O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Silvia Helena Vieira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Cruz, Rosimeire Costa de Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51951
Resumo: This paper presents the environment’s role on early childhood education in the perspective of Loris Malaguzzi, considering the ethical and aesthetic dimensions of his work over the early childhood education in Reggio Emilia, Italy. It emphasizes the idea of the environment as a third educator, underlining the role played by relationships children maintain among themselves and with adults, as well as the part taken by toys, books, paintings and other cultural objects in these relationships. The elements used by children to build their identity, according to Henri Wallon, reinforce the importance of the interactions and of the environment in this process, which allows a dialogue among Wallon’s theoretical contributions and the ideas defended by the italian educator.
id UFC-7_5dedce5563c01388690dda93bd3c6e6d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51951
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criançaThe role of the environment in early childhood education and the formation of the child’s identityAmbiente escolarEducação InfantilIdentidade pessoalThis paper presents the environment’s role on early childhood education in the perspective of Loris Malaguzzi, considering the ethical and aesthetic dimensions of his work over the early childhood education in Reggio Emilia, Italy. It emphasizes the idea of the environment as a third educator, underlining the role played by relationships children maintain among themselves and with adults, as well as the part taken by toys, books, paintings and other cultural objects in these relationships. The elements used by children to build their identity, according to Henri Wallon, reinforce the importance of the interactions and of the environment in this process, which allows a dialogue among Wallon’s theoretical contributions and the ideas defended by the italian educator.O papel desempenhado pelo ambiente na pedagogia da infância será tratado na perspectiva de Loris Malaguzzi, considerando as dimensões éticas e estéticas da sua obra sobre a educação infantil em Reggio Emilia, na Itália. Destaca-se a ideia do ambiente como terceiro educador, enfatizando o papel das relações estabelecidas entre adultos e crianças e entre as próprias crianças, assim como a participação de brinquedos, livros, quadros e demais objetos culturais nessas relações. Os elementos da constituição da identidade pela criança, propostos por Henri Wallon, reforçam a importância das interações e do meio nesse processo, o que possibilita um diálogo entre as contribuições teóricas wallonianas e as ideias defendidas pelo educador italiano.Revista Em Aberto2020-05-25T16:28:05Z2020-05-25T16:28:05Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCRUZ, Silvia Helena Vieira; CRUZ, Rosimeire Costa de Andrade. O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança. Revista Em Aberto, Brasília (DF), v. 30, n. 100, p. 71-81, set./dez. 2017.2176-6673http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51951Cruz, Silvia Helena VieiraCruz, Rosimeire Costa de Andradeinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:09:53Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51951Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:24:34.301470Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança
The role of the environment in early childhood education and the formation of the child’s identity
title O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança
spellingShingle O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança
Cruz, Silvia Helena Vieira
Ambiente escolar
Educação Infantil
Identidade pessoal
title_short O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança
title_full O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança
title_fullStr O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança
title_full_unstemmed O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança
title_sort O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança
author Cruz, Silvia Helena Vieira
author_facet Cruz, Silvia Helena Vieira
Cruz, Rosimeire Costa de Andrade
author_role author
author2 Cruz, Rosimeire Costa de Andrade
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Silvia Helena Vieira
Cruz, Rosimeire Costa de Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Ambiente escolar
Educação Infantil
Identidade pessoal
topic Ambiente escolar
Educação Infantil
Identidade pessoal
description This paper presents the environment’s role on early childhood education in the perspective of Loris Malaguzzi, considering the ethical and aesthetic dimensions of his work over the early childhood education in Reggio Emilia, Italy. It emphasizes the idea of the environment as a third educator, underlining the role played by relationships children maintain among themselves and with adults, as well as the part taken by toys, books, paintings and other cultural objects in these relationships. The elements used by children to build their identity, according to Henri Wallon, reinforce the importance of the interactions and of the environment in this process, which allows a dialogue among Wallon’s theoretical contributions and the ideas defended by the italian educator.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2020-05-25T16:28:05Z
2020-05-25T16:28:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CRUZ, Silvia Helena Vieira; CRUZ, Rosimeire Costa de Andrade. O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança. Revista Em Aberto, Brasília (DF), v. 30, n. 100, p. 71-81, set./dez. 2017.
2176-6673
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51951
identifier_str_mv CRUZ, Silvia Helena Vieira; CRUZ, Rosimeire Costa de Andrade. O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança. Revista Em Aberto, Brasília (DF), v. 30, n. 100, p. 71-81, set./dez. 2017.
2176-6673
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51951
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Em Aberto
publisher.none.fl_str_mv Revista Em Aberto
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028791585341440