YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71902 |
Resumo: | This article aims to present the experience of the Young Agrarian Residency Program, as a result of the struggle of rural youth to expand formation, organization and resistance strategies, having Countryside Education as a guiding principle. The analysis starts from the implementation of the Program both at a national and local level at Faculdade UnB Planaltina, working in Territorial Centers, where young peasants lived. In the form of synthesis work on the formation and research carried out, the article point out a formative itinerary built, articulating national and local issues that permeate the life of peasant youth. The results showed that the experience left important repercussions on the lives of young people and indicates the need to strengthen youth actions in teaching, research and extension in the FUP/UnB environment. KEYWORDS: Public Policy. Countryside Education. Youth. Formation. |
id |
UFG-3_345faaea2fe6b2cb1aaa063a69a99c43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/71902 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDERESIDENCIA DE JÓVENES AGRÍCOLAS DE LA UNIVERSIDAD DE BRASILIA (UNB): HISTORIA, MEMORIA, ORGANIZACIÓN Y RESISTENCIA DE LOS JÓVENES DEL CAMPORESIDÊNCIA AGRÁRIA JOVEM DA UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UNB): HISTÓRIA, MEMÓRIA, ORGANIZAÇÃO E RESISTÊNCIA DA JUVENTUDE DO CAMPOThis article aims to present the experience of the Young Agrarian Residency Program, as a result of the struggle of rural youth to expand formation, organization and resistance strategies, having Countryside Education as a guiding principle. The analysis starts from the implementation of the Program both at a national and local level at Faculdade UnB Planaltina, working in Territorial Centers, where young peasants lived. In the form of synthesis work on the formation and research carried out, the article point out a formative itinerary built, articulating national and local issues that permeate the life of peasant youth. The results showed that the experience left important repercussions on the lives of young people and indicates the need to strengthen youth actions in teaching, research and extension in the FUP/UnB environment. KEYWORDS: Public Policy. Countryside Education. Youth. Formation.Este artículo tiene como objetivo presentar la experiencia del Programa de Residencia Joven Agraria, como resultado de la lucha de la juventud rural por ampliar las estrategias de formación, organización y resistencia, teniendo como principio rector la Educación del Campo. El análisis parte de la implementación del Programa tanto a nivel nacional como local en la Faculdade UnB Planaltina, trabajando en Núcleos Territoriales, donde vivían jóvenes campesinos. En este trabajo de síntesis sobre la formación e investigación realizada, señalamos un itinerario formativo construido, articulando problemáticas nacionales y locales que permean la vida de la juventud campesina. Los resultados muestran que la experiencia dejó importantes repercusiones en la vida de los jóvenes además de indicar la necesidad del fortalecimiento de las acciones juveniles en la docencia, la investigación y la extensión en la FUP/UnB. PALABRAS CLAVE: Políticas Públicas. Educación del Campo. Juventud. Formación.O artigo apresenta a experiência do Programa Residência Agrária Jovem, como resultado da luta da juventude do campo para ampliação das estratégias de formação, organização e resistência, tendo a Educação do Campo como princípio orientador. A análise parte da concretização do Programa tanto em nível nacional quanto local na Faculdade UnB Planaltina (FUP), atuando em Núcleos Territoriais onde viviam os jovens camponeses. Na forma de síntese sobre a formação e a pesquisa realizadas, o artigo se debruça sobre o itinerário formativo construído, articulando as questões nacionais e locais que permeiam a vida da juventude camponesa. Os resultados demonstraram que a experiência deixou importantes repercussões na vida dos jovens e indica a necessidade de fortalecimento das ações de juventude no ensino, na pesquisa e na extensão na ambiência da FUP/UnB. PALAVRAS-CHAVE: Políticas Públicas. Educação do Campo. Juventude. Formação.Faculdade de Educação (UFG)2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7190210.5216/ia.v47i2.71902Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 407-423Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 407-423Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 407-4231981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71902/38623Copyright (c) 2022 Clarice Aparecida dos Santos, Eliene Novaes Rocha, Elisa Guaraná de Castro, Regina Coelly Fernandes Saraivainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Clarice Aparecida dosRocha, Eliene NovaesCastro, Elisa Guaraná de Saraiva, Regina Coelly Fernandes2022-09-01T12:45:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/71902Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:07.741818Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDE RESIDENCIA DE JÓVENES AGRÍCOLAS DE LA UNIVERSIDAD DE BRASILIA (UNB): HISTORIA, MEMORIA, ORGANIZACIÓN Y RESISTENCIA DE LOS JÓVENES DEL CAMPO RESIDÊNCIA AGRÁRIA JOVEM DA UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UNB): HISTÓRIA, MEMÓRIA, ORGANIZAÇÃO E RESISTÊNCIA DA JUVENTUDE DO CAMPO |
title |
YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDE |
spellingShingle |
YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDE Santos, Clarice Aparecida dos |
title_short |
YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDE |
title_full |
YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDE |
title_fullStr |
YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDE |
title_full_unstemmed |
YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDE |
title_sort |
YOUTH AGRICULTURAL RESIDENCE OF THE UNIVERSITY OF BRASILIA (UNB): HISTORY, MEMORY, ORGANIZATION AND RESISTANCE OF THE YOUTH OF THE COUNTRYSIDE |
author |
Santos, Clarice Aparecida dos |
author_facet |
Santos, Clarice Aparecida dos Rocha, Eliene Novaes Castro, Elisa Guaraná de Saraiva, Regina Coelly Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Eliene Novaes Castro, Elisa Guaraná de Saraiva, Regina Coelly Fernandes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Clarice Aparecida dos Rocha, Eliene Novaes Castro, Elisa Guaraná de Saraiva, Regina Coelly Fernandes |
description |
This article aims to present the experience of the Young Agrarian Residency Program, as a result of the struggle of rural youth to expand formation, organization and resistance strategies, having Countryside Education as a guiding principle. The analysis starts from the implementation of the Program both at a national and local level at Faculdade UnB Planaltina, working in Territorial Centers, where young peasants lived. In the form of synthesis work on the formation and research carried out, the article point out a formative itinerary built, articulating national and local issues that permeate the life of peasant youth. The results showed that the experience left important repercussions on the lives of young people and indicates the need to strengthen youth actions in teaching, research and extension in the FUP/UnB environment. KEYWORDS: Public Policy. Countryside Education. Youth. Formation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71902 10.5216/ia.v47i2.71902 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71902 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v47i2.71902 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71902/38623 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 407-423 Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 407-423 Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 407-423 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765327958016 |