PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491 |
Resumo: | This article presents a qualitative research of the study case type that involved thirteen teachers from three Federal Teaching Institutions who worked with a Continuing Distance Education in an innovative approach. The objective of the research was to identify the principles and didactic-pedagogical strategies used in a continuous distance education by the mediators during the pedagogical mediation process of learning. The implementation of this research allowed us to reach two conclusions: we must individualize and diversify the mediational action. Education will only change from the changes of the apprentices and learning mediators. The greatest challenge is the strengthening of this mediator, because it is through it that we can also change education. |
id |
UFT-8_ee03c4b5bef4feb9ea7dc57a97111139 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3491 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategiesMEDIACIÓN PEDAGÓGICA DEL APRENDIZAJE A DISTANCIA: principios y estrategiasMEDIAÇÃO PEDAGÓGICA DA APRENDIZAGEM A DISTÂNCIA: princípios e estratégiasPedagogical mediation of distance learningdidactic-pedagogical strategiesmediation of knowledgePedagogical mediation of distance learningdidactic-pedagogical strategiesmediation of knowledgemediación pedagógica del aprendizage a distanciamediación del conocimientoestrategias didactico-pedagogicasmediación pedagógica de el aprendizage a distanciaestrategias didactico-pedagogicasmediación del conocimientomediação pedagógica da aprendizagem a distânciaEstratégias didático-pedagógicasMediação do conhecimento.Mediação pedagógica da aprendizagem à distânciaestratégias didático-pedagógicasmediação do conhecimentoThis article presents a qualitative research of the study case type that involved thirteen teachers from three Federal Teaching Institutions who worked with a Continuing Distance Education in an innovative approach. The objective of the research was to identify the principles and didactic-pedagogical strategies used in a continuous distance education by the mediators during the pedagogical mediation process of learning. The implementation of this research allowed us to reach two conclusions: we must individualize and diversify the mediational action. Education will only change from the changes of the apprentices and learning mediators. The greatest challenge is the strengthening of this mediator, because it is through it that we can also change education.Este artículo presenta una investigación de abordaje cualitativo del tipo de estudio de caso que envolvió a trece profesores de tres Instituciones Federales de Enseñanza que han actuado en una Formación Continua a distancia en un abordaje innovador. El objetivo de la investigación fue identificar a los principios y a las estrategias didáctico-pedagógicas utilizadas en una formación continua a distancia por los mediadores a lo largo del proceso de mediación pedagógica de aprendizaje. La realización de esta investigación ha permitido llegar a dos conclusiones: debemos individualizar y diversificar la acción mediacional. La educación solamente va a cambiar a partir de los cambios de los aprendizajes y de los mediadores de aprendizaje. El desafío más grande es el fortalecimiento de ese mediador, pues es por medio de él que también podemos modificar a la educación.Este artigo apresenta uma pesquisa de abordagem qualitativa do tipo estudo de caso que envolveu treze professores de três Instituições Federais de Ensino que atuaram numa Formação Continuada a distância numa abordagem inovadora. O objetivo da investigação foi identificar os princípios e as estratégias didático-pedagógicas utilizadas numa formação continuada a distância pelos mediadores durante o processo de mediação pedagógica da aprendizagem. A realização desta pesquisa permitiu chegar a duas conclusões: devemos individualizar e diversificar a ação mediacional. A educação só vai mudar a partir das mudanças dos aprendizes e dos mediadores da aprendizagem. O maior desafio é o fortalecimento desse mediador, pois é por meio dele que também podemos modificar a educação.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/349110.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-1892447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9781https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9810https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9846https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9877https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9908https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9937Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Mércia Freire Rocha CordeiroTorres, Patrícia Lupion2022-03-04T13:19:29Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3491Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:29Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies MEDIACIÓN PEDAGÓGICA DEL APRENDIZAJE A DISTANCIA: principios y estrategias MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA DA APRENDIZAGEM A DISTÂNCIA: princípios e estratégias |
title |
PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies |
spellingShingle |
PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies Machado, Mércia Freire Rocha Cordeiro Pedagogical mediation of distance learning didactic-pedagogical strategies mediation of knowledge Pedagogical mediation of distance learning didactic-pedagogical strategies mediation of knowledge mediación pedagógica del aprendizage a distancia mediación del conocimiento estrategias didactico-pedagogicas mediación pedagógica de el aprendizage a distancia estrategias didactico-pedagogicas mediación del conocimiento mediação pedagógica da aprendizagem a distância Estratégias didático-pedagógicas Mediação do conhecimento. Mediação pedagógica da aprendizagem à distância estratégias didático-pedagógicas mediação do conhecimento |
title_short |
PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies |
title_full |
PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies |
title_fullStr |
PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies |
title_full_unstemmed |
PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies |
title_sort |
PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies |
author |
Machado, Mércia Freire Rocha Cordeiro |
author_facet |
Machado, Mércia Freire Rocha Cordeiro Torres, Patrícia Lupion |
author_role |
author |
author2 |
Torres, Patrícia Lupion |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Mércia Freire Rocha Cordeiro Torres, Patrícia Lupion |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical mediation of distance learning didactic-pedagogical strategies mediation of knowledge Pedagogical mediation of distance learning didactic-pedagogical strategies mediation of knowledge mediación pedagógica del aprendizage a distancia mediación del conocimiento estrategias didactico-pedagogicas mediación pedagógica de el aprendizage a distancia estrategias didactico-pedagogicas mediación del conocimiento mediação pedagógica da aprendizagem a distância Estratégias didático-pedagógicas Mediação do conhecimento. Mediação pedagógica da aprendizagem à distância estratégias didático-pedagógicas mediação do conhecimento |
topic |
Pedagogical mediation of distance learning didactic-pedagogical strategies mediation of knowledge Pedagogical mediation of distance learning didactic-pedagogical strategies mediation of knowledge mediación pedagógica del aprendizage a distancia mediación del conocimiento estrategias didactico-pedagogicas mediación pedagógica de el aprendizage a distancia estrategias didactico-pedagogicas mediación del conocimiento mediação pedagógica da aprendizagem a distância Estratégias didático-pedagógicas Mediação do conhecimento. Mediação pedagógica da aprendizagem à distância estratégias didático-pedagógicas mediação do conhecimento |
description |
This article presents a qualitative research of the study case type that involved thirteen teachers from three Federal Teaching Institutions who worked with a Continuing Distance Education in an innovative approach. The objective of the research was to identify the principles and didactic-pedagogical strategies used in a continuous distance education by the mediators during the pedagogical mediation process of learning. The implementation of this research allowed us to reach two conclusions: we must individualize and diversify the mediational action. Education will only change from the changes of the apprentices and learning mediators. The greatest challenge is the strengthening of this mediator, because it is through it that we can also change education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9781 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9810 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9846 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9877 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9908 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491/9937 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189 Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 165-189 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174753425883136 |