Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78832 |
Resumo: | This work presents a didactic model of the genre expertise interview in academic context. It was created within a course designed to initial training and continuing education for teaching professionals. Based on the perspective of didactics of languages we listed the configurations of the genre by using the analyzing framework of Sociodiscoursive Interacionism and we analyze a set of expertise interviews from education and Applied Linguistics area considering its social function of sharing scientific knowledge. That didactic model supported two actions: a) the study of the genre which allowed a production of interviews by the students; and b) the production of didactic material for learning orality in classroom. It was seen that the didactic model becomes a powerful tool to enhance practices which not only brings reflections on the usage and application of oral genres to elementary school, but it also lets the teacher be active on the process of creation and circulation of the language as well. |
id |
UFSC-24_ca9f15e940f734ba6a23137ccd8cf65a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/78832 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching educationEste trabalho apresenta um modelo didático do gênero oral entrevista de especialista de contexto acadêmico, construído em um curso de formação inicial e continuada docente. Com base na perspectiva da didática das línguas, procedemos a um levantamento das configurações deste gênero utilizando os pressupostos de análise do Interacionismo Sociodiscursivo, a partir de um corpus de entrevistas com especialistas do campo da Educação e da Linguística Aplicada, levando em consideração a situação de difusão de conhecimento científico. O modelo didático subsidiou duas ações: a) o estudo do gênero para a produção de entrevistas de especialista pelos cursistas; e b) a elaboração de materiais didáticos para o trabalho com a oralidade na escola. Percebe-se a potencialidade do modelo didático na formação, na criação de práticas que não apenas traga reflexões sobre a transposição de gêneros orais para o ensino básico, mas que propicie ao docente uma postura ativa de produção e circulação de linguagemOralidade em contexto acadêmico: as configurações do gênero entrevista de especialista na formação docenteThis work presents a didactic model of the genre expertise interview in academic context. It was created within a course designed to initial training and continuing education for teaching professionals. Based on the perspective of didactics of languages we listed the configurations of the genre by using the analyzing framework of Sociodiscoursive Interacionism and we analyze a set of expertise interviews from education and Applied Linguistics area considering its social function of sharing scientific knowledge. That didactic model supported two actions: a) the study of the genre which allowed a production of interviews by the students; and b) the production of didactic material for learning orality in classroom. It was seen that the didactic model becomes a powerful tool to enhance practices which not only brings reflections on the usage and application of oral genres to elementary school, but it also lets the teacher be active on the process of creation and circulation of the language as well.Este trabajo presenta un modelo didáctico de la entrevista oral al especialista en género de un contexto académico, construido a partir de un curso de formación inicial y continuada docente. Desde la perspectiva de la didáctica de los lenguajes, procedemos a un levantamiento de las configuraciones de este género utilizando los supuestos de análisis del Interaccionismo Sociodiscursivo, a partir de un corpus de entrevistas a especialistas en el campo de la Educación y la Lingüística Aplicada, teniendo en cuenta la situación de difusión del conocimiento científico. El modelo didáctico apoyó dos acciones: a) el estudio de género para la producción de entrevistas por parte de los participantes del curso; y b) la elaboración de materiales didácticos para trabajar con la oralidad en la escuela. Se percibe el potencial del modelo didáctico en la formación, en la creación de prácticas que no solo aportan reflexiones sobre la transposición de los géneros orales a la educación básica, sino que permiten al docente una postura activa de producción y circulación del lenguaje.Este trabalho apresenta um modelo didático do gênero oral entrevista de especialista de contexto acadêmico, construído em um curso de formação inicial e continuada docente. Com base na perspectiva da didática das línguas, procedemos a um levantamento das configurações deste gênero utilizando os pressupostos de análise do Interacionismo Sociodiscursivo, a partir de um corpus de entrevistas com especialistas do campo da Educação e da Linguística Aplicada, levando em consideração a situação de difusão de conhecimento científico. O modelo didático subsidiou duas ações: a) o estudo do gênero para a produção de entrevistas de especialista pelos cursistas; e b) a elaboração de materiais didáticos para o trabalho com a oralidade na escola. Percebe-se a potencialidade do modelo didático na formação, na criação de práticas que não apenas traga reflexões sobre a transposição de gêneros orais para o ensino básico, mas que propicie ao docente uma postura ativa de produção e circulação de linguagem. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7883210.5007/1984-8412.2021.e78832Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 2 (2021); 6247-6264Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 2 (2021); 6247-6264Fórum Linguístico; v. 18 n. 2 (2021); 6247-62641984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78832/47297http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuedes Magalhães, TâniaSilva Vieira , Daniela 2021-09-10T12:59:24Zoai:periodicos.ufsc.br:article/78832Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:43.595056Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching education Este trabalho apresenta um modelo didático do gênero oral entrevista de especialista de contexto acadêmico, construído em um curso de formação inicial e continuada docente. Com base na perspectiva da didática das línguas, procedemos a um levantamento das configurações deste gênero utilizando os pressupostos de análise do Interacionismo Sociodiscursivo, a partir de um corpus de entrevistas com especialistas do campo da Educação e da Linguística Aplicada, levando em consideração a situação de difusão de conhecimento científico. O modelo didático subsidiou duas ações: a) o estudo do gênero para a produção de entrevistas de especialista pelos cursistas; e b) a elaboração de materiais didáticos para o trabalho com a oralidade na escola. Percebe-se a potencialidade do modelo didático na formação, na criação de práticas que não apenas traga reflexões sobre a transposição de gêneros orais para o ensino básico, mas que propicie ao docente uma postura ativa de produção e circulação de linguagem Oralidade em contexto acadêmico: as configurações do gênero entrevista de especialista na formação docente |
title |
Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching education |
spellingShingle |
Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching education Guedes Magalhães, Tânia |
title_short |
Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching education |
title_full |
Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching education |
title_fullStr |
Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching education |
title_full_unstemmed |
Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching education |
title_sort |
Orality in academic context: the configurations of the genre expertise interview in teaching education |
author |
Guedes Magalhães, Tânia |
author_facet |
Guedes Magalhães, Tânia Silva Vieira , Daniela |
author_role |
author |
author2 |
Silva Vieira , Daniela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guedes Magalhães, Tânia Silva Vieira , Daniela |
description |
This work presents a didactic model of the genre expertise interview in academic context. It was created within a course designed to initial training and continuing education for teaching professionals. Based on the perspective of didactics of languages we listed the configurations of the genre by using the analyzing framework of Sociodiscoursive Interacionism and we analyze a set of expertise interviews from education and Applied Linguistics area considering its social function of sharing scientific knowledge. That didactic model supported two actions: a) the study of the genre which allowed a production of interviews by the students; and b) the production of didactic material for learning orality in classroom. It was seen that the didactic model becomes a powerful tool to enhance practices which not only brings reflections on the usage and application of oral genres to elementary school, but it also lets the teacher be active on the process of creation and circulation of the language as well. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78832 10.5007/1984-8412.2021.e78832 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78832 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2021.e78832 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78832/47297 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 2 (2021); 6247-6264 Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 2 (2021); 6247-6264 Fórum Linguístico; v. 18 n. 2 (2021); 6247-6264 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051421031399424 |