The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294 |
Resumo: | This article discusses the recommendation that international organizations have made for the adoption of world-class evaluation systems in Latin American countries. The aim is to reflect on the process of internationalization of Latin American evaluation systems, which are transformed into world-class systems. The research was based on an analysis of 34 documents dealing with evaluation in Latin America between 1990 and 2019. The results indicate that the model adopted is one that favors results-based assessment, which holds teachers accountable, monitors and leads to accountability, enables comparison between education systems and encourages the establishment of global standards of reference. |
id |
UFU-4_059ff2f101ffae4a24565c6222556035 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/73294 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin AmericaLa internacionalización de la educación y la construcción de sistemas de evaluación de clase mundial para América Latina A internacionalização da educação e a construção de sistemas de avaliação de classe mundial para a América LatinaAvaliação externaInternacionalização da educaçãoPadronização da avaliaçãoExternal assessmentInternationalization of educationStandardization of evaluationEvaluación externaInternacionalización de la educaciónEstandarización de la evaluaciónThis article discusses the recommendation that international organizations have made for the adoption of world-class evaluation systems in Latin American countries. The aim is to reflect on the process of internationalization of Latin American evaluation systems, which are transformed into world-class systems. The research was based on an analysis of 34 documents dealing with evaluation in Latin America between 1990 and 2019. The results indicate that the model adopted is one that favors results-based assessment, which holds teachers accountable, monitors and leads to accountability, enables comparison between education systems and encourages the establishment of global standards of reference.Este artículo problematiza la recomendación que los organismos internacionales han hecho para la adopción de sistemas de evaluación de clase mundial en los países latinoamericanos. El objetivo es reflexionar sobre el proceso de internacionalización de los sistemas de evaluación latinoamericanos, que se transforman en sistemas de clase mundial. La investigación se llevó a cabo mediante el análisis de 34 documentos relacionados con la evaluación en América Latina entre 1990 y 2019. Los resultados indican que el modelo adoptado favorece la evaluación basada en resultados, que responsabiliza a los docentes, monitorea y conduce a la rendición de cuentas, permite la comparación entre sistemas educativos y favorece el establecimiento de referentes mundiales.O presente artigo problematiza a recomendação que os Organismos Internacionais têm realizado para a adoção de sistemas de avaliação de classe mundial em países latino-americanos. Para tanto, objetiva-se refletir sobre o processo de internacionalização dos sistemas de avaliação latino-americanos que se transformam em sistemas de classe mundial. A pesquisa foi realizada a partir da análise de 34 documentos que trataram a avaliação na América Latina entre os anos 1990 e 2019. Os resultados indicam que o modelo adotado é aquele que privilegia a avaliação baseada em resultados, que responsabiliza docentes, monitora e conduz à prestação de contas, que possibilita a comparação entre os sistemas de ensino e estimula o estabelecimento de padrões globais de referência.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTIGO CIENTÍFICOapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7329410.14393/REPOD-v13n2a2024-73294Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-152238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294/38598Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Fabiano Antonio dosZanardini, Isaura Monica SouzaZanardini, João BatistaMarques, Hellen Jaqueline2024-04-29T09:15:09Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/73294Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:09Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America La internacionalización de la educación y la construcción de sistemas de evaluación de clase mundial para América Latina A internacionalização da educação e a construção de sistemas de avaliação de classe mundial para a América Latina |
title |
The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America |
spellingShingle |
The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America Santos, Fabiano Antonio dos Avaliação externa Internacionalização da educação Padronização da avaliação External assessment Internationalization of education Standardization of evaluation Evaluación externa Internacionalización de la educación Estandarización de la evaluación |
title_short |
The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America |
title_full |
The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America |
title_fullStr |
The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America |
title_full_unstemmed |
The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America |
title_sort |
The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America |
author |
Santos, Fabiano Antonio dos |
author_facet |
Santos, Fabiano Antonio dos Zanardini, Isaura Monica Souza Zanardini, João Batista Marques, Hellen Jaqueline |
author_role |
author |
author2 |
Zanardini, Isaura Monica Souza Zanardini, João Batista Marques, Hellen Jaqueline |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Fabiano Antonio dos Zanardini, Isaura Monica Souza Zanardini, João Batista Marques, Hellen Jaqueline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação externa Internacionalização da educação Padronização da avaliação External assessment Internationalization of education Standardization of evaluation Evaluación externa Internacionalización de la educación Estandarización de la evaluación |
topic |
Avaliação externa Internacionalização da educação Padronização da avaliação External assessment Internationalization of education Standardization of evaluation Evaluación externa Internacionalización de la educación Estandarización de la evaluación |
description |
This article discusses the recommendation that international organizations have made for the adoption of world-class evaluation systems in Latin American countries. The aim is to reflect on the process of internationalization of Latin American evaluation systems, which are transformed into world-class systems. The research was based on an analysis of 34 documents dealing with evaluation in Latin America between 1990 and 2019. The results indicate that the model adopted is one that favors results-based assessment, which holds teachers accountable, monitors and leads to accountability, enables comparison between education systems and encourages the establishment of global standards of reference. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ARTIGO CIENTÍFICO |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294 10.14393/REPOD-v13n2a2024-73294 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n2a2024-73294 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294/38598 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957510094848 |