Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schumann, Simone Carneiro
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Pinheiro, Damaris Kirsch
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3913
Resumo: This article is referring to a monograph titled NEW WAYS TO PLAY RESPECTING NATURE: recycling work in early childhood education, environmental education course at the Universidade Federal de Santa Maria, presented on July 29, 2011. This work was conducted with students at the Escola Municipal de Educação Infantil Gente Miúda , aims to enable the students to knowledge, sense of values, active interest and attitudes needed to respect, protect and improve the environment, alerting on the problem of the large production of waste and the need for conscious consumption. As methodological strategies, moments of conversation, exploitation films, stories, songs and activities addressed were used. As a way to record, recycling materials and making toys and musical instruments, experiments with waste, and brochure designs, emphasizing the importance of recycling such waste were developed. Data analysis agrees with the theoretical framework, confirming the idea that the child learns through play activities and expands their knowledge through interaction and socialization mediated by the intervention of the educator, it offers subsidies for students to analyze and to contribut for the conservation of the environment. Environmental Education in Early Childhood Education contributes to the construction of new visions and attitudes towards nature, others and themself.
id UFSM-3_7c281bf651c9b4908d4eb4512e503ed4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3913
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantilChildLearningEnvironmental EducationWastePlayfulCriançaAprendizagemEducação AmbientalResíduosLúdicoThis article is referring to a monograph titled NEW WAYS TO PLAY RESPECTING NATURE: recycling work in early childhood education, environmental education course at the Universidade Federal de Santa Maria, presented on July 29, 2011. This work was conducted with students at the Escola Municipal de Educação Infantil Gente Miúda , aims to enable the students to knowledge, sense of values, active interest and attitudes needed to respect, protect and improve the environment, alerting on the problem of the large production of waste and the need for conscious consumption. As methodological strategies, moments of conversation, exploitation films, stories, songs and activities addressed were used. As a way to record, recycling materials and making toys and musical instruments, experiments with waste, and brochure designs, emphasizing the importance of recycling such waste were developed. Data analysis agrees with the theoretical framework, confirming the idea that the child learns through play activities and expands their knowledge through interaction and socialization mediated by the intervention of the educator, it offers subsidies for students to analyze and to contribut for the conservation of the environment. Environmental Education in Early Childhood Education contributes to the construction of new visions and attitudes towards nature, others and themself.O presente artigo é baseado na monografia intitulada NOVAS FORMAS DE BRINCAR RESPEITANDO A NATUREZA: UM TRABALHO DE RECICLAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL, do curso de Educação Ambiental da Universidade Federal de Santa Maria, apresentada no dia 29 de julho de 2011. O trabalho foi realizado com alunos da Escola Municipal de Educação Infantil Gente Miúda e teve como objetivos possibilitar aos educandos conhecimentos, sentido de valores, interesse ativo eatitudes necessárias para respeitar, proteger e melhorar o meio ambiente, alertando-os sobre o problema da grande produção de resíduos e a necessidade de consumo consciente. Como estratégias metodológicas, foram utilizados momentos de conversas, exploração de filmes, histórias, músicas e atividades dirigidas. Como forma de registro, foi desenvolvida reciclagem de materiais e confecção de brinquedos e instrumentos musicais, experiências com resíduos, desenhos e cartilha, enfatizando a importância da reciclagem desses resíduos. A análise dos dados concorda com o referencial teórico, confirmando a ideia de a criança aprende através de atividades lúdicas e amplia seus conhecimentos por meio de interações e socializações mediadas pela intervenção do educador, quando oferece subsídios para que os educandos analisem e contribuam para a conservação do meio ambiente. A Educação Ambiental trabalhada na Educação Infantil contribui para a construção de novos olhares e atitudes para com a natureza, os outros e consigo.Universidade Federal de Santa Maria2011-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/391310.5902/223613083913Monografias Ambientais; REMOA, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 607-615Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 607-6152236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3913/2320Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchumann, Simone CarneiroPinheiro, Damaris Kirsch2021-05-07T12:40:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3913Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:28Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil
title Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil
spellingShingle Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil
Schumann, Simone Carneiro
Child
Learning
Environmental Education
Waste
Playful
Criança
Aprendizagem
Educação Ambiental
Resíduos
Lúdico
title_short Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil
title_full Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil
title_fullStr Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil
title_full_unstemmed Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil
title_sort Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil
author Schumann, Simone Carneiro
author_facet Schumann, Simone Carneiro
Pinheiro, Damaris Kirsch
author_role author
author2 Pinheiro, Damaris Kirsch
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schumann, Simone Carneiro
Pinheiro, Damaris Kirsch
dc.subject.por.fl_str_mv Child
Learning
Environmental Education
Waste
Playful
Criança
Aprendizagem
Educação Ambiental
Resíduos
Lúdico
topic Child
Learning
Environmental Education
Waste
Playful
Criança
Aprendizagem
Educação Ambiental
Resíduos
Lúdico
description This article is referring to a monograph titled NEW WAYS TO PLAY RESPECTING NATURE: recycling work in early childhood education, environmental education course at the Universidade Federal de Santa Maria, presented on July 29, 2011. This work was conducted with students at the Escola Municipal de Educação Infantil Gente Miúda , aims to enable the students to knowledge, sense of values, active interest and attitudes needed to respect, protect and improve the environment, alerting on the problem of the large production of waste and the need for conscious consumption. As methodological strategies, moments of conversation, exploitation films, stories, songs and activities addressed were used. As a way to record, recycling materials and making toys and musical instruments, experiments with waste, and brochure designs, emphasizing the importance of recycling such waste were developed. Data analysis agrees with the theoretical framework, confirming the idea that the child learns through play activities and expands their knowledge through interaction and socialization mediated by the intervention of the educator, it offers subsidies for students to analyze and to contribut for the conservation of the environment. Environmental Education in Early Childhood Education contributes to the construction of new visions and attitudes towards nature, others and themself.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3913
10.5902/223613083913
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3913
identifier_str_mv 10.5902/223613083913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3913/2320
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 607-615
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 607-615
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950552111513600