Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983 |
Resumo: | This article aims to produce an analysis on the mechanisms of educational evaluations developed at the national level. For this, the object of study was the Basic Education Development Index - Ideb. This article started from the hypothesis of a possible distructuration of the High School, considering that, as demonstrated in Ideb's results, this stage of basic education suffers from the symptoms of a stagnation or a regression in its external evaluation indices. Given this scenario, the controversial provisional measure n. 746/16, which aims to reform the brazilian high school, giving it a new profile.Key-words: external evaluation, Ideb, high school. |
id |
UFSM-7_90eca4d96421a2cc24e314e60f62a6cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24983 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high schoolAvaliação educacional: o Ideb e os sintomas da desestruturação do ensino médioThis article aims to produce an analysis on the mechanisms of educational evaluations developed at the national level. For this, the object of study was the Basic Education Development Index - Ideb. This article started from the hypothesis of a possible distructuration of the High School, considering that, as demonstrated in Ideb's results, this stage of basic education suffers from the symptoms of a stagnation or a regression in its external evaluation indices. Given this scenario, the controversial provisional measure n. 746/16, which aims to reform the brazilian high school, giving it a new profile.Key-words: external evaluation, Ideb, high school.Neste artigo procura-se produzir uma análise sobre os mecanismos de avalições educacionais desenvolvidas em âmbito nacional. Para isso o objeto de estudo foi o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica - Ideb. Esse trabalho parte da hipótese de uma possível desestruturação do ensino médio, tendo em vista que, como demostrado nos resultados do Ideb, esta etapa da educação básica sofre os sintomas de uma estagnação ou de um retrocesso em seus índices de avaliação externa. Diante desse cenário surgiu a polêmica medida provisória n. 746/16, que visa a reformar o ensino médio brasileiro, dando a ele um novo perfil.Palavras-chave: avaliação externa, Ideb, ensino médio.Universidade Federal de Santa Maria2017-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/2498310.5902/2318133824983Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 23-32Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 23-322318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983/15343Copyright (c) 2017 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Arlindo JúniorDuarte, Bruno Monteiro2018-07-08T18:43:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24983Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2018-07-08T18:43:28Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school Avaliação educacional: o Ideb e os sintomas da desestruturação do ensino médio |
title |
Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school |
spellingShingle |
Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school Corrêa, Arlindo Júnior |
title_short |
Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school |
title_full |
Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school |
title_fullStr |
Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school |
title_full_unstemmed |
Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school |
title_sort |
Educational evaluation: the Ideb and the symptoms of the distructuration of high school |
author |
Corrêa, Arlindo Júnior |
author_facet |
Corrêa, Arlindo Júnior Duarte, Bruno Monteiro |
author_role |
author |
author2 |
Duarte, Bruno Monteiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corrêa, Arlindo Júnior Duarte, Bruno Monteiro |
description |
This article aims to produce an analysis on the mechanisms of educational evaluations developed at the national level. For this, the object of study was the Basic Education Development Index - Ideb. This article started from the hypothesis of a possible distructuration of the High School, considering that, as demonstrated in Ideb's results, this stage of basic education suffers from the symptoms of a stagnation or a regression in its external evaluation indices. Given this scenario, the controversial provisional measure n. 746/16, which aims to reform the brazilian high school, giving it a new profile.Key-words: external evaluation, Ideb, high school. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983 10.5902/2318133824983 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133824983 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/24983/15343 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 23-32 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 23-32 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281067821039616 |