O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51951 |
Resumo: | This paper presents the environment’s role on early childhood education in the perspective of Loris Malaguzzi, considering the ethical and aesthetic dimensions of his work over the early childhood education in Reggio Emilia, Italy. It emphasizes the idea of the environment as a third educator, underlining the role played by relationships children maintain among themselves and with adults, as well as the part taken by toys, books, paintings and other cultural objects in these relationships. The elements used by children to build their identity, according to Henri Wallon, reinforce the importance of the interactions and of the environment in this process, which allows a dialogue among Wallon’s theoretical contributions and the ideas defended by the italian educator. |
id |
UFC-7_5dedce5563c01388690dda93bd3c6e6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/51951 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criançaThe role of the environment in early childhood education and the formation of the child’s identityAmbiente escolarEducação InfantilIdentidade pessoalThis paper presents the environment’s role on early childhood education in the perspective of Loris Malaguzzi, considering the ethical and aesthetic dimensions of his work over the early childhood education in Reggio Emilia, Italy. It emphasizes the idea of the environment as a third educator, underlining the role played by relationships children maintain among themselves and with adults, as well as the part taken by toys, books, paintings and other cultural objects in these relationships. The elements used by children to build their identity, according to Henri Wallon, reinforce the importance of the interactions and of the environment in this process, which allows a dialogue among Wallon’s theoretical contributions and the ideas defended by the italian educator.O papel desempenhado pelo ambiente na pedagogia da infância será tratado na perspectiva de Loris Malaguzzi, considerando as dimensões éticas e estéticas da sua obra sobre a educação infantil em Reggio Emilia, na Itália. Destaca-se a ideia do ambiente como terceiro educador, enfatizando o papel das relações estabelecidas entre adultos e crianças e entre as próprias crianças, assim como a participação de brinquedos, livros, quadros e demais objetos culturais nessas relações. Os elementos da constituição da identidade pela criança, propostos por Henri Wallon, reforçam a importância das interações e do meio nesse processo, o que possibilita um diálogo entre as contribuições teóricas wallonianas e as ideias defendidas pelo educador italiano.Revista Em Aberto2020-05-25T16:28:05Z2020-05-25T16:28:05Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCRUZ, Silvia Helena Vieira; CRUZ, Rosimeire Costa de Andrade. O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança. Revista Em Aberto, Brasília (DF), v. 30, n. 100, p. 71-81, set./dez. 2017.2176-6673http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51951Cruz, Silvia Helena VieiraCruz, Rosimeire Costa de Andradeinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:09:53Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51951Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:24:34.301470Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança The role of the environment in early childhood education and the formation of the child’s identity |
title |
O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança |
spellingShingle |
O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança Cruz, Silvia Helena Vieira Ambiente escolar Educação Infantil Identidade pessoal |
title_short |
O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança |
title_full |
O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança |
title_fullStr |
O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança |
title_full_unstemmed |
O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança |
title_sort |
O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança |
author |
Cruz, Silvia Helena Vieira |
author_facet |
Cruz, Silvia Helena Vieira Cruz, Rosimeire Costa de Andrade |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Rosimeire Costa de Andrade |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Silvia Helena Vieira Cruz, Rosimeire Costa de Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ambiente escolar Educação Infantil Identidade pessoal |
topic |
Ambiente escolar Educação Infantil Identidade pessoal |
description |
This paper presents the environment’s role on early childhood education in the perspective of Loris Malaguzzi, considering the ethical and aesthetic dimensions of his work over the early childhood education in Reggio Emilia, Italy. It emphasizes the idea of the environment as a third educator, underlining the role played by relationships children maintain among themselves and with adults, as well as the part taken by toys, books, paintings and other cultural objects in these relationships. The elements used by children to build their identity, according to Henri Wallon, reinforce the importance of the interactions and of the environment in this process, which allows a dialogue among Wallon’s theoretical contributions and the ideas defended by the italian educator. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2020-05-25T16:28:05Z 2020-05-25T16:28:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CRUZ, Silvia Helena Vieira; CRUZ, Rosimeire Costa de Andrade. O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança. Revista Em Aberto, Brasília (DF), v. 30, n. 100, p. 71-81, set./dez. 2017. 2176-6673 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51951 |
identifier_str_mv |
CRUZ, Silvia Helena Vieira; CRUZ, Rosimeire Costa de Andrade. O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança. Revista Em Aberto, Brasília (DF), v. 30, n. 100, p. 71-81, set./dez. 2017. 2176-6673 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51951 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Em Aberto |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Em Aberto |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028791585341440 |