The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and Roots

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Jefferson de Melo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santiago, Raquel Vidigal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41012
Resumo: The didactic sequence is a set of articulated activities that are planned with the intention of achieving a certain didactic objective. Thus, in view of the students' difficulties in relation to the contents of Powers and Roots, it was proposed the development of a didactic sequence with the purpose of restraining the main doubts and allowing the significant learning of these mathematical contents. The proposal was developed in classes A and B of the 9th grade of elementary school of a public school in the city of Mercês - MG during Supervised Internship II of the Degree course in Mathematics of IF Sudeste MG - Campus Rio Pomba. The didactic sequence, which consisted of a story about the Powers, a review of the content, a list of activities and a board game related to the content of Powers and Roots, made classes more dynamic, comprehensive and participatory and contributed significantly to the learning of 9th graders.
id UFJF-6_6dbb78797b2c84b1802f21591c6b660f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/41012
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and RootsEl uso de una secuencia didáctica para la enseñanza de Potencias y RaícesA utilização de uma sequência didática para o ensino de Potências e Raízes AprendizagemEnsino FundamentalMatemáticaLearningElementary SchoolMathematicsAprendizageEducación PrimariaMatemáticasThe didactic sequence is a set of articulated activities that are planned with the intention of achieving a certain didactic objective. Thus, in view of the students' difficulties in relation to the contents of Powers and Roots, it was proposed the development of a didactic sequence with the purpose of restraining the main doubts and allowing the significant learning of these mathematical contents. The proposal was developed in classes A and B of the 9th grade of elementary school of a public school in the city of Mercês - MG during Supervised Internship II of the Degree course in Mathematics of IF Sudeste MG - Campus Rio Pomba. The didactic sequence, which consisted of a story about the Powers, a review of the content, a list of activities and a board game related to the content of Powers and Roots, made classes more dynamic, comprehensive and participatory and contributed significantly to the learning of 9th graders.La secuencia didáctica es un conjunto de actividades articuladas que se planifican con la intención de alcanzar un determinado objetivo educativo. Así, considerando las dificultades de los alumnos en relación a los contenidos de Potencias y Raíces, se propuso el desarrollo de una secuencia didáctica con el propósito de resolver las principales dudas y permitir el aprendizaje significativo de estos contenidos matemáticos. La propuesta fue desarrollada en las clases A y B de 9º grado de enseñanza primaria de una escuela pública de la ciudad de Mercês - MG durante la Pasantía Supervisada II del Curso de Licenciatura en Matemática del IF Sudeste MG - Campus Rio Pomba. La secuencia didáctica, que consistió en una historia sobre potencias, un repaso del contenido, una lista de actividades y un juego de mesa relacionado con el contenido de potencias y raíces, hizo las clases más dinámicas, comprensivas y participativas y contribuyó significativamente al aprendizaje de los alumnos de 9º grado de las escuelas primarias.A sequência didática é um conjunto de atividades articuladas que são planejadas com a intenção de atingir um determinado objetivo didático. Assim, tendo em vista as dificuldades dos alunos em relação aos conteúdos de Potências e Raízes, se propôs o desenvolvimento de uma sequência didática com a finalidade de sanar as principais dúvidas e permitir a aprendizagem significativa desses conteúdos matemáticos. A proposta foi desenvolvida nas turmas A e B do 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública da cidade de Mercês - MG durante o Estágio Supervisionado II do curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - IF Sudeste MG - Campus Rio Pomba. A sequência didática, que era composta por uma história sobre as Potências, uma revisão do conteúdo, uma lista de atividades e um jogo de tabuleiro relacionado aos conteúdos de Potenciação e Radiciação, tornou as aulas mais dinâmicas, abrangentes e participativas e contribuiu de forma significativa para a aprendizagem dos alunos do 9º ano do Ensino Fundamental.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/4101210.34019/2594-4673.2023.v7.41012Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41012/26111Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Jefferson de Melo Santiago, Raquel Vidigal2023-06-11T12:21:59Zoai:periodicos.ufjf.br:article/41012Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-06-11T12:21:59Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and Roots
El uso de una secuencia didáctica para la enseñanza de Potencias y Raíces
A utilização de uma sequência didática para o ensino de Potências e Raízes
title The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and Roots
spellingShingle The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and Roots
Batista, Jefferson de Melo
Aprendizagem
Ensino Fundamental
Matemática
Learning
Elementary School
Mathematics
Aprendizage
Educación Primaria
Matemáticas
title_short The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and Roots
title_full The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and Roots
title_fullStr The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and Roots
title_full_unstemmed The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and Roots
title_sort The use of a didactic sequence for the teaching of Powers and Roots
author Batista, Jefferson de Melo
author_facet Batista, Jefferson de Melo
Santiago, Raquel Vidigal
author_role author
author2 Santiago, Raquel Vidigal
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Jefferson de Melo
Santiago, Raquel Vidigal
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Ensino Fundamental
Matemática
Learning
Elementary School
Mathematics
Aprendizage
Educación Primaria
Matemáticas
topic Aprendizagem
Ensino Fundamental
Matemática
Learning
Elementary School
Mathematics
Aprendizage
Educación Primaria
Matemáticas
description The didactic sequence is a set of articulated activities that are planned with the intention of achieving a certain didactic objective. Thus, in view of the students' difficulties in relation to the contents of Powers and Roots, it was proposed the development of a didactic sequence with the purpose of restraining the main doubts and allowing the significant learning of these mathematical contents. The proposal was developed in classes A and B of the 9th grade of elementary school of a public school in the city of Mercês - MG during Supervised Internship II of the Degree course in Mathematics of IF Sudeste MG - Campus Rio Pomba. The didactic sequence, which consisted of a story about the Powers, a review of the content, a list of activities and a board game related to the content of Powers and Roots, made classes more dynamic, comprehensive and participatory and contributed significantly to the learning of 9th graders.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41012
10.34019/2594-4673.2023.v7.41012
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41012
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2023.v7.41012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41012/26111
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117517201408