Estratégias de sensibilização para o ensino de botânica no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, João Henrique Leite
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/11093
Resumo: The teaching of Botany in Basic Education has been characterized as discouraging for students in Brazil, mainly due to the traditional teaching methodologies practiced by the teachers. It discusses the role of pre-class approaches, involving the relationships between the object of study and the daily life of the student, as a strategy to attract student’s attention to specific content. In this way, this work had as objective to evaluate the process of "initial sensitization of the student", through the use of methods that aim to stimulate students' interest in Botany, before a class in this area. The first step was to list strategies already described along with the development of new strategies related to the concepts addressed in secondary education in the context of regular education, according to the competences and skills required by the National High School Examination (ENEM) and (Encceja), both offered by the Ministry of Education (MEC). In the second stage, some Sensitivity Strategies were evaluated in a high school class, obtaining qualitative and quantitative data from the comparison with controlled groups. The results showed an increase in students' interest in botanical subjects in the groups that passed through the strategies. From these experiences, the work presents a guide of simple strategies to be used by botany teachers at the beginning of each lesson related to the Botany concepts of the curriculum required by ENEM and Encceja.
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spelling Estratégias de sensibilização para o ensino de botânica no ensino médioAwareness strategies for teaching botany in high schoolEnsino médioBotânicaSensibilizaçãoTeachingBotanyAwarenessCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BOTANICAThe teaching of Botany in Basic Education has been characterized as discouraging for students in Brazil, mainly due to the traditional teaching methodologies practiced by the teachers. It discusses the role of pre-class approaches, involving the relationships between the object of study and the daily life of the student, as a strategy to attract student’s attention to specific content. In this way, this work had as objective to evaluate the process of "initial sensitization of the student", through the use of methods that aim to stimulate students' interest in Botany, before a class in this area. The first step was to list strategies already described along with the development of new strategies related to the concepts addressed in secondary education in the context of regular education, according to the competences and skills required by the National High School Examination (ENEM) and (Encceja), both offered by the Ministry of Education (MEC). In the second stage, some Sensitivity Strategies were evaluated in a high school class, obtaining qualitative and quantitative data from the comparison with controlled groups. The results showed an increase in students' interest in botanical subjects in the groups that passed through the strategies. From these experiences, the work presents a guide of simple strategies to be used by botany teachers at the beginning of each lesson related to the Botany concepts of the curriculum required by ENEM and Encceja.O ensino de Botânica na Educação Básica tem sido caracterizado como desestimulante para os alunos no Brasil, sobretudo devido às metodologias tradicionais de ensino praticadas pelos professores. Discute-se o papel de abordagens pré-aula utilizadas por professores, envolvendo as relações entre o objeto de estudo e o cotidiano do educando, como estratégia de atração da atenção dos alunos para um conteúdo específico. Desta forma, este trabalho teve como objetivo avaliar o processo de “sensibilização inicial do aluno”, através da utilização de métodos que visam estimular o interesse dos alunos por Botânica, antes de uma aula nesta área. Em uma primeira etapa, listou-se estratégias já descritas juntamente com o desenvolvimento de novas estratégias relacionadas aos conceitos abordados no ensino médio, no âmbito do ensino regular, de acordo com as competências e habilidades exigidas pelo Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e também do Exame Nacional para Certificação de Competências de Jovens e Adultos (Encceja), ambos oferecidos pelo Ministério da Educação (MEC). Na segunda etapa, avaliou-se algumas Estratégias de Sensibilização em uma turma do Ensino Médio, obtendo-se dados qualitativos e quantitativos a partir da comparação com grupos controlados. Os resultados encontrados demonstraram um aumento no interesse dos alunos por assuntos botânicos nas turmas que passaram pelas estratégias. A partir destas experiências, o trabalho apresenta um guia de estratégias simples para serem utilizadas por professores de Botânica no inicio de cada aula relativa aos conceitos de Botânica do currículo exigido pelo ENEM e Encceja.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilCampus Duque de Caxias Professor Geraldo CidadePrograma de Pós-Graduação em Ensino de Biologia em Rede NacionalUFRJRodrigues, Silas Pessinihttp://lattes.cnpq.br/9067991933812274http://lattes.cnpq.br/4557273626411661http://lattes.cnpq.br/6233173158475582Silva, Diolina Mourahttp://lattes.cnpq.br/0341541450627705Braga, Carolina Alvares da Cunha Azeredohttp://lattes.cnpq.br/6062377650145910Mendes, João Henrique Leite2020-01-22T22:58:14Z2023-12-21T03:06:40Z2019-07-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMENDES, João Henrique Leite. Estratégias de sensibilização para o ensino de botânica no ensino médio. 2019. 56 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional, Ufrj, Duque de Caxias, 2019.http://hdl.handle.net/11422/11093porBRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA, Orientações curriculares para o ensino médio; volume 2. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília –2006. 135 p. BRASIL, MINISTERIO DA EDUCAÇÃO, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA, Orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais / Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias – Brasília: MEC/SEB, 2008. SILVA, Patrícia Gomes Pinheiro da. O ensino da botânica no nível fundamental: um enfoque nos procedimentos metodológicos / Patrícia Gomes Pinheiro da Silva, 2008. 146 f. il. DUARTE JR., J. F. O Sentido dos Sentidos: a educação (do) sensível. 2 ed. Curitiba: Criar Edições, 2003. 225p. MOURA, Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de. Sensibilização: diferentes olhares na busca dos significados. Rio Grande, 2004. 101p. 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Campus Duque de Caxias Professor Geraldo Cidade
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biologia em Rede Nacional
UFRJ
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