Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didactics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BLANCHET, Philippe
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Moara (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/2053
Resumo: ABSTRACT: In this text, the author deals with the issues of integrating or rejecting linguistic and cultural diversity in language teaching and more widely in education through languages. He presents a conception of (socio)linguistic competence elaborated out of an analysis of sociolinguistic diversity. He then compares, on the one hand, sociolinguistic practices and competences, to, on the other hand, the teaching process of desocialised and unified standard languages that were artificially elaborated to reach ideological political aims. He shows how teaching standard languages creates discriminations which are unacceptable both from an ethical and a legal points of view, and how it also creates social and educational failures. As a conclusion, he suggests pedagogical principles and pragmatic actions that could progressively and deeply integrate linguistic and cultural diversity into language teaching and a humanist education through languages. KEY-WORDS : Ideology. Linguistic discrimination. Language education. Language teaching.
id UFPA-4_d26907518da4719065a39082a44cb5c6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2053
network_acronym_str UFPA-4
network_name_str Moara (Online)
repository_id_str
spelling Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didacticsIntegração ou discriminação da pluralidade linguística na educação de línguas e pelas línguas: uma questão crucial entre ideologia, ética e didáticaABSTRACT: In this text, the author deals with the issues of integrating or rejecting linguistic and cultural diversity in language teaching and more widely in education through languages. He presents a conception of (socio)linguistic competence elaborated out of an analysis of sociolinguistic diversity. He then compares, on the one hand, sociolinguistic practices and competences, to, on the other hand, the teaching process of desocialised and unified standard languages that were artificially elaborated to reach ideological political aims. He shows how teaching standard languages creates discriminations which are unacceptable both from an ethical and a legal points of view, and how it also creates social and educational failures. As a conclusion, he suggests pedagogical principles and pragmatic actions that could progressively and deeply integrate linguistic and cultural diversity into language teaching and a humanist education through languages. KEY-WORDS : Ideology. Linguistic discrimination. Language education. Language teaching.RESUMO: Este texto levanta a questão radical4 das implicações transversais da consideração ou, ao contrário, da rejeição da pluralidade linguística e cultural no ensino de línguas e, mais amplamente, na educação pelas línguas (COSTE, 2013). Ele apoia-se principalmente, e mais explicitamente, na questão linguística sem, no entanto, negligenciar, de maneira menos presente e menos explícita, a questão cultural e, sobretudo, intercultural. Este artigo, redigido por um especialista de dinâmicas sociolinguísticas e sociodidáticas francófonas, toma por exemplo prioritariamente o francês, mas a análise é certamente adaptável a outras línguas de difusão internacional, de escolarização e de status oficial estatal. Colocando-se em uma perspectiva sociodidática segundo a qual os fenômenos didáticos são e devem estar em continuidade direta com os fenômenos linguísticos, o presente texto parte de uma análise da pluralidade sociolinguística para, em seguida, obter dela uma conceitualização do que é uma competência linguística necessariamente sociolinguística. Ele confronta essas práticas sociolinguísticas heterogêneas e essas competências de utilização da pluralidade linguística no processo de elaboração e de ensino de línguas sem socialização e homogeneizadas sob a forma padrão artificialmente construído para fins políticos ideológicos. O artigo também analisa a divulgação e imposição consentida dessas línguas em termos de hegemonia e mostra em que isso produz discriminações negativas condenáveis por razões éticas e jurídicas, assim como fracassos socioeducativos. Ele propõe, por fim, princípios didáticos e orientações concretas de intervenção para integrar progressivamente e em profundidade a pluralidade linguística e cultural no ensino de línguas e em uma educação humanista pelas línguas. PALAVRAS-CHAVE: Discriminação linguística. Educação linguística. Ideologia. didática.Universidade Federal do ParáBLANCHET, Philippe2015-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/205310.18542/moara.v0i42.2053MOARA – Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Letras ISSN: 0104-0944; n. 42 (2014): Estudos Linguísticos jul a dez 2014; 9-210104-0944reponame:Moara (Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/2053/2386Direitos autorais 2016 MOARA – Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Letras ISSN: 0104-0944info:eu-repo/semantics/openAccess2020-11-30T01:35:53Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2053Revistahttps://periodicos.ufpa.br/index.php/moaraPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/oaiivanian@uol.com.br||moarappgl@gmail.com2358-06580104-0944opendoar:2020-11-30T01:35:53Moara (Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didactics
Integração ou discriminação da pluralidade linguística na educação de línguas e pelas línguas: uma questão crucial entre ideologia, ética e didática
title Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didactics
spellingShingle Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didactics
BLANCHET, Philippe
title_short Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didactics
title_full Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didactics
title_fullStr Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didactics
title_full_unstemmed Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didactics
title_sort Integration or discrimination of linguistic plurality in language education and the language: the crucial issue between ideology, ethics and didactics
author BLANCHET, Philippe
author_facet BLANCHET, Philippe
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv BLANCHET, Philippe
description ABSTRACT: In this text, the author deals with the issues of integrating or rejecting linguistic and cultural diversity in language teaching and more widely in education through languages. He presents a conception of (socio)linguistic competence elaborated out of an analysis of sociolinguistic diversity. He then compares, on the one hand, sociolinguistic practices and competences, to, on the other hand, the teaching process of desocialised and unified standard languages that were artificially elaborated to reach ideological political aims. He shows how teaching standard languages creates discriminations which are unacceptable both from an ethical and a legal points of view, and how it also creates social and educational failures. As a conclusion, he suggests pedagogical principles and pragmatic actions that could progressively and deeply integrate linguistic and cultural diversity into language teaching and a humanist education through languages. KEY-WORDS : Ideology. Linguistic discrimination. Language education. Language teaching.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-02-12
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/2053
10.18542/moara.v0i42.2053
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/2053
identifier_str_mv 10.18542/moara.v0i42.2053
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/2053/2386
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv MOARA – Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Letras ISSN: 0104-0944; n. 42 (2014): Estudos Linguísticos jul a dez 2014; 9-21
0104-0944
reponame:Moara (Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Moara (Online)
collection Moara (Online)
repository.name.fl_str_mv Moara (Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv ivanian@uol.com.br||moarappgl@gmail.com
_version_ 1798675319471734784