PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Mércia Freire Rocha Cordeiro
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Torres, Patrícia Lupion
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491
Resumo: This article presents a qualitative research of the study case type that involved thirteen teachers from three Federal Teaching Institutions who worked with a Continuing Distance Education in an innovative approach. The objective of the research was to identify the principles and didactic-pedagogical strategies used in a continuous distance education by the mediators during the pedagogical mediation process of learning. The implementation of this research allowed us to reach two conclusions: we must individualize and diversify the mediational action. Education will only change from the changes of the apprentices and learning mediators. The greatest challenge is the strengthening of this mediator, because it is through it that we can also change education.
id UFT-7_ee03c4b5bef4feb9ea7dc57a97111139
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3491
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategiesMEDIACIÓN PEDAGÓGICA DEL APRENDIZAJE A DISTANCIA: principios y estrategiasMEDIAÇÃO PEDAGÓGICA DA APRENDIZAGEM A DISTÂNCIA: princípios e estratégiasPedagogical mediation of distance learningdidactic-pedagogical strategiesmediation of knowledgePedagogical mediation of distance learningdidactic-pedagogical strategiesmediation of knowledgemediación pedagógica del aprendizage a distanciamediación del conocimientoestrategias didactico-pedagogicasmediación pedagógica de el aprendizage a distanciaestrategias didactico-pedagogicasmediación del conocimientomediação pedagógica da aprendizagem a distânciaEstratégias didático-pedagógicasMediação do conhecimento.Mediação pedagógica da aprendizagem à distânciaestratégias didático-pedagógicasmediação do conhecimentoThis article presents a qualitative research of the study case type that involved thirteen teachers from three Federal Teaching Institutions who worked with a Continuing Distance Education in an innovative approach. The objective of the research was to identify the principles and didactic-pedagogical strategies used in a continuous distance education by the mediators during the pedagogical mediation process of learning. The implementation of this research allowed us to reach two conclusions: we must individualize and diversify the mediational action. Education will only change from the changes of the apprentices and learning mediators. The greatest challenge is the strengthening of this mediator, because it is through it that we can also change education.Este artículo presenta una investigación de abordaje cualitativo del tipo de estudio de caso que envolvió a trece profesores de tres Instituciones Federales de Enseñanza que han actuado en una Formación Continua a distancia en un abordaje innovador. El objetivo de la investigación fue identificar a los principios y a las estrategias didáctico-pedagógicas utilizadas en una formación continua a distancia por los mediadores a lo largo del proceso de mediación pedagógica de aprendizaje. La realización de esta investigación ha permitido llegar a dos conclusiones: debemos individualizar y diversificar la acción mediacional. La educación solamente va a cambiar a partir de los cambios de los aprendizajes y de los mediadores de aprendizaje. El desafío más grande es el fortalecimiento de ese mediador, pues es por medio de él que también podemos modificar a la educación.Este artigo apresenta uma pesquisa de abordagem qualitativa do tipo estudo de caso que envolveu treze professores de três Instituições Federais de Ensino que atuaram numa Formação Continuada a distância numa abordagem inovadora. O objetivo da investigação foi identificar os princípios e as estratégias didático-pedagógicas utilizadas numa formação continuada a distância pelos mediadores durante o processo de mediação pedagógica da aprendizagem. A realização desta pesquisa permitiu chegar a duas conclusões: devemos individualizar e diversificar a ação mediacional. A educação só vai mudar a partir das mudanças dos aprendizes e dos mediadores da aprendizagem. O maior desafio é o fortalecimento desse mediador, pois é por meio dele que também podemos modificar a educação.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/349110.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-1892447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9781https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9810https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9846https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9877https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9908https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9937Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Mércia Freire Rocha CordeiroTorres, Patrícia Lupion2022-03-04T13:19:29Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3491Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:29Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
MEDIACIÓN PEDAGÓGICA DEL APRENDIZAJE A DISTANCIA: principios y estrategias
MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA DA APRENDIZAGEM A DISTÂNCIA: princípios e estratégias
title PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
spellingShingle PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
Machado, Mércia Freire Rocha Cordeiro
Pedagogical mediation of distance learning
didactic-pedagogical strategies
mediation of knowledge
Pedagogical mediation of distance learning
didactic-pedagogical strategies
mediation of knowledge
mediación pedagógica del aprendizage a distancia
mediación del conocimiento
estrategias didactico-pedagogicas
mediación pedagógica de el aprendizage a distancia
estrategias didactico-pedagogicas
mediación del conocimiento
mediação pedagógica da aprendizagem a distância
Estratégias didático-pedagógicas
Mediação do conhecimento.
Mediação pedagógica da aprendizagem à distância
estratégias didático-pedagógicas
mediação do conhecimento
title_short PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
title_full PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
title_fullStr PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
title_sort PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
author Machado, Mércia Freire Rocha Cordeiro
author_facet Machado, Mércia Freire Rocha Cordeiro
Torres, Patrícia Lupion
author_role author
author2 Torres, Patrícia Lupion
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Mércia Freire Rocha Cordeiro
Torres, Patrícia Lupion
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogical mediation of distance learning
didactic-pedagogical strategies
mediation of knowledge
Pedagogical mediation of distance learning
didactic-pedagogical strategies
mediation of knowledge
mediación pedagógica del aprendizage a distancia
mediación del conocimiento
estrategias didactico-pedagogicas
mediación pedagógica de el aprendizage a distancia
estrategias didactico-pedagogicas
mediación del conocimiento
mediação pedagógica da aprendizagem a distância
Estratégias didático-pedagógicas
Mediação do conhecimento.
Mediação pedagógica da aprendizagem à distância
estratégias didático-pedagógicas
mediação do conhecimento
topic Pedagogical mediation of distance learning
didactic-pedagogical strategies
mediation of knowledge
Pedagogical mediation of distance learning
didactic-pedagogical strategies
mediation of knowledge
mediación pedagógica del aprendizage a distancia
mediación del conocimiento
estrategias didactico-pedagogicas
mediación pedagógica de el aprendizage a distancia
estrategias didactico-pedagogicas
mediación del conocimiento
mediação pedagógica da aprendizagem a distância
Estratégias didático-pedagógicas
Mediação do conhecimento.
Mediação pedagógica da aprendizagem à distância
estratégias didático-pedagógicas
mediação do conhecimento
description This article presents a qualitative research of the study case type that involved thirteen teachers from three Federal Teaching Institutions who worked with a Continuing Distance Education in an innovative approach. The objective of the research was to identify the principles and didactic-pedagogical strategies used in a continuous distance education by the mediators during the pedagogical mediation process of learning. The implementation of this research allowed us to reach two conclusions: we must individualize and diversify the mediational action. Education will only change from the changes of the apprentices and learning mediators. The greatest challenge is the strengthening of this mediator, because it is through it that we can also change education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9781
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9810
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9846
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9877
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9908
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9937
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189
Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313245383065600