Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698 |
Resumo: | The contemporary School Manager operates in a context of democratization, innovation and global realignment of education and they are constantly required to acquire new knowledge and skills, which requires extensive training. The objective of this study is to analyze works that discuss the continuing education of the School Manager, identifying gaps in legislation and perspectives on the future of the subject. Therefore, a Systematic Literature Review was carried out, proposed by Kitchenham and Charters (2007), of a qualitative and bibliographical nature. It is evidenced that training should be broad and diversified. There was a need to expand actions and training policies, with the prediction of great advances in the field of digital technologies and legal gaps related to the theme were observed. |
id |
UFU-4_451b38a139a13731192d11d6dfe71afd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68698 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their PerspectivesFormación continua de administradores escolares en Brasil: una revisión sistemática de la literatura sobre políticas y sus perspectivasFormação continuada de Gestores Escolares no Brasil: uma Revisão Sistemática da Literatura sobre Políticas e suas perspectivasEducaçãoGestão EducacionalFormação continuadaEducationSchool ManagementContinuing TrainingEducaciónGestión EscolarFormación ContinuaThe contemporary School Manager operates in a context of democratization, innovation and global realignment of education and they are constantly required to acquire new knowledge and skills, which requires extensive training. The objective of this study is to analyze works that discuss the continuing education of the School Manager, identifying gaps in legislation and perspectives on the future of the subject. Therefore, a Systematic Literature Review was carried out, proposed by Kitchenham and Charters (2007), of a qualitative and bibliographical nature. It is evidenced that training should be broad and diversified. There was a need to expand actions and training policies, with the prediction of great advances in the field of digital technologies and legal gaps related to the theme were observed.El Director Escolar contemporáneo actúa en un contexto de democratización, innovación y realineamiento global de la educación y se le exige constantemente adquirir nuevos conocimientos y habilidades, lo que requiere una amplia formación. El objetivo de este estudio es analizar trabajos que discutan la formación contínua de los Gestores Escolares, identificando lagunas en la legislación y perspectivas sobre el futuro del tema. Para ello, se llevó a cabo una Revisión Sistemática de la Literatura, propuesta por Kitchenham y Charters (2007), de carácter cualitativo y bibliográfico. Se constató que la formación debe ser amplia y diversificada. Se verificó la necesidad de ampliar las acciones y políticas de formación, con el pronóstico de grandes avances en el campo de las tecnologías digitales, y se observaron vacíos en la legislación que reglamenta el tema.O Gestor Escolar contemporâneo atua em um contexto de democratização, inovação e realinhamento global da educação e lhe são constantemente exigidos novos conhecimentos e habilidades, o que requer uma ampla formação. O objetivo deste estudo é analisar trabalhos que discutem sobre a formação continuada do Gestor Escolar, identificando as lacunas na legislação e perspectivas sobre o futuro do tema. Para tanto, realizou-se uma Revisão Sistemática da Literatura, proposta por Kitchenham e Charters (2007), de natureza qualitativa e bibliográfica. Constatou-se que a formação deve ser ampla e diversificada. Verificou-se a necessidade de expansão das ações e políticas de formação, com previsão de grandes avanços no campo das tecnologias digitais e observaram-se lacunas legais relacionadas à temática.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6869810.14393/REPOD-v13n1a2024-68698Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-162238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698/37518Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarolino, Soraia GadelhaCapucha, Luís Manuel AntunesVasconcelos, Francisco Herbert LimaBrito, Mateus de Lima2024-01-25T10:43:45Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68698Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:43:45Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives Formación continua de administradores escolares en Brasil: una revisión sistemática de la literatura sobre políticas y sus perspectivas Formação continuada de Gestores Escolares no Brasil: uma Revisão Sistemática da Literatura sobre Políticas e suas perspectivas |
title |
Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives |
spellingShingle |
Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives Carolino, Soraia Gadelha Educação Gestão Educacional Formação continuada Education School Management Continuing Training Educación Gestión Escolar Formación Continua |
title_short |
Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives |
title_full |
Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives |
title_fullStr |
Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives |
title_full_unstemmed |
Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives |
title_sort |
Continuing Education of School Managers in Brazil: a Systematic Review of the Literature on Policies and their Perspectives |
author |
Carolino, Soraia Gadelha |
author_facet |
Carolino, Soraia Gadelha Capucha, Luís Manuel Antunes Vasconcelos, Francisco Herbert Lima Brito, Mateus de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Capucha, Luís Manuel Antunes Vasconcelos, Francisco Herbert Lima Brito, Mateus de Lima |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carolino, Soraia Gadelha Capucha, Luís Manuel Antunes Vasconcelos, Francisco Herbert Lima Brito, Mateus de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Gestão Educacional Formação continuada Education School Management Continuing Training Educación Gestión Escolar Formación Continua |
topic |
Educação Gestão Educacional Formação continuada Education School Management Continuing Training Educación Gestión Escolar Formación Continua |
description |
The contemporary School Manager operates in a context of democratization, innovation and global realignment of education and they are constantly required to acquire new knowledge and skills, which requires extensive training. The objective of this study is to analyze works that discuss the continuing education of the School Manager, identifying gaps in legislation and perspectives on the future of the subject. Therefore, a Systematic Literature Review was carried out, proposed by Kitchenham and Charters (2007), of a qualitative and bibliographical nature. It is evidenced that training should be broad and diversified. There was a need to expand actions and training policies, with the prediction of great advances in the field of digital technologies and legal gaps related to the theme were observed. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68698 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n1a2024-68698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68698/37518 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957431451648 |