Adventure sport as possible content in physical education classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Paixão, Jairo Antônio
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170
Resumo: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p170This study aimed to investigate possibilities to work the different adventure sport modalities as content of Physical Education at school. From a literature review, strengthens the belief that the search for elements with the potential for an alternative curriculum for Physical Education is, above all, an attitude of non-conformism, by the actors involved in the educational activity. Reality itself in schools highlights the need for proposals and moves to implement the educational process in the different segments of basic education. Certainly, reflection and debate on this theme configured to fundamental procedures so that the possibilities can be realized in the Physical Education classes. 
id UFSC-2_af2b3e10877bbeeb0864a103f815e6dc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/40504
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Adventure sport as possible content in physical education classesDeporte de aventura como el contenido possible en clases de educación física en la escuelaO esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolarhttp://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p170This study aimed to investigate possibilities to work the different adventure sport modalities as content of Physical Education at school. From a literature review, strengthens the belief that the search for elements with the potential for an alternative curriculum for Physical Education is, above all, an attitude of non-conformism, by the actors involved in the educational activity. Reality itself in schools highlights the need for proposals and moves to implement the educational process in the different segments of basic education. Certainly, reflection and debate on this theme configured to fundamental procedures so that the possibilities can be realized in the Physical Education classes. Este estudio investiga las posibilidades para el tratamiento de diferentes tipos que componen el deporte de aventura como el contenido de la educación física en la escuela. A partir de una revisión de la literatura especializada, refuerza la creencia de que la búsqueda de elementos con el potencial de un currículum alternativo para la educación física es, sobre todo, una actitud de no conformidad por parte de los actores que participan en actividades educativas. La realidad misma en las escuelas pone de relieve la necesidad de propuestas y se mueve para poner en práctica el proceso educativo en los diferentes segmentos que conforman la educación básica. Ciertamente, la reflexión y el debate sobre ese tema configuran los procedimientos básicos para que las posibilidades se pueden realizar en el ambiente de las clases de Educación Física.Este estudo investigou possibilidades para o trato das diferentes modalidades que compõem o esporte de aventura como conteúdo da Educação Física na escola. A partir de uma pesquisa de levantamento bibliográfico, fortalece-se a crença de que a busca por elementos com potencial para um currículo escolar alternativo para Educação Física é, acima de tudo, uma atitude de não conformismo, por parte dos atores envolvidos na ação educativa. A própria realidade nas escolas evidencia a necessidade de propostas e movimentos para implementar o processo educacional nos diferentes segmentos que compõem a educação básica. Certamente, a reflexão e o debate sobre a referida temática configuram-se procedimentos fundamentais para que as possibilidades possam ser concretizadas na ambiência das aulas de Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2017-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p17010.5007/2175-8042.2017v29n50p170Motrivivência; v. 29 n. 50 (2017); 170-1822175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170/34005Copyright (c) 2017 Motrivivênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Paixão, Jairo Antônio2018-08-27T17:01:25Zoai:periodicos.ufsc.br:article/40504Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-08-27T17:01:25Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Adventure sport as possible content in physical education classes
Deporte de aventura como el contenido possible en clases de educación física en la escuela
O esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar
title Adventure sport as possible content in physical education classes
spellingShingle Adventure sport as possible content in physical education classes
da Paixão, Jairo Antônio
title_short Adventure sport as possible content in physical education classes
title_full Adventure sport as possible content in physical education classes
title_fullStr Adventure sport as possible content in physical education classes
title_full_unstemmed Adventure sport as possible content in physical education classes
title_sort Adventure sport as possible content in physical education classes
author da Paixão, Jairo Antônio
author_facet da Paixão, Jairo Antônio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Paixão, Jairo Antônio
description http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p170This study aimed to investigate possibilities to work the different adventure sport modalities as content of Physical Education at school. From a literature review, strengthens the belief that the search for elements with the potential for an alternative curriculum for Physical Education is, above all, an attitude of non-conformism, by the actors involved in the educational activity. Reality itself in schools highlights the need for proposals and moves to implement the educational process in the different segments of basic education. Certainly, reflection and debate on this theme configured to fundamental procedures so that the possibilities can be realized in the Physical Education classes. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170
10.5007/2175-8042.2017v29n50p170
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2017v29n50p170
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170/34005
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Motrivivência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Motrivivência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 29 n. 50 (2017); 170-182
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434859945459712