Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interfaces Brasil/Canadá (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/interfaces/article/view/14420 |
Resumo: | This study describes experiences of prejudice and discrimination by blackwomen in a public university and their coping strategies. A descriptive qualitative studywas conducted through interviews with 15 women between the ages of 22 to 55. The datacollected were submitted to content analysis giving rise to the categories: conceptionsabout being a black woman; experiences of prejudice and discrimination in the university;strategies for coping with prejudice and discrimination. It has been found that the conceptof being a black woman necessarily involves the challenge of constructing a positiveself-image and identity and a perspective of resistance. Prejudice and discrimination atthe university have manifested themselves through experiences that indicate hostility,rejection, and impediments. The strategies of coping with prejudice and discriminationinvolve family support, involvement with aesthetics, religiosity and ancestry of Africanmatrix and the participation in organized groups of black students within the university. |
id |
UFPEL-3_b2ed29f2214ba8a787d446b27d2c12cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufpel:article/14420 |
network_acronym_str |
UFPEL-3 |
network_name_str |
Interfaces Brasil/Canadá (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do BrasilBlack academic women: prejudice, discrimination and coping strategies in a public university in BrazilBlack womenPrejudiceDiscriminationHigher Education Institutions.Mulheres negrasPreconceitoDiscriminaçãoEstratégias de EnfrentamentoInstituições de Ensino Superior.This study describes experiences of prejudice and discrimination by blackwomen in a public university and their coping strategies. A descriptive qualitative studywas conducted through interviews with 15 women between the ages of 22 to 55. The datacollected were submitted to content analysis giving rise to the categories: conceptionsabout being a black woman; experiences of prejudice and discrimination in the university;strategies for coping with prejudice and discrimination. It has been found that the conceptof being a black woman necessarily involves the challenge of constructing a positiveself-image and identity and a perspective of resistance. Prejudice and discrimination atthe university have manifested themselves through experiences that indicate hostility,rejection, and impediments. The strategies of coping with prejudice and discriminationinvolve family support, involvement with aesthetics, religiosity and ancestry of Africanmatrix and the participation in organized groups of black students within the university.Este estudo descreve as experiências de preconceito e discriminação de mulheres negras em uma universidade pública e suas estratégias de enfrentamento. Foi realizado um estudo qualitativo descritivo por meio de entrevista com 15 mulheres na faixa etária de 22 até 55 anos. Os dados coletados foram submetidos à análise de conteúdo dando origem as categorias: concepções sobre ser mulher negra; experiências de preconceito e discriminação na universidade; estratégias de enfrentamento do preconceito e da discriminação. Constatou-se que a concepção de ser mulher negra envolve necessariamente o desafio de construir uma autoimagem e identidade positivas e uma perspectiva de resistência. O preconceito e discriminação na universidade manifestaram-se por meio de experiências que indicam hostilidade, rejeição e impedimentos. As estratégias de enfrentamento do preconceito e discriminação, por sua vez, envolvem o apoio da família, o envolvimento com a estética, a religiosidade e a ancestralidade de matriz africana, a participação em coletivos organizados de estudantes negros dentro da universidade. Abecan2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo qualitativo descritivoEstudo qualitativoapplication/pdfhttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/interfaces/article/view/1442010.15210/interfaces.v18i3.14420Interfaces Brasil/Canadá; v. 18 n. 3 (2018): Postcolonial and Intersectional studies. Multidimensional approaches and challenges for black women in Americas; 28 - 41Interfaces, Brazil/Canada, Brazilian Journal of Canadian Studies; Vol. 18 No. 3 (2018): Postcolonial and Intersectional studies. Multidimensional approaches and challenges for black women in Americas; 28 - 41Interfaces, Brasil/Canadá; Vol. 18 Núm. 3 (2018): Postcolonial and Intersectional studies. Multidimensional approaches and challenges for black women in Americas; 28 - 41Interfaces, Brésil/Canadá; Vol. 18 No 3 (2018): Postcolonial and Intersectional studies. Multidimensional approaches and challenges for black women in Americas; 28 - 411984-56771519-099410.15210/interfaces.v18i3reponame:Interfaces Brasil/Canadá (Online)instname:Associação Brasileira de Estudos Canadenses (ABECAN)instacron:UFPELporhttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/interfaces/article/view/14420/9164Copyright (c) 2018 Interfaces Brasil/Canadáinfo:eu-repo/semantics/openAccessMunoz, Bruna LanzoniOliveira, Gisela Lays dos Santosdos Santos, Alessandro de Oliveira2019-08-15T23:08:37Zoai:ojs.ufpel:article/14420Revistahttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/interfaces/indexPUBhttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/interfaces/oai||interfaces.contato@outlook.com|| gunter@terra.com.br1984-56771519-0994opendoar:2019-08-15T23:08:37Interfaces Brasil/Canadá (Online) - Associação Brasileira de Estudos Canadenses (ABECAN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil Black academic women: prejudice, discrimination and coping strategies in a public university in Brazil |
title |
Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil |
spellingShingle |
Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil Munoz, Bruna Lanzoni Black women Prejudice Discrimination Higher Education Institutions. Mulheres negras Preconceito Discriminação Estratégias de Enfrentamento Instituições de Ensino Superior. |
title_short |
Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil |
title_full |
Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil |
title_fullStr |
Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil |
title_full_unstemmed |
Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil |
title_sort |
Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil |
author |
Munoz, Bruna Lanzoni |
author_facet |
Munoz, Bruna Lanzoni Oliveira, Gisela Lays dos Santos dos Santos, Alessandro de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Gisela Lays dos Santos dos Santos, Alessandro de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Munoz, Bruna Lanzoni Oliveira, Gisela Lays dos Santos dos Santos, Alessandro de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Black women Prejudice Discrimination Higher Education Institutions. Mulheres negras Preconceito Discriminação Estratégias de Enfrentamento Instituições de Ensino Superior. |
topic |
Black women Prejudice Discrimination Higher Education Institutions. Mulheres negras Preconceito Discriminação Estratégias de Enfrentamento Instituições de Ensino Superior. |
description |
This study describes experiences of prejudice and discrimination by blackwomen in a public university and their coping strategies. A descriptive qualitative studywas conducted through interviews with 15 women between the ages of 22 to 55. The datacollected were submitted to content analysis giving rise to the categories: conceptionsabout being a black woman; experiences of prejudice and discrimination in the university;strategies for coping with prejudice and discrimination. It has been found that the conceptof being a black woman necessarily involves the challenge of constructing a positiveself-image and identity and a perspective of resistance. Prejudice and discrimination atthe university have manifested themselves through experiences that indicate hostility,rejection, and impediments. The strategies of coping with prejudice and discriminationinvolve family support, involvement with aesthetics, religiosity and ancestry of Africanmatrix and the participation in organized groups of black students within the university. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estudo qualitativo descritivo Estudo qualitativo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/interfaces/article/view/14420 10.15210/interfaces.v18i3.14420 |
url |
https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/interfaces/article/view/14420 |
identifier_str_mv |
10.15210/interfaces.v18i3.14420 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/interfaces/article/view/14420/9164 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Interfaces Brasil/Canadá info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Interfaces Brasil/Canadá |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Abecan |
publisher.none.fl_str_mv |
Abecan |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interfaces Brasil/Canadá; v. 18 n. 3 (2018): Postcolonial and Intersectional studies. Multidimensional approaches and challenges for black women in Americas; 28 - 41 Interfaces, Brazil/Canada, Brazilian Journal of Canadian Studies; Vol. 18 No. 3 (2018): Postcolonial and Intersectional studies. Multidimensional approaches and challenges for black women in Americas; 28 - 41 Interfaces, Brasil/Canadá; Vol. 18 Núm. 3 (2018): Postcolonial and Intersectional studies. Multidimensional approaches and challenges for black women in Americas; 28 - 41 Interfaces, Brésil/Canadá; Vol. 18 No 3 (2018): Postcolonial and Intersectional studies. Multidimensional approaches and challenges for black women in Americas; 28 - 41 1984-5677 1519-0994 10.15210/interfaces.v18i3 reponame:Interfaces Brasil/Canadá (Online) instname:Associação Brasileira de Estudos Canadenses (ABECAN) instacron:UFPEL |
instname_str |
Associação Brasileira de Estudos Canadenses (ABECAN) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Interfaces Brasil/Canadá (Online) |
collection |
Interfaces Brasil/Canadá (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interfaces Brasil/Canadá (Online) - Associação Brasileira de Estudos Canadenses (ABECAN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||interfaces.contato@outlook.com|| gunter@terra.com.br |
_version_ |
1799756085416951808 |