Adventure sport as possible content in physical education classes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p170This study aimed to investigate possibilities to work the different adventure sport modalities as content of Physical Education at school. From a literature review, strengthens the belief that the search for elements with the potential for an alternative curriculum for Physical Education is, above all, an attitude of non-conformism, by the actors involved in the educational activity. Reality itself in schools highlights the need for proposals and moves to implement the educational process in the different segments of basic education. Certainly, reflection and debate on this theme configured to fundamental procedures so that the possibilities can be realized in the Physical Education classes. |
id |
UFSC-2_af2b3e10877bbeeb0864a103f815e6dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/40504 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
Adventure sport as possible content in physical education classesDeporte de aventura como el contenido possible en clases de educación física en la escuelaO esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolarhttp://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p170This study aimed to investigate possibilities to work the different adventure sport modalities as content of Physical Education at school. From a literature review, strengthens the belief that the search for elements with the potential for an alternative curriculum for Physical Education is, above all, an attitude of non-conformism, by the actors involved in the educational activity. Reality itself in schools highlights the need for proposals and moves to implement the educational process in the different segments of basic education. Certainly, reflection and debate on this theme configured to fundamental procedures so that the possibilities can be realized in the Physical Education classes. Este estudio investiga las posibilidades para el tratamiento de diferentes tipos que componen el deporte de aventura como el contenido de la educación física en la escuela. A partir de una revisión de la literatura especializada, refuerza la creencia de que la búsqueda de elementos con el potencial de un currículum alternativo para la educación física es, sobre todo, una actitud de no conformidad por parte de los actores que participan en actividades educativas. La realidad misma en las escuelas pone de relieve la necesidad de propuestas y se mueve para poner en práctica el proceso educativo en los diferentes segmentos que conforman la educación básica. Ciertamente, la reflexión y el debate sobre ese tema configuran los procedimientos básicos para que las posibilidades se pueden realizar en el ambiente de las clases de Educación Física.Este estudo investigou possibilidades para o trato das diferentes modalidades que compõem o esporte de aventura como conteúdo da Educação Física na escola. A partir de uma pesquisa de levantamento bibliográfico, fortalece-se a crença de que a busca por elementos com potencial para um currículo escolar alternativo para Educação Física é, acima de tudo, uma atitude de não conformismo, por parte dos atores envolvidos na ação educativa. A própria realidade nas escolas evidencia a necessidade de propostas e movimentos para implementar o processo educacional nos diferentes segmentos que compõem a educação básica. Certamente, a reflexão e o debate sobre a referida temática configuram-se procedimentos fundamentais para que as possibilidades possam ser concretizadas na ambiência das aulas de Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2017-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p17010.5007/2175-8042.2017v29n50p170Motrivivência; v. 29 n. 50 (2017); 170-1822175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170/34005Copyright (c) 2017 Motrivivênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Paixão, Jairo Antônio2018-08-27T17:01:25Zoai:periodicos.ufsc.br:article/40504Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-08-27T17:01:25Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Adventure sport as possible content in physical education classes Deporte de aventura como el contenido possible en clases de educación física en la escuela O esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar |
title |
Adventure sport as possible content in physical education classes |
spellingShingle |
Adventure sport as possible content in physical education classes da Paixão, Jairo Antônio |
title_short |
Adventure sport as possible content in physical education classes |
title_full |
Adventure sport as possible content in physical education classes |
title_fullStr |
Adventure sport as possible content in physical education classes |
title_full_unstemmed |
Adventure sport as possible content in physical education classes |
title_sort |
Adventure sport as possible content in physical education classes |
author |
da Paixão, Jairo Antônio |
author_facet |
da Paixão, Jairo Antônio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Paixão, Jairo Antônio |
description |
http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p170This study aimed to investigate possibilities to work the different adventure sport modalities as content of Physical Education at school. From a literature review, strengthens the belief that the search for elements with the potential for an alternative curriculum for Physical Education is, above all, an attitude of non-conformism, by the actors involved in the educational activity. Reality itself in schools highlights the need for proposals and moves to implement the educational process in the different segments of basic education. Certainly, reflection and debate on this theme configured to fundamental procedures so that the possibilities can be realized in the Physical Education classes. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170 10.5007/2175-8042.2017v29n50p170 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2017v29n50p170 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170/34005 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Motrivivência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Motrivivência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; v. 29 n. 50 (2017); 170-182 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1789434859945459712 |