O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38817 |
Resumo: | This article presents a research about the technological tools chosen and used by Mathematics teachers, during the period of remote classes, caused by the Covid-19 Pandemic. It is based on authors such as Van de Walle, Garcia, D’Ambrosio, Machado, Baraldi and Valente. Methodologically, it is a qualitative approach research in which 23 Mathematics teachers participated, through an online questionnaire with 13 questions. To carry out the analysis of the corpus, we used the Discursive Textual Analysis according to Moraes and Galiazzi. After categorizing the answers, it appears that most teachers define Mathematics as a science that helps to understand the world. Regarding technological resources, the main ones were: Geogebra to teach geometry and equations; websites for games, exercises and simulations; YouTube and video conferencing platforms for communication with students. Using these resources increased student participation and interest in classes and led teachers to learn about technology. |
id |
UFMG-5_ed2b2821f562c20392274252ba2107e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38817 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTALMatemáticaPandemiaRealidadeFerramentas TecnológicasThis article presents a research about the technological tools chosen and used by Mathematics teachers, during the period of remote classes, caused by the Covid-19 Pandemic. It is based on authors such as Van de Walle, Garcia, D’Ambrosio, Machado, Baraldi and Valente. Methodologically, it is a qualitative approach research in which 23 Mathematics teachers participated, through an online questionnaire with 13 questions. To carry out the analysis of the corpus, we used the Discursive Textual Analysis according to Moraes and Galiazzi. After categorizing the answers, it appears that most teachers define Mathematics as a science that helps to understand the world. Regarding technological resources, the main ones were: Geogebra to teach geometry and equations; websites for games, exercises and simulations; YouTube and video conferencing platforms for communication with students. Using these resources increased student participation and interest in classes and led teachers to learn about technology.Este artículo presenta una investigación sobre las herramientas tecnológicas elegidas y utilizadas por los docentes de Matemática, durante el período de clases a distancia, provocado por la Pandemia del Covid-19. Se basa en autores como Van de Walle, García, D’Ambrosio, Machado, Baraldi y Valente. Metodológicamente, se trata de una investigación de enfoque cualitativo en la que participaron 23 docentes de Matemáticas, a través de un cuestionario en línea con 13 preguntas. Para realizar el análisis del corpus se utilizó el Análisis Textual Discursivo según Moraes y Galiazzi. Después de categorizar las respuestas, parece que la mayoría de los docentes definen las Matemáticas como una ciencia que ayuda a comprender el mundo. En cuanto a los recursos tecnológicos, los principales fueron: Geogebra para enseñar geometría y ecuaciones; sitios web de juegos, ejercicios y simulaciones; YouTube y plataformas de videoconferencia para la comunicación con los estudiantes. El uso de estos recursos aumentó la participación de los estudiantes y el interés en las clases y llevó a los maestros a aprender sobre tecnología.Este artigo apresenta uma pesquisa acerca das ferramentas tecnológicas escolhidas e utilizadas por professores de Matemática, durante o período de aulas remotas, ocasionadas pela Pandemia de Covid-19. Fundamenta-se em autores como Van de Walle, Garcia, D’Ambrosio, Machado, Baraldi e Valente. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa na qual participaram 23 professores de Matemática, por meio de um questionário online com 13 questões. Para realizar a análise do corpus utilizou-se a Análise Textual Discursiva conforme Moraes e Galiazzi. Após realizar a categorização das respostas, verifica-se que a maior parte dos professores define a Matemática como uma ciência que ajuda a compreender o mundo. Em relação aos recursos tecnológicos, os principais foram: Geogebra para ensinar geometria e equações; sites para jogos, exercícios e simulados; YouTube e plataformas de vídeo conferência para comunicação com os estudantes. O uso desses recursos aumentou a participação e interesse dos estudantes nas aulas e levou os professores a aprenderem sobre tecnologia.Educação em Revista 2023-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38817Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38817/38844Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDemartini, Susana SeidelLara, Isabel Cristina Machado de2023-09-05T14:24:54Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38817Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-09-05T14:24:54Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
spellingShingle |
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL Demartini, Susana Seidel Matemática Pandemia Realidade Ferramentas Tecnológicas |
title_short |
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full |
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_fullStr |
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full_unstemmed |
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_sort |
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA REALIDADE PANDÊMICA: FERRAMENTAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
author |
Demartini, Susana Seidel |
author_facet |
Demartini, Susana Seidel Lara, Isabel Cristina Machado de |
author_role |
author |
author2 |
Lara, Isabel Cristina Machado de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Demartini, Susana Seidel Lara, Isabel Cristina Machado de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática Pandemia Realidade Ferramentas Tecnológicas |
topic |
Matemática Pandemia Realidade Ferramentas Tecnológicas |
description |
This article presents a research about the technological tools chosen and used by Mathematics teachers, during the period of remote classes, caused by the Covid-19 Pandemic. It is based on authors such as Van de Walle, Garcia, D’Ambrosio, Machado, Baraldi and Valente. Methodologically, it is a qualitative approach research in which 23 Mathematics teachers participated, through an online questionnaire with 13 questions. To carry out the analysis of the corpus, we used the Discursive Textual Analysis according to Moraes and Galiazzi. After categorizing the answers, it appears that most teachers define Mathematics as a science that helps to understand the world. Regarding technological resources, the main ones were: Geogebra to teach geometry and equations; websites for games, exercises and simulations; YouTube and video conferencing platforms for communication with students. Using these resources increased student participation and interest in classes and led teachers to learn about technology. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38817 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38817 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38817/38844 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 39 (2023) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124299448320 |