Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signótica (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866 |
Resumo: | This study aims to problematize aspects related to obligatory double degreein Languages at Universidade Estadual de Goiás, including language andpedagogic reflections to students who are majoring in Portuguese and English. A case study, supported by a documentary research and based on Language Teacher Education theories (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003, 2004, 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015), was conducted, firstly, with pre-service language teachers of all campuses that have Language Studies. After, the specificity was restricted to a single context. During the studies, we noticed that double degree in languages promotes some (in) viabilities for the teacher education, requiring critical reflection by the institutions responsible for the elaboration of teacher training policies, so that this education can be improved. |
id |
UFG-8_034390557e76e17127d68f0b937cee41 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/51866 |
network_acronym_str |
UFG-8 |
network_name_str |
Signótica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher educationLa doble habilitación en el curso de Letras: implicaciones lingüísticas y formadorasA dupla habilitação no curso de Letras: implicações linguísticas e formadorasLetras course. Double degree. Teacher education.Curso de Letras. Doble habilitación. Formación del profesorado.Curso de Letras. Dupla habilitação. Formação docente.This study aims to problematize aspects related to obligatory double degreein Languages at Universidade Estadual de Goiás, including language andpedagogic reflections to students who are majoring in Portuguese and English. A case study, supported by a documentary research and based on Language Teacher Education theories (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003, 2004, 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015), was conducted, firstly, with pre-service language teachers of all campuses that have Language Studies. After, the specificity was restricted to a single context. During the studies, we noticed that double degree in languages promotes some (in) viabilities for the teacher education, requiring critical reflection by the institutions responsible for the elaboration of teacher training policies, so that this education can be improved.Este trabajo tiene el objetivo de problematizar aspectos inherentes a la doble habilitación obligatoria en el curso de Letras de la Universidad Estadual de Goiás, discutiendo sus implicaciones lingüísticas y formadoras para los futuros profesores de lengua portuguesa y extranjera (inglés). Un estudio de caso, apoyado en una investigación documental y subsidiado por teorías de formación de profesores de lenguas (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003, 2004, 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015). Este trabajo, inicialmente fue conducido con graduados de 2017 de todos los cursos de Letras de la UEG. Después, se restringió la especificidad a un único contexto instalado en una ciudad de Goiania. Durante los estudios, percibimos que la habilitación doble promueve algunas (in)viabilidades en su proceso de formación docente, necesitando de reflexiones críticas por parte de las instancias responsables por la elaboración de las políticas de formación, para que ese proceso formativo se perfeccione.Esta pesquisa objetiva problematizar aspectos inerentes à dupla habilitação obrigatória no curso de Letras da Universidade Estadual de Goiás, discutindo suas implicações linguísticas e formadoras para futuros professores de língua portuguesa e estrangeira (inglês). Um estudo de caso, apoiado em uma pesquisa documental e subsidiado por teorias de formação de professores de línguas (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003; 2004; 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015), foi conduzido, primeiramente, com formandos de 2017 de todos os campi da UEG que têm o curso de Letras (Português/Inglês) e, em um segundo momento, restringiu-se a especificidade a um desses campi instalado no interior goiano. Durante os estudos, percebemos que a habilitação dupla promove algumas (in)viabilidades em seu processo de formação docente, necessitando de reflexões críticas por parte das instâncias responsáveis pela elaboração das políticas de formação para que esse processo formativo se aperfeiçoe.Universidade Federal de Goiás2018-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/5186610.5216/sig.v30i4.51866Signótica; Vol. 30 No. 4 (2018); 675-701Signótica; v. 30 n. 4 (2018); 675-7012316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866/26703Copyright (c) 2018 Signóticahttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Elisandra Rios da Silva PamponetOliveira, Helvio Frank2023-10-16T21:31:09Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/51866Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:23.753827Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education La doble habilitación en el curso de Letras: implicaciones lingüísticas y formadoras A dupla habilitação no curso de Letras: implicações linguísticas e formadoras |
title |
Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education |
spellingShingle |
Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education Duarte, Elisandra Rios da Silva Pamponet Letras course. Double degree. Teacher education. Curso de Letras. Doble habilitación. Formación del profesorado. Curso de Letras. Dupla habilitação. Formação docente. |
title_short |
Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education |
title_full |
Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education |
title_fullStr |
Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education |
title_full_unstemmed |
Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education |
title_sort |
Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education |
author |
Duarte, Elisandra Rios da Silva Pamponet |
author_facet |
Duarte, Elisandra Rios da Silva Pamponet Oliveira, Helvio Frank |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Helvio Frank |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Elisandra Rios da Silva Pamponet Oliveira, Helvio Frank |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letras course. Double degree. Teacher education. Curso de Letras. Doble habilitación. Formación del profesorado. Curso de Letras. Dupla habilitação. Formação docente. |
topic |
Letras course. Double degree. Teacher education. Curso de Letras. Doble habilitación. Formación del profesorado. Curso de Letras. Dupla habilitação. Formação docente. |
description |
This study aims to problematize aspects related to obligatory double degreein Languages at Universidade Estadual de Goiás, including language andpedagogic reflections to students who are majoring in Portuguese and English. A case study, supported by a documentary research and based on Language Teacher Education theories (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003, 2004, 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015), was conducted, firstly, with pre-service language teachers of all campuses that have Language Studies. After, the specificity was restricted to a single context. During the studies, we noticed that double degree in languages promotes some (in) viabilities for the teacher education, requiring critical reflection by the institutions responsible for the elaboration of teacher training policies, so that this education can be improved. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866 10.5216/sig.v30i4.51866 |
url |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866 |
identifier_str_mv |
10.5216/sig.v30i4.51866 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866/26703 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Signótica https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Signótica https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signótica; Vol. 30 No. 4 (2018); 675-701 Signótica; v. 30 n. 4 (2018); 675-701 2316-3690 0103-7250 reponame:Signótica (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Signótica (Online) |
collection |
Signótica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
signotica@gmail.com |
_version_ |
1799875046076841984 |