LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007 |
Resumo: | The article presents the results of research, of a theoretical nature, which aimed to identify and analyze the contributions of Paulo Freire and Loris Malaguzzi on the issue of listening in early childhood education. For the analysis, works by Paulo Freire were used, especially Pedagogy of Autonomy and Pedagogy of the Oppressed, and the interview given by Loris Malaguzzi to Lella Gandini in dialogue with scholars of his work. The results show resonances in the legacy of these two educators in which listening occupies a central place in their works and in their childishly educative lives. It concludes that listening is at the base of its conceptions, not only as a pedagogical tool, but, above all, as a posture of respect and ethical, aesthetic and political commitment with everyone involved in the educational process of children. KEYWORDS: Listen; Childhood; Dialogue; Emancipating Education. |
id |
UFG-3_d32654a2b725bd586624c716941eaadd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/75007 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZILA ESCUCHA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UN DIÁLOGO CON PAULO FREIRE Y LORIS MALAGUZZIA ESCUTA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM DIÁLOGO COM PAULO FREIRE E LORIS MALAGUZZIEscuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora.The article presents the results of research, of a theoretical nature, which aimed to identify and analyze the contributions of Paulo Freire and Loris Malaguzzi on the issue of listening in early childhood education. For the analysis, works by Paulo Freire were used, especially Pedagogy of Autonomy and Pedagogy of the Oppressed, and the interview given by Loris Malaguzzi to Lella Gandini in dialogue with scholars of his work. The results show resonances in the legacy of these two educators in which listening occupies a central place in their works and in their childishly educative lives. It concludes that listening is at the base of its conceptions, not only as a pedagogical tool, but, above all, as a posture of respect and ethical, aesthetic and political commitment with everyone involved in the educational process of children. KEYWORDS: Listen; Childhood; Dialogue; Emancipating Education.El artículo presenta los resultados de una investigación, de carácter teórico, que tuvo como objetivo identificar y analizar las contribuciones de Paulo Freire y Loris Malaguzzi sobre la cuestión de la escucha en la educación infantil. Para el análisis se utilizaron obras de Paulo Freire, en especial Pedagogía de la Autonomía y Pedagogía del Oprimido, y la entrevista concedida por Loris Malaguzzi a Lella Gandini en diálogo con estudiosos de su obra. Los resultados muestran resonancias en el legado de estas dos educadoras en las que la escucha ocupa un lugar central en sus obras y en sus vidas educativas infantiles. Concluye que la escucha está en la base de sus concepciones, no sólo como herramienta pedagógica, sino, sobre todo, como una postura de respeto y compromiso ético, estético y político con todos los involucrados en el proceso educativo de los niños. PALABRAS CLAVE: Escucha; Infancia; Diálogo; Educación Emancipadora.O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa de natureza teórica, que teve como objetivo identificar e analisar as contribuições de Paulo Freire e Loris Malaguzzi sobre a temática da escuta na Educação Infantil. Para a análise, recorreu-se à obras de Paulo Freire, em especial Pedagogia da Autonomia e Pedagogia do Oprimido, e à entrevista concedida por Loris Malaguzzi à Lella Gandini em diálogo com estudiosos(as) de sua obra. Os resultados evidenciam convergências no legado desses dois educadores em que a escuta ocupa um lugar central em suas obras e em suas vidas infantilmente educadoras. Conclui-se que a escuta está na base de suas concepções não apenas como ferramenta pedagógica mas, sobretudo, como uma postura de respeito e compromisso ético, estético e político com todos(as) os(as) envolvidos(as) no processo educacional das crianças. PALAVRAS-CHAVE: Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora.Faculdade de Educação (UFG)2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7500710.5216/ia.v48i2.75007Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 488-503Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 488-503Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 488-5031981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007/40196Copyright (c) 2023 Marta Regina Paulo da Silva, Tatiana Baptista Donato, Fernanda Dantas Lacerda, Andréia Priscila Pintoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marta Regina Paulo daDonato, Tatiana BaptistaLacerda, Fernanda DantasPinto, Andréia Priscila2023-09-04T13:57:24Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/75007Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:11.496687Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI LA ESCUCHA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UN DIÁLOGO CON PAULO FREIRE Y LORIS MALAGUZZI A ESCUTA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM DIÁLOGO COM PAULO FREIRE E LORIS MALAGUZZI |
title |
LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI |
spellingShingle |
LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI Silva, Marta Regina Paulo da Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora. |
title_short |
LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI |
title_full |
LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI |
title_fullStr |
LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI |
title_full_unstemmed |
LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI |
title_sort |
LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI |
author |
Silva, Marta Regina Paulo da |
author_facet |
Silva, Marta Regina Paulo da Donato, Tatiana Baptista Lacerda, Fernanda Dantas Pinto, Andréia Priscila |
author_role |
author |
author2 |
Donato, Tatiana Baptista Lacerda, Fernanda Dantas Pinto, Andréia Priscila |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marta Regina Paulo da Donato, Tatiana Baptista Lacerda, Fernanda Dantas Pinto, Andréia Priscila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora. |
topic |
Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora. |
description |
The article presents the results of research, of a theoretical nature, which aimed to identify and analyze the contributions of Paulo Freire and Loris Malaguzzi on the issue of listening in early childhood education. For the analysis, works by Paulo Freire were used, especially Pedagogy of Autonomy and Pedagogy of the Oppressed, and the interview given by Loris Malaguzzi to Lella Gandini in dialogue with scholars of his work. The results show resonances in the legacy of these two educators in which listening occupies a central place in their works and in their childishly educative lives. It concludes that listening is at the base of its conceptions, not only as a pedagogical tool, but, above all, as a posture of respect and ethical, aesthetic and political commitment with everyone involved in the educational process of children. KEYWORDS: Listen; Childhood; Dialogue; Emancipating Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007 10.5216/ia.v48i2.75007 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v48i2.75007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007/40196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 488-503 Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 488-503 Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 488-503 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765474758656 |