The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Fabiano Antonio dos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Zanardini, Isaura Monica Souza, Zanardini, João Batista, Marques, Hellen Jaqueline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294
Resumo: This article discusses the recommendation that international organizations have made for the adoption of world-class evaluation systems in Latin American countries. The aim is to reflect on the process of internationalization of Latin American evaluation systems, which are transformed into world-class systems. The research was based on an analysis of 34 documents dealing with evaluation in Latin America between 1990 and 2019. The results indicate that the model adopted is one that favors results-based assessment, which holds teachers accountable, monitors and leads to accountability, enables comparison between education systems and encourages the establishment of global standards of reference.
id UFU-4_059ff2f101ffae4a24565c6222556035
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/73294
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin AmericaLa internacionalización de la educación y la construcción de sistemas de evaluación de clase mundial para América Latina A internacionalização da educação e a construção de sistemas de avaliação de classe mundial para a América LatinaAvaliação externaInternacionalização da educaçãoPadronização da avaliaçãoExternal assessmentInternationalization of educationStandardization of evaluationEvaluación externaInternacionalización de la educaciónEstandarización de la evaluaciónThis article discusses the recommendation that international organizations have made for the adoption of world-class evaluation systems in Latin American countries. The aim is to reflect on the process of internationalization of Latin American evaluation systems, which are transformed into world-class systems. The research was based on an analysis of 34 documents dealing with evaluation in Latin America between 1990 and 2019. The results indicate that the model adopted is one that favors results-based assessment, which holds teachers accountable, monitors and leads to accountability, enables comparison between education systems and encourages the establishment of global standards of reference.Este artículo problematiza la recomendación que los organismos internacionales han hecho para la adopción de sistemas de evaluación de clase mundial en los países latinoamericanos. El objetivo es reflexionar sobre el proceso de internacionalización de los sistemas de evaluación latinoamericanos, que se transforman en sistemas de clase mundial. La investigación se llevó a cabo mediante el análisis de 34 documentos relacionados con la evaluación en América Latina entre 1990 y 2019. Los resultados indican que el modelo adoptado favorece la evaluación basada en resultados, que responsabiliza a los docentes, monitorea y conduce a la rendición de cuentas, permite la comparación entre sistemas educativos y favorece el establecimiento de referentes mundiales.O presente artigo problematiza a recomendação que os Organismos Internacionais têm realizado para a adoção de sistemas de avaliação de classe mundial em países latino-americanos. Para tanto, objetiva-se refletir sobre o processo de internacionalização dos sistemas de avaliação latino-americanos que se transformam em sistemas de classe mundial. A pesquisa foi realizada a partir da análise de 34 documentos que trataram a avaliação na América Latina entre os anos 1990 e 2019. Os resultados indicam que o modelo adotado é aquele que privilegia a avaliação baseada em resultados, que responsabiliza docentes, monitora e conduz à prestação de contas, que possibilita a comparação entre os sistemas de ensino e estimula o estabelecimento de padrões globais de referência.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTIGO CIENTÍFICOapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7329410.14393/REPOD-v13n2a2024-73294Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-152238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294/38598Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Fabiano Antonio dosZanardini, Isaura Monica SouzaZanardini, João BatistaMarques, Hellen Jaqueline2024-04-29T09:15:09Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/73294Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:09Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
La internacionalización de la educación y la construcción de sistemas de evaluación de clase mundial para América Latina
A internacionalização da educação e a construção de sistemas de avaliação de classe mundial para a América Latina
title The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
spellingShingle The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
Santos, Fabiano Antonio dos
Avaliação externa
Internacionalização da educação
Padronização da avaliação
External assessment
Internationalization of education
Standardization of evaluation
Evaluación externa
Internacionalización de la educación
Estandarización de la evaluación
title_short The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
title_full The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
title_fullStr The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
title_full_unstemmed The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
title_sort The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
author Santos, Fabiano Antonio dos
author_facet Santos, Fabiano Antonio dos
Zanardini, Isaura Monica Souza
Zanardini, João Batista
Marques, Hellen Jaqueline
author_role author
author2 Zanardini, Isaura Monica Souza
Zanardini, João Batista
Marques, Hellen Jaqueline
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Fabiano Antonio dos
Zanardini, Isaura Monica Souza
Zanardini, João Batista
Marques, Hellen Jaqueline
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação externa
Internacionalização da educação
Padronização da avaliação
External assessment
Internationalization of education
Standardization of evaluation
Evaluación externa
Internacionalización de la educación
Estandarización de la evaluación
topic Avaliação externa
Internacionalização da educação
Padronização da avaliação
External assessment
Internationalization of education
Standardization of evaluation
Evaluación externa
Internacionalización de la educación
Estandarización de la evaluación
description This article discusses the recommendation that international organizations have made for the adoption of world-class evaluation systems in Latin American countries. The aim is to reflect on the process of internationalization of Latin American evaluation systems, which are transformed into world-class systems. The research was based on an analysis of 34 documents dealing with evaluation in Latin America between 1990 and 2019. The results indicate that the model adopted is one that favors results-based assessment, which holds teachers accountable, monitors and leads to accountability, enables comparison between education systems and encourages the establishment of global standards of reference.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ARTIGO CIENTÍFICO
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294
10.14393/REPOD-v13n2a2024-73294
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n2a2024-73294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294/38598
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957510094848