knowledge; a pre-test quiz; Stage II-Video projection; interactive game play and a post-test quiz; Stage III-Questionnaire for evaluating the developed methodology. The application of the game resulted in 58% of correct answers in the questions. In the post-test, after performing the didactic sequence of stage II, the average yield of correct questions was 65%, compared to 46% in the pre-test. Although the students had the problem related to the limitation of the internet, the proposal carried out had a satisfactory rate of effectiveness.Este estudo objetivou desenvolver uma experiência de ensino-aprendizagem, com enfoque nas TICs em aulas de Biologia no conteúdo de Genética Mendeliana. A pesquisa fundamentou-se na abordagem quali-quantitativa de investigação na educação. O projeto foi realizado em duas escolas da rede pública estadual, localizadas no município de Itacoatiara-AM. Dos 123 estudantes matriculados na 3.ª série do ensino médio, 53 alunos participaram deste estudo. A metodologia consistiu em 3 etapas: Etapa I- enquete para conhecimento prévio; um quiz pré-teste; Etapa II-Projeção de vídeos; app interativo e jogo no Telegram; Etapa III-Um quiz pós-teste e questionário de avaliação da metodologia desenvolvida. A aplicação do jogo resultou em 58% de acertos nas questões. No pós-teste, após realização da sequência didática etapa II o rendimento médio das questões corretas foi de 65% que outrora, no pré-teste foi de 46%. Embora os alunos tivessem tido o problema relacionado com limitação da ‘internet’, a proposta realizada teve um índice de eficácia satisfatório.1NãoBrasilInstituto de Ciências Exatas e Tecnologia - ICETItacoatiara - AMCiências: Biologia e Química - Licenciatura - ItacoatiaraCarneiro, Welma Sousa Silvahttp://lattes.cnpq.br/9356313441181696Silva, Fabricio Valentim dahttp://lattes.cnpq.br/7907037135314095Pereira, Samantha Aquinohttp://lattes.cnpq.br/7195326853163560https://orcid.org/0000-0001-8721-7103https://orcid.org/0000-0001-8721-7103https://orcid.org/0000-0002-5988-6673Oliveira, Arleane Silva2021-07-08T18:01:57Z2021-12-312021-07-08T18:01:57Z2021-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5874porARAÚJO, Maurício Santos et al. A Genética no contexto de sala de aula: dificuldades e desafios em uma escola pública de Floriano-PI. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), v. 9, n. 1, p. 19-30, 2018. 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