La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitaria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23303 |
Resumo: | Humanization as an ontological foundation in the training of medical professionals has been a growing theme of research and training concern, bringing humanism as an element advocated in the National Curriculum Guidelines for the medical course. This article presents part of the questioning of doctoral research developed in the Graduate Program in Education and Contemporaneity - PPGEDUC of the State University of Bahia - UNEB, whose objective was to understand the relational nature between the pedagogical action and the teachers' conceptions regarding humanization in undergraduate health. As data production strategies, we used semi-structured interviews with professors of the discipline “Humanism, Epistemology, Psychology and Medical Ethics”, of the Medicine course. The results indicate that the training of medical professionals still lacks humanization movements and that training represents a hope of enhancing everyone's aspirations regarding the training of a humanized professional, and, therefore, regarding the production of health with humanized care and management. |
id |
UFMA-3_be8f17157b2214370082c31134221c80 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23303 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitariaProfessional training for humanist doctors: challenges and possibilities in university pedagogyFormação profissional de médicos humanistas: desafios e possibilidades na pedagogia universitária humanist professional formationhumanizationmedicine curriculumFormação profissional humanistahumanizaçãocurrículo de medicinaFormación profesional humanistahumanizacióncurrículum de medicinaHumanization as an ontological foundation in the training of medical professionals has been a growing theme of research and training concern, bringing humanism as an element advocated in the National Curriculum Guidelines for the medical course. This article presents part of the questioning of doctoral research developed in the Graduate Program in Education and Contemporaneity - PPGEDUC of the State University of Bahia - UNEB, whose objective was to understand the relational nature between the pedagogical action and the teachers' conceptions regarding humanization in undergraduate health. As data production strategies, we used semi-structured interviews with professors of the discipline “Humanism, Epistemology, Psychology and Medical Ethics”, of the Medicine course. The results indicate that the training of medical professionals still lacks humanization movements and that training represents a hope of enhancing everyone's aspirations regarding the training of a humanized professional, and, therefore, regarding the production of health with humanized care and management.A humanização como fundamento ontológico na formação médica, problemática deste estudo, faz eco com o humanismo como elemento preconizado nas Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Medicina. Apresentamos parte da problematização da pesquisa de doutorado desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), cujo objetivo é a compreensão da natureza relacional entre ação pedagógica e formação para a humanização na graduação em saúde. Utilizamos como estratégias de produção dos dados entrevista semiestruturada com professores da disciplina “Humanismo, Epistemologia, Psicologia e Ética Médica”, do curso de Medicina de um Centro Universitário. Os resultados indicam que a formação do profissional médico carece de movimentos de humanização permanecendo estruturada por racionalidade técnica e instrumental.La humanización como fundamento ontológico en la formación médica es la problemática de este estudio, haciéndose eco del humanismo como elemento preconizado en las Directrices Curriculares Nacionales de Medicina. Presentamos parte de la problematización de una investigación doctoral orientada a comprender el carácter relacional entre la acción pedagógica y la formación para la humanización en los cursos de pregrado en salud. Utilizamos como estrategia de producción de datos entrevistas semiestructuradas a docentes de la asignatura "Humanismo, Epistemología, Psicología y Ética Médica" de la carrera de Medicina de un Centro Universitario. Los resultados indican que la formación de profesionales médicos carece de movimientos de humanización y permanece estructurada por la racionalidad técnica e instrumental.Universidade Federal do Maranhão2024-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2330310.18764/2358-4319v17n1.2024.15Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 287-3082358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23303/12561Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Luciene Lessa Sitja, Liége Maria QueirozAnjos, Marineuza Mattos dos 2024-04-09T12:59:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23303Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2024-04-09T12:59:24Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitaria Professional training for humanist doctors: challenges and possibilities in university pedagogy Formação profissional de médicos humanistas: desafios e possibilidades na pedagogia universitária |
title |
La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitaria |
spellingShingle |
La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitaria Andrade, Luciene Lessa humanist professional formation humanization medicine curriculum Formação profissional humanista humanização currículo de medicina Formación profesional humanista humanización currículum de medicina |
title_short |
La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitaria |
title_full |
La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitaria |
title_fullStr |
La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitaria |
title_full_unstemmed |
La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitaria |
title_sort |
La formación profesional de los médicos humanistas: retos y posibilidades de la pedagogía universitaria |
author |
Andrade, Luciene Lessa |
author_facet |
Andrade, Luciene Lessa Sitja, Liége Maria Queiroz Anjos, Marineuza Mattos dos |
author_role |
author |
author2 |
Sitja, Liége Maria Queiroz Anjos, Marineuza Mattos dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Luciene Lessa Sitja, Liége Maria Queiroz Anjos, Marineuza Mattos dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
humanist professional formation humanization medicine curriculum Formação profissional humanista humanização currículo de medicina Formación profesional humanista humanización currículum de medicina |
topic |
humanist professional formation humanization medicine curriculum Formação profissional humanista humanização currículo de medicina Formación profesional humanista humanización currículum de medicina |
description |
Humanization as an ontological foundation in the training of medical professionals has been a growing theme of research and training concern, bringing humanism as an element advocated in the National Curriculum Guidelines for the medical course. This article presents part of the questioning of doctoral research developed in the Graduate Program in Education and Contemporaneity - PPGEDUC of the State University of Bahia - UNEB, whose objective was to understand the relational nature between the pedagogical action and the teachers' conceptions regarding humanization in undergraduate health. As data production strategies, we used semi-structured interviews with professors of the discipline “Humanism, Epistemology, Psychology and Medical Ethics”, of the Medicine course. The results indicate that the training of medical professionals still lacks humanization movements and that training represents a hope of enhancing everyone's aspirations regarding the training of a humanized professional, and, therefore, regarding the production of health with humanized care and management. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23303 10.18764/2358-4319v17n1.2024.15 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23303 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v17n1.2024.15 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23303/12561 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 287-308 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1814256783980494848 |