Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Morais, Georgyanna Andréa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Malanchen, Julia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4309
Resumo: The article is an excerpt from post-doctoral research in Teaching, on the evaluation of learning from a historical-critical perspective, based on Historical-Dialectic Materialism. It aims to analyze teaching as a basis for learning assessment, in the light of the assumptions of Historical-Critical Pedagogy, by affirming historical-critical teaching as a pedagogical device in relation to planning as a way of organizing teaching work. We present a brief characterization of teaching in non-critical pedagogical conceptions and counter-hegemonic pedagogical conceptions, specifically, historical-critical pedagogy, analyzing the relationship of teaching and its articulation with the content taught and the learning assessment, also discussing the necessary action to plan teaching to assess the learning of school contents.
id UFPI-5_3abb62ae2c8bf8d3989ce4d31b2e1068
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/4309
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysisLa enseñanza como base para la evaluación del aprendizaje: un análisis histórico-críticoO ENSINO COMO BASE PARA A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM: UMA ANÁLISE HISTÓRICO-CRÍTICAEnsino; Avaliação da aprendizagem; Planejamento; Pedagogia Histórico-Crítica.Palabras llave: Enseñanza; Evaluación del aprendizaje; Planificación; Pedagogía Histórico-Crítica.Keywords: Teaching; Learning assessment; Planning; Historical-Critical Pedagogy.The article is an excerpt from post-doctoral research in Teaching, on the evaluation of learning from a historical-critical perspective, based on Historical-Dialectic Materialism. It aims to analyze teaching as a basis for learning assessment, in the light of the assumptions of Historical-Critical Pedagogy, by affirming historical-critical teaching as a pedagogical device in relation to planning as a way of organizing teaching work. We present a brief characterization of teaching in non-critical pedagogical conceptions and counter-hegemonic pedagogical conceptions, specifically, historical-critical pedagogy, analyzing the relationship of teaching and its articulation with the content taught and the learning assessment, also discussing the necessary action to plan teaching to assess the learning of school contents.El artículo es un extracto de una investigación posdoctoral en Docencia, sobre la evaluación del aprendizaje desde una perspectiva histórico-crítica, basada en el Materialismo Histórico-Dialéctico. Tiene como objetivo analizar la enseñanza como base para la evaluación del aprendizaje, a la luz de los presupuestos de la Pedagogía Histórico-Crítica, afirmando la enseñanza histórico-crítica como dispositivo pedagógico en relación con la planificación como forma de organización del trabajo docente. Presentamos una breve caracterización de la docencia en concepciones pedagógicas no críticas y concepciones pedagógicas contrahegemónicas, específicamente, la pedagogía histórico-crítica, analizando la relación de la docencia y su articulación con el contenido enseñado y la evaluación del aprendizaje, discutiendo también la necesaria acción de planificar la enseñanza para evaluar el aprendizaje de los contenidos escolares.O artigo é um recorte da pesquisa de pós-doutorado em Ensino, sobre a avaliação da aprendizagem na perspectiva histórico-crítica, fundamentada no Materialismo Histórico-Dialético. Tem por objetivo analisar o ensino como base para a avaliação da aprendizagem, à luz dos pressupostos da Pedagogia Histórico-Crítica, ao afirmar o ensino histórico-crítico enquanto dispositivo pedagógico na relação com o planejamento como forma de organização do trabalho docente. Apresentamos uma breve caracterização do ensino nas concepções pedagógicas não-críticas e concepções pedagógicas contra hegemônicas, de modo específico, a pedagogia histórico-crítica, analisando a relação do ensino e sua articulação com o conteúdo ensinado e a avaliação da aprendizagem, discutindo ainda, a necessária ação de planejar o ensino para avaliar a aprendizagem dos conteúdos escolares.Universidade Federal do Piauí2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/430910.26694/rles.v27i55.4309Languages, Education and Society; Vol. 27 No. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 24Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 27 Núm. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 24Linguagens, Educação e Sociedade; v. 27 n. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 242526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4309/3858Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Morais, Georgyanna AndréaMalanchen, Julia2023-12-27T20:51:58Zoai:periodicos.ufpi.br:article/4309Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-12-27T20:51:58Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis
La enseñanza como base para la evaluación del aprendizaje: un análisis histórico-crítico
O ENSINO COMO BASE PARA A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM: UMA ANÁLISE HISTÓRICO-CRÍTICA
title Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis
spellingShingle Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis
Silva Morais, Georgyanna Andréa
Ensino; Avaliação da aprendizagem; Planejamento; Pedagogia Histórico-Crítica.
Palabras llave: Enseñanza; Evaluación del aprendizaje; Planificación; Pedagogía Histórico-Crítica.
Keywords: Teaching; Learning assessment; Planning; Historical-Critical Pedagogy.
title_short Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis
title_full Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis
title_fullStr Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis
title_full_unstemmed Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis
title_sort Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis
author Silva Morais, Georgyanna Andréa
author_facet Silva Morais, Georgyanna Andréa
Malanchen, Julia
author_role author
author2 Malanchen, Julia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Morais, Georgyanna Andréa
Malanchen, Julia
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino; Avaliação da aprendizagem; Planejamento; Pedagogia Histórico-Crítica.
Palabras llave: Enseñanza; Evaluación del aprendizaje; Planificación; Pedagogía Histórico-Crítica.
Keywords: Teaching; Learning assessment; Planning; Historical-Critical Pedagogy.
topic Ensino; Avaliação da aprendizagem; Planejamento; Pedagogia Histórico-Crítica.
Palabras llave: Enseñanza; Evaluación del aprendizaje; Planificación; Pedagogía Histórico-Crítica.
Keywords: Teaching; Learning assessment; Planning; Historical-Critical Pedagogy.
description The article is an excerpt from post-doctoral research in Teaching, on the evaluation of learning from a historical-critical perspective, based on Historical-Dialectic Materialism. It aims to analyze teaching as a basis for learning assessment, in the light of the assumptions of Historical-Critical Pedagogy, by affirming historical-critical teaching as a pedagogical device in relation to planning as a way of organizing teaching work. We present a brief characterization of teaching in non-critical pedagogical conceptions and counter-hegemonic pedagogical conceptions, specifically, historical-critical pedagogy, analyzing the relationship of teaching and its articulation with the content taught and the learning assessment, also discussing the necessary action to plan teaching to assess the learning of school contents.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4309
10.26694/rles.v27i55.4309
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4309
identifier_str_mv 10.26694/rles.v27i55.4309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4309/3858
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 27 No. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 24
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 27 Núm. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 24
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 27 n. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 24
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1796797445317853184