Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Arlindo Júnior
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Duarte, Bruno Monteiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983
Resumo: This article aims to produce an analysis on the mechanisms of educational evaluations developed at the national level. For this, the object of study was the Basic Education Development Index - Ideb. This article started from the hypothesis of a possible distructuration of the High School, considering that, as demonstrated in Ideb's results, this stage of basic education suffers from the symptoms of a stagnation or a regression in its external evaluation indices. Given this scenario, the controversial provisional measure n. 746/16, which aims to reform the brazilian high school, giving it a new profile.Key-words: external evaluation, Ideb, high school.
id UFSM-7_90eca4d96421a2cc24e314e60f62a6cf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24983
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high schoolAvaliação educacional: o Ideb e os sintomas da desestruturação do ensino médioThis article aims to produce an analysis on the mechanisms of educational evaluations developed at the national level. For this, the object of study was the Basic Education Development Index - Ideb. This article started from the hypothesis of a possible distructuration of the High School, considering that, as demonstrated in Ideb's results, this stage of basic education suffers from the symptoms of a stagnation or a regression in its external evaluation indices. Given this scenario, the controversial provisional measure n. 746/16, which aims to reform the brazilian high school, giving it a new profile.Key-words: external evaluation, Ideb, high school.Neste artigo procura-se produzir uma análise sobre os mecanismos de avalições educacionais desenvolvidas em âmbito nacional. Para isso o objeto de estudo foi o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica - Ideb. Esse trabalho parte da hipótese de uma possível desestruturação do ensino médio, tendo em vista que, como demostrado nos resultados do Ideb, esta etapa da educação básica sofre os sintomas de uma estagnação ou de um retrocesso em seus índices de avaliação externa. Diante desse cenário surgiu a polêmica medida provisória n. 746/16, que visa a reformar o ensino médio brasileiro, dando a ele um novo perfil.Palavras-chave: avaliação externa, Ideb, ensino médio.Universidade Federal de Santa Maria2017-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/2498310.5902/2318133824983Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 23-32Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 23-322318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983/15343Copyright (c) 2017 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Arlindo JúniorDuarte, Bruno Monteiro2018-07-08T18:43:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24983Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2018-07-08T18:43:28Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school
Avaliação educacional: o Ideb e os sintomas da desestruturação do ensino médio
title Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school
spellingShingle Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school
Corrêa, Arlindo Júnior
title_short Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school
title_full Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school
title_fullStr Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school
title_full_unstemmed Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school
title_sort Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school
author Corrêa, Arlindo Júnior
author_facet Corrêa, Arlindo Júnior
Duarte, Bruno Monteiro
author_role author
author2 Duarte, Bruno Monteiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Arlindo Júnior
Duarte, Bruno Monteiro
description This article aims to produce an analysis on the mechanisms of educational evaluations developed at the national level. For this, the object of study was the Basic Education Development Index - Ideb. This article started from the hypothesis of a possible distructuration of the High School, considering that, as demonstrated in Ideb's results, this stage of basic education suffers from the symptoms of a stagnation or a regression in its external evaluation indices. Given this scenario, the controversial provisional measure n. 746/16, which aims to reform the brazilian high school, giving it a new profile.Key-words: external evaluation, Ideb, high school.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983
10.5902/2318133824983
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983
identifier_str_mv 10.5902/2318133824983
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983/15343
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 23-32
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 23-32
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281067821039616