Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Cecília Franco
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Esqueda, Marileide Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/45904
Resumo: This article analyzes the role that domain knowledge plays on the understanding of and performance in simultaneous interpreting tasks. Students from two classes of the undergraduate program in Translation of the Federal University of Uberlândia answered a questionnaire and performed a simultaneous interpreting session. The questionnaires were used to analyze the participants beliefs, while the sessions were audio-recorded for the analysis of cognitive effort (i.e., omissions, additions, head starts, pauses, meaning errors, and logical-time sequence errors). The results pointed to some changes in the students’ declarative knowledge and procedural knowledge after they had received theoretical and practical training in simultaneous interpreting. However, it was not sufficient to help them find interpreting strategies to avoid a high level of cognitive effort. This research contributes to both process research and interpreter training.
id UFU-12_796df6d2b097e55f459e995060175182
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45904
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting processConhecimento de domínio na interpretação simultânea: um estudo exploratório do processo de interpretação de estudantesInterpretação SimultâneaConhecimento de DomínioFormação de IntérpretesEsforço cognitivoSimultaneous InterpretingDomain KnowledgeInterpreter TrainingCognitive EffortThis article analyzes the role that domain knowledge plays on the understanding of and performance in simultaneous interpreting tasks. Students from two classes of the undergraduate program in Translation of the Federal University of Uberlândia answered a questionnaire and performed a simultaneous interpreting session. The questionnaires were used to analyze the participants beliefs, while the sessions were audio-recorded for the analysis of cognitive effort (i.e., omissions, additions, head starts, pauses, meaning errors, and logical-time sequence errors). The results pointed to some changes in the students’ declarative knowledge and procedural knowledge after they had received theoretical and practical training in simultaneous interpreting. However, it was not sufficient to help them find interpreting strategies to avoid a high level of cognitive effort. This research contributes to both process research and interpreter training.Esta pesquisa analisa o papel exercido pelo conhecimento de domínio na compreensão e no desempenho de tarefas de interpretação simultânea. Estudantes de duas turmas do Curso de Graduação em Tradução da Universidade Federal de Uberlândia responderam a um questionário e atuaram em uma sessão de interpretação simultânea. Os questionários foram analisados quanto à crença dos participantes, ao passo que as sessões foram gravadas e analisadas quanto ao esforço cognitivo despendido (i.e., omissões, adições, head starts, pausas, erros de significação e de sequência lógico-temporal). Os resultados apontam algumas mudanças nos conhecimentos declarativo e procedimental dos alunos após o recebimento de formação teórica e prática sobre interpretação simultânea. Porém, esse conhecimento não foi suficiente para ajudá-los a encontrar estratégias de interpretação que evitassem um alto nível de esforço cognitivo. Os resultados desta pesquisa contribuem tanto para os estudos processuais quanto para a formação de intérpretes.PP/UFU2019-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4590410.14393/DL38-v13n2a2019-7Domínios de Lingu@gem; Vol. 13 No. 2 (2019): Reading, writing, and translation: challenges and applications to/of empirical and experimental research; 604-634Domínios de Lingu@gem; Vol. 13 Núm. 2 (2019): Leitura, escrita e tradução: desafios e aplicações da pesquisa empírica e experimental; 604-634Domínios de Lingu@gem; v. 13 n. 2 (2019): Leitura, escrita e tradução: desafios e aplicações da pesquisa empírica e experimental; 604-6341980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUenghttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/45904/26374Copyright (c) 2019 Cecília Franco Morais, Marileide Dias Esquedainfo:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Cecília FrancoEsqueda, Marileide Dias2019-07-29T14:22:50Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45904Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-07-29T14:22:50Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting process
Conhecimento de domínio na interpretação simultânea: um estudo exploratório do processo de interpretação de estudantes
title Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting process
spellingShingle Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting process
Morais, Cecília Franco
Interpretação Simultânea
Conhecimento de Domínio
Formação de Intérpretes
Esforço cognitivo
Simultaneous Interpreting
Domain Knowledge
Interpreter Training
Cognitive Effort
title_short Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting process
title_full Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting process
title_fullStr Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting process
title_full_unstemmed Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting process
title_sort Domain knowledge in simultaneous interpreting: an exploratory study of students’ interpreting process
author Morais, Cecília Franco
author_facet Morais, Cecília Franco
Esqueda, Marileide Dias
author_role author
author2 Esqueda, Marileide Dias
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Cecília Franco
Esqueda, Marileide Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Interpretação Simultânea
Conhecimento de Domínio
Formação de Intérpretes
Esforço cognitivo
Simultaneous Interpreting
Domain Knowledge
Interpreter Training
Cognitive Effort
topic Interpretação Simultânea
Conhecimento de Domínio
Formação de Intérpretes
Esforço cognitivo
Simultaneous Interpreting
Domain Knowledge
Interpreter Training
Cognitive Effort
description This article analyzes the role that domain knowledge plays on the understanding of and performance in simultaneous interpreting tasks. Students from two classes of the undergraduate program in Translation of the Federal University of Uberlândia answered a questionnaire and performed a simultaneous interpreting session. The questionnaires were used to analyze the participants beliefs, while the sessions were audio-recorded for the analysis of cognitive effort (i.e., omissions, additions, head starts, pauses, meaning errors, and logical-time sequence errors). The results pointed to some changes in the students’ declarative knowledge and procedural knowledge after they had received theoretical and practical training in simultaneous interpreting. However, it was not sufficient to help them find interpreting strategies to avoid a high level of cognitive effort. This research contributes to both process research and interpreter training.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/45904
10.14393/DL38-v13n2a2019-7
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/45904
identifier_str_mv 10.14393/DL38-v13n2a2019-7
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/45904/26374
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Cecília Franco Morais, Marileide Dias Esqueda
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Cecília Franco Morais, Marileide Dias Esqueda
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 13 No. 2 (2019): Reading, writing, and translation: challenges and applications to/of empirical and experimental research; 604-634
Domínios de Lingu@gem; Vol. 13 Núm. 2 (2019): Leitura, escrita e tradução: desafios e aplicações da pesquisa empírica e experimental; 604-634
Domínios de Lingu@gem; v. 13 n. 2 (2019): Leitura, escrita e tradução: desafios e aplicações da pesquisa empírica e experimental; 604-634
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716680482816