Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carolino, Soraia Gadelha
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Capucha, Luís Manuel Antunes, Vasconcelos, Francisco Herbert Lima, Brito, Mateus de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698
Resumo: The contemporary School Manager operates in a context of democratization, innovation and global realignment of education and they are constantly required to acquire new knowledge and skills, which requires extensive training. The objective of this study is to analyze works that discuss the continuing education of the School Manager, identifying gaps in legislation and perspectives on the future of the subject. Therefore, a Systematic Literature Review was carried out, proposed by Kitchenham and Charters (2007), of a qualitative and bibliographical nature. It is evidenced that training should be broad and diversified. There was a need to expand actions and training policies, with the prediction of great advances in the field of digital technologies and legal gaps related to the theme were observed.
id UFU-4_451b38a139a13731192d11d6dfe71afd
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68698
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their PerspectivesFormación continua de administradores escolares en Brasil: una revisión sistemática de la literatura sobre políticas y sus perspectivasFormação continuada de Gestores Escolares no Brasil: uma Revisão Sistemática da Literatura sobre Políticas e suas perspectivasEducaçãoGestão EducacionalFormação continuadaEducationSchool ManagementContinuing TrainingEducaciónGestión EscolarFormación ContinuaThe contemporary School Manager operates in a context of democratization, innovation and global realignment of education and they are constantly required to acquire new knowledge and skills, which requires extensive training. The objective of this study is to analyze works that discuss the continuing education of the School Manager, identifying gaps in legislation and perspectives on the future of the subject. Therefore, a Systematic Literature Review was carried out, proposed by Kitchenham and Charters (2007), of a qualitative and bibliographical nature. It is evidenced that training should be broad and diversified. There was a need to expand actions and training policies, with the prediction of great advances in the field of digital technologies and legal gaps related to the theme were observed.El Director Escolar contemporáneo actúa en un contexto de democratización, innovación y realineamiento global de la educación y se le exige constantemente adquirir nuevos conocimientos y habilidades, lo que requiere una amplia formación. El objetivo de este estudio es analizar trabajos que discutan la formación contínua de los Gestores Escolares, identificando lagunas en la legislación y perspectivas sobre el futuro del tema. Para ello, se llevó a cabo una Revisión Sistemática de la Literatura, propuesta por Kitchenham y Charters (2007), de carácter cualitativo y bibliográfico. Se constató que la formación debe ser amplia y diversificada. Se verificó la necesidad de ampliar las acciones y políticas de formación, con el pronóstico de grandes avances en el campo de las tecnologías digitales, y se observaron vacíos en la legislación que reglamenta el tema.O Gestor Escolar contemporâneo atua em um contexto de democratização, inovação e realinhamento global da educação e lhe são constantemente exigidos novos conhecimentos e habilidades, o que requer uma ampla formação. O objetivo deste estudo é analisar trabalhos que discutem sobre a formação continuada do Gestor Escolar, identificando as lacunas na legislação e perspectivas sobre o futuro do tema. Para tanto, realizou-se uma Revisão Sistemática da Literatura, proposta por Kitchenham e Charters (2007), de natureza qualitativa e bibliográfica. Constatou-se que a formação deve ser ampla e diversificada. Verificou-se a necessidade de expansão das ações e políticas de formação, com previsão de grandes avanços no campo das tecnologias digitais e observaram-se lacunas legais relacionadas à temática.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6869810.14393/REPOD-v13n1a2024-68698Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-162238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698/37518Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarolino, Soraia GadelhaCapucha, Luís Manuel AntunesVasconcelos, Francisco Herbert LimaBrito, Mateus de Lima2024-01-25T10:43:45Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68698Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:43:45Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives
Formación continua de administradores escolares en Brasil: una revisión sistemática de la literatura sobre políticas y sus perspectivas
Formação continuada de Gestores Escolares no Brasil: uma Revisão Sistemática da Literatura sobre Políticas e suas perspectivas
title Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives
spellingShingle Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives
Carolino, Soraia Gadelha
Educação
Gestão Educacional
Formação continuada
Education
School Management
Continuing Training
Educación
Gestión Escolar
Formación Continua
title_short Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives
title_full Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives
title_fullStr Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives
title_full_unstemmed Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives
title_sort Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives
author Carolino, Soraia Gadelha
author_facet Carolino, Soraia Gadelha
Capucha, Luís Manuel Antunes
Vasconcelos, Francisco Herbert Lima
Brito, Mateus de Lima
author_role author
author2 Capucha, Luís Manuel Antunes
Vasconcelos, Francisco Herbert Lima
Brito, Mateus de Lima
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carolino, Soraia Gadelha
Capucha, Luís Manuel Antunes
Vasconcelos, Francisco Herbert Lima
Brito, Mateus de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Gestão Educacional
Formação continuada
Education
School Management
Continuing Training
Educación
Gestión Escolar
Formación Continua
topic Educação
Gestão Educacional
Formação continuada
Education
School Management
Continuing Training
Educación
Gestión Escolar
Formación Continua
description The contemporary School Manager operates in a context of democratization, innovation and global realignment of education and they are constantly required to acquire new knowledge and skills, which requires extensive training. The objective of this study is to analyze works that discuss the continuing education of the School Manager, identifying gaps in legislation and perspectives on the future of the subject. Therefore, a Systematic Literature Review was carried out, proposed by Kitchenham and Charters (2007), of a qualitative and bibliographical nature. It is evidenced that training should be broad and diversified. There was a need to expand actions and training policies, with the prediction of great advances in the field of digital technologies and legal gaps related to the theme were observed.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698
10.14393/REPOD-v13n1a2024-68698
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68698
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698/37518
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957431451648