Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Daniervelin Renata Marques Pereira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Danilo Rodrigues César, Ana Cristina Fricke Matte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.17058/signo.v41i71.7357
http://hdl.handle.net/1843/47891
http://orcid.org/0000-0003-1861-3609
https://orcid.org/0000-0002-6640-1136
https://orcid.org/0000-0003-3286-7066
Resumo: This paper aims to research two educational resources created in the ELO and Redigir projects through discursive analysis based on the French Semiotics theory. We seek to find a profile of currently available resources. This proposal is part of the project "Recursos Educacionais Abertos para Leitura e Produção de Textos nas Licenciaturas” (REALPTL), supported by CNPq, that proposes the research and creation of Open Educational Resources (OER) aimed at literacy licentiate. In this first stage, research, analysis of ELO and Redigir allow to create a theoretical and practical proposal of an online environment to sharing OER found in positive and negative aspects in this research. In this analysis, from the categories: thematic, internal links, interactivity, graphic interface, creativity, language conception and educational conception, some of the results point to the need for internal links with the graphical interface and the lack of technological resources themselves to ensure interactivity.
id UFMG_ba59b9646b450cd8276b2989c850a38c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/47891
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e RedigirAn analysis of educational resources for teaching portuguese: ELO and RedigirRecursos educacionaisEnsino de portuguêsDiscursoLinguagem e tecnologiaTecnologia educacionalLíngua portuguesa - Estudo e ensinoLinguagemThis paper aims to research two educational resources created in the ELO and Redigir projects through discursive analysis based on the French Semiotics theory. We seek to find a profile of currently available resources. This proposal is part of the project "Recursos Educacionais Abertos para Leitura e Produção de Textos nas Licenciaturas” (REALPTL), supported by CNPq, that proposes the research and creation of Open Educational Resources (OER) aimed at literacy licentiate. In this first stage, research, analysis of ELO and Redigir allow to create a theoretical and practical proposal of an online environment to sharing OER found in positive and negative aspects in this research. In this analysis, from the categories: thematic, internal links, interactivity, graphic interface, creativity, language conception and educational conception, some of the results point to the need for internal links with the graphical interface and the lack of technological resources themselves to ensure interactivity.Este texto tem como objetivo a pesquisa de dois recursos educacionais criados nos projetos ELO e Redigir para, por meio de análise discursiva, com base na teoria Semiótica Francesa, chegarmos a um perfil de recursos atualmente disponíveis. Essa proposta se insere no projeto “Recursos Educacionais Abertos para Leitura e Produção de Textos nas Licenciaturas” (REALPTL), financiado pelo CNPq, que propõe pesquisa e criação de Recursos Educacionais Abertos (REA) voltados ao letramento de licenciandos. Nessa primeira etapa, da pesquisa, a análise dos recursos ELO e Redigir permitirá criar uma proposta teórica e prática de um ambiente online de compartilhamento de REA fundamentado em aspectos positivos e negativos encontrados nessa pesquisa. Na análise feita, a partir das categorias: temática, articulação interna, interatividade, interface gráfica, criatividade, concepção linguística e concepção pedagógica, alguns dos resultados encontrados apontam para a necessidade de articulação interna com a interface gráfica e a insuficiência dos recursos tecnológicos em si para garantir a interatividade.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASUFMG2022-12-12T21:40:12Z2022-12-12T21:40:12Z2016-10-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.17058/signo.v41i71.73571982-2014http://hdl.handle.net/1843/47891http://orcid.org/0000-0003-1861-3609https://orcid.org/0000-0002-6640-1136https://orcid.org/0000-0003-3286-7066porSignoDaniervelin Renata Marques PereiraDanilo Rodrigues CésarAna Cristina Fricke Matteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-12-12T21:40:12Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/47891Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-12-12T21:40:12Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir
An analysis of educational resources for teaching portuguese: ELO and Redigir
title Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir
spellingShingle Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir
Daniervelin Renata Marques Pereira
Recursos educacionais
Ensino de português
Discurso
Linguagem e tecnologia
Tecnologia educacional
Língua portuguesa - Estudo e ensino
Linguagem
title_short Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir
title_full Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir
title_fullStr Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir
title_full_unstemmed Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir
title_sort Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir
author Daniervelin Renata Marques Pereira
author_facet Daniervelin Renata Marques Pereira
Danilo Rodrigues César
Ana Cristina Fricke Matte
author_role author
author2 Danilo Rodrigues César
Ana Cristina Fricke Matte
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Daniervelin Renata Marques Pereira
Danilo Rodrigues César
Ana Cristina Fricke Matte
dc.subject.por.fl_str_mv Recursos educacionais
Ensino de português
Discurso
Linguagem e tecnologia
Tecnologia educacional
Língua portuguesa - Estudo e ensino
Linguagem
topic Recursos educacionais
Ensino de português
Discurso
Linguagem e tecnologia
Tecnologia educacional
Língua portuguesa - Estudo e ensino
Linguagem
description This paper aims to research two educational resources created in the ELO and Redigir projects through discursive analysis based on the French Semiotics theory. We seek to find a profile of currently available resources. This proposal is part of the project "Recursos Educacionais Abertos para Leitura e Produção de Textos nas Licenciaturas” (REALPTL), supported by CNPq, that proposes the research and creation of Open Educational Resources (OER) aimed at literacy licentiate. In this first stage, research, analysis of ELO and Redigir allow to create a theoretical and practical proposal of an online environment to sharing OER found in positive and negative aspects in this research. In this analysis, from the categories: thematic, internal links, interactivity, graphic interface, creativity, language conception and educational conception, some of the results point to the need for internal links with the graphical interface and the lack of technological resources themselves to ensure interactivity.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-17
2022-12-12T21:40:12Z
2022-12-12T21:40:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.17058/signo.v41i71.7357
1982-2014
http://hdl.handle.net/1843/47891
http://orcid.org/0000-0003-1861-3609
https://orcid.org/0000-0002-6640-1136
https://orcid.org/0000-0003-3286-7066
url https://doi.org/10.17058/signo.v41i71.7357
http://hdl.handle.net/1843/47891
http://orcid.org/0000-0003-1861-3609
https://orcid.org/0000-0002-6640-1136
https://orcid.org/0000-0003-3286-7066
identifier_str_mv 1982-2014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Signo
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FALE - FACULDADE DE LETRAS
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FALE - FACULDADE DE LETRAS
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829916904161280