LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marta Regina Paulo da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Donato, Tatiana Baptista, Lacerda, Fernanda Dantas, Pinto, Andréia Priscila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007
Resumo: The article presents the results of research, of a theoretical nature, which aimed to identify and analyze the contributions of Paulo Freire and Loris Malaguzzi on the issue of listening in early childhood education. For the analysis, works by Paulo Freire were used, especially Pedagogy of Autonomy and Pedagogy of the Oppressed, and the interview given by Loris Malaguzzi to Lella Gandini in dialogue with scholars of his work. The results show resonances in the legacy of these two educators in which listening occupies a central place in their works and in their childishly educative lives. It concludes that listening is at the base of its conceptions, not only as a pedagogical tool, but, above all, as a posture of respect and ethical, aesthetic and political commitment with everyone involved in the educational process of children. KEYWORDS: Listen; Childhood; Dialogue; Emancipating Education.
id UFG-3_d32654a2b725bd586624c716941eaadd
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/75007
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZILA ESCUCHA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UN DIÁLOGO CON PAULO FREIRE Y LORIS MALAGUZZIA ESCUTA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM DIÁLOGO COM PAULO FREIRE E LORIS MALAGUZZIEscuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora.The article presents the results of research, of a theoretical nature, which aimed to identify and analyze the contributions of Paulo Freire and Loris Malaguzzi on the issue of listening in early childhood education. For the analysis, works by Paulo Freire were used, especially Pedagogy of Autonomy and Pedagogy of the Oppressed, and the interview given by Loris Malaguzzi to Lella Gandini in dialogue with scholars of his work. The results show resonances in the legacy of these two educators in which listening occupies a central place in their works and in their childishly educative lives. It concludes that listening is at the base of its conceptions, not only as a pedagogical tool, but, above all, as a posture of respect and ethical, aesthetic and political commitment with everyone involved in the educational process of children. KEYWORDS: Listen; Childhood; Dialogue; Emancipating Education.El artículo presenta los resultados de una investigación, de carácter teórico, que tuvo como objetivo identificar y analizar las contribuciones de Paulo Freire y Loris Malaguzzi sobre la cuestión de la escucha en la educación infantil. Para el análisis se utilizaron obras de Paulo Freire, en especial Pedagogía de la Autonomía y Pedagogía del Oprimido, y la entrevista concedida por Loris Malaguzzi a Lella Gandini en diálogo con estudiosos de su obra. Los resultados muestran resonancias en el legado de estas dos educadoras en las que la escucha ocupa un lugar central en sus obras y en sus vidas educativas infantiles. Concluye que la escucha está en la base de sus concepciones, no sólo como herramienta pedagógica, sino, sobre todo, como una postura de respeto y compromiso ético, estético y político con todos los involucrados en el proceso educativo de los niños. PALABRAS CLAVE: Escucha; Infancia; Diálogo; Educación Emancipadora.O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa de natureza teórica, que teve como objetivo identificar e analisar as contribuições de Paulo Freire e Loris Malaguzzi sobre a temática da escuta na Educação Infantil. Para a análise, recorreu-se à obras de Paulo Freire, em especial Pedagogia da Autonomia e Pedagogia do Oprimido, e à entrevista concedida por Loris Malaguzzi à Lella Gandini em diálogo com estudiosos(as) de sua obra. Os resultados evidenciam convergências no legado desses dois educadores em que a escuta ocupa um lugar central em suas obras e em suas vidas infantilmente educadoras. Conclui-se que a escuta está na base de suas concepções não apenas como ferramenta pedagógica mas, sobretudo, como uma postura de respeito e compromisso ético, estético e político com todos(as) os(as) envolvidos(as) no processo educacional das crianças. PALAVRAS-CHAVE: Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora.Faculdade de Educação (UFG)2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7500710.5216/ia.v48i2.75007Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 488-503Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 488-503Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 488-5031981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007/40196Copyright (c) 2023 Marta Regina Paulo da Silva, Tatiana Baptista Donato, Fernanda Dantas Lacerda, Andréia Priscila Pintoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marta Regina Paulo daDonato, Tatiana BaptistaLacerda, Fernanda DantasPinto, Andréia Priscila2023-09-04T13:57:24Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/75007Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:11.496687Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
LA ESCUCHA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UN DIÁLOGO CON PAULO FREIRE Y LORIS MALAGUZZI
A ESCUTA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM DIÁLOGO COM PAULO FREIRE E LORIS MALAGUZZI
title LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
spellingShingle LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
Silva, Marta Regina Paulo da
Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora.
title_short LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
title_full LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
title_fullStr LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
title_full_unstemmed LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
title_sort LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
author Silva, Marta Regina Paulo da
author_facet Silva, Marta Regina Paulo da
Donato, Tatiana Baptista
Lacerda, Fernanda Dantas
Pinto, Andréia Priscila
author_role author
author2 Donato, Tatiana Baptista
Lacerda, Fernanda Dantas
Pinto, Andréia Priscila
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marta Regina Paulo da
Donato, Tatiana Baptista
Lacerda, Fernanda Dantas
Pinto, Andréia Priscila
dc.subject.por.fl_str_mv Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora.
topic Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora.
description The article presents the results of research, of a theoretical nature, which aimed to identify and analyze the contributions of Paulo Freire and Loris Malaguzzi on the issue of listening in early childhood education. For the analysis, works by Paulo Freire were used, especially Pedagogy of Autonomy and Pedagogy of the Oppressed, and the interview given by Loris Malaguzzi to Lella Gandini in dialogue with scholars of his work. The results show resonances in the legacy of these two educators in which listening occupies a central place in their works and in their childishly educative lives. It concludes that listening is at the base of its conceptions, not only as a pedagogical tool, but, above all, as a posture of respect and ethical, aesthetic and political commitment with everyone involved in the educational process of children. KEYWORDS: Listen; Childhood; Dialogue; Emancipating Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007
10.5216/ia.v48i2.75007
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007
identifier_str_mv 10.5216/ia.v48i2.75007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007/40196
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 488-503
Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 488-503
Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 488-503
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765474758656