Math, blackboard and the trainers of mathematics' teachers: interpreting relations
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1710 |
Resumo: | The relation of teachers with the blackboard and the practical skills teachers developed in the educational process was and still is subject little discussed in the setting of educational research, because for a long time, the blackboard was synonymous of traditional and bank education and without any possibility of transformation didactic. The objective this work is to show important results on the subject, from the voices of some trainers of mathematics' teachers of Para, since the research identified in the constitution of trainers, personal and collective influences about particular knowledge to how use the blackboard as tool mediation in the educational space. At times and in different discourses, the blackboard was regarded as "auxiliary memory" of the construction of mathematical reasoning, and, for some trainers, mathematics is essentially visual. Thus, this article aims to contribute to theoretical discussions from the action in the classroom |
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Math, blackboard and the trainers of mathematics' teachers: interpreting relationsA matemática, o quadro de escrever e os formadores de professores de matemática: Interpretando relaçõesteachers education; mathematics education; blackboard; experiential knowledge teachersformação de professores; educação matemática; quadro de escrever; saberes experienciais docentesThe relation of teachers with the blackboard and the practical skills teachers developed in the educational process was and still is subject little discussed in the setting of educational research, because for a long time, the blackboard was synonymous of traditional and bank education and without any possibility of transformation didactic. The objective this work is to show important results on the subject, from the voices of some trainers of mathematics' teachers of Para, since the research identified in the constitution of trainers, personal and collective influences about particular knowledge to how use the blackboard as tool mediation in the educational space. At times and in different discourses, the blackboard was regarded as "auxiliary memory" of the construction of mathematical reasoning, and, for some trainers, mathematics is essentially visual. Thus, this article aims to contribute to theoretical discussions from the action in the classroomA relação dos professores com o quadro de escrever e saberes práticos docentes desenvolvidos no processo educacional foi e ainda é assunto pouco discutido no cenário da pesquisa educacional, pois, por muito tempo, o quadro de escrever era sinônimo de uma educação bancária e tradicional, sem qualquer possibilidade de transformação didática. O objetivo deste trabalho é mostrar resultados importantes sobre a temática, a partir das vozes de alguns formadores de professores de matemática do Pará, uma vez que a pesquisa identificou na constituição de formadores influências pessoais e coletivas sobre saberes particulares em como utilizar o quadro como instrumento de mediação no espaço educacional. Por vezes, e em discursos diferentes, o quadro foi lembrado como “memória auxiliar” da construção do raciocínio matemático, sendo que, para alguns formadores, a matemática é essencialmente visual. Desse modo, este artigo objetiva contribuir para as discussões teóricas provenientes da ação em sala de aula.Universidade Federal do ParáSanches, Ana Cláudia de Meloda Silva, Francisco Hermes Santos2009-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/171010.18542/amazrecm.v5i0.1710Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 5 (2009); 1-10Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 5 (2009); 1-102317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1710/2115/*ref*/ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003 (Questões da nossa época)./*ref*/BOGDAN, Robert C. E BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 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