Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63810 |
Resumo: | The present work has as its theme the reception of refugees in Brazil through the quota system in universities. The main objective is to present two innovative experiences of federal universities that deal with affirmative action for the reception of refugees, focusing on the education and social insertion of those people. The methodology used is composed by a qualitative approach. The methodological procedure is based on literature review and analysis of normative documentation. This is an interdisciplinary academic production that transits through the fields of Law and Education. It was possible to conclude that the university has a relevant social role and, therefore, it can, through affirmative actions, contribute to the dignified reception of refugees in Brazil. |
id |
UFU-4_654b6de60afd7270525d3cfca3c6a142 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63810 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rightsCuotas para refugiados en universidades federales baianas: un análisis sobre su efectividad y la relación con los derechos humanosCotas para refugiados em universidades federais baianas: uma análise sobre sua efetividade e a relação com os direitos humanos RefugiadosUniversidadePolíticas PúblicasDireitos HumanosInserção SocialEducaçãoDireitos HumanosUniversidadePolíticas PúblicasMigraçãoCotasAções afirmativasInserção socialRefugeesUniversityPublic PoliciesHuman RightsSocial inclusionEducationHuman RightsUniversityPublic PoliciesMigrationQuotasAffirmative actionSocial inclusionRefugiadosUniversidadPolíticas PublicasDerechos HumanosInserción SocialEducaciónDerechos HumanosUniversidadPolíticas PublicasMigraciónCuotasAcciones afirmativasInserción socialThe present work has as its theme the reception of refugees in Brazil through the quota system in universities. The main objective is to present two innovative experiences of federal universities that deal with affirmative action for the reception of refugees, focusing on the education and social insertion of those people. The methodology used is composed by a qualitative approach. The methodological procedure is based on literature review and analysis of normative documentation. This is an interdisciplinary academic production that transits through the fields of Law and Education. It was possible to conclude that the university has a relevant social role and, therefore, it can, through affirmative actions, contribute to the dignified reception of refugees in Brazil.Este trabajo tiene como tema de estudio la acogida a refugiados en Brasil por medio del sistema de cuotas en universidades. El objetivo principal es presentar dos experiencias innovadoras de universidades federales que inciden sobre acciones afirmativas de acogida a refugiados con miras a la formación e inserción social. La metodología utilizada es compuesta de un abordaje cualitativo, acompañada procedimentalmente de revisión de literatura y análisis de documentación normativa. Este trabajo es una producción académica interdisciplinar que transita entre el área del Derecho y de la Educación. Se concluye que la universidad posee un papel social relevante y, por lo tanto, puede a través de acciones afirmativas contribuir para la acogida digna de refugiados en Brasil.O presente trabalho tem como tema de estudo o acolhimento a refugiados no Brasil através do sistema de cotas em universidades. O objetivo principal é apresentar duas experiências inovadoras de universidades federais, que incidem sobre ações afirmativas de acolhimento a refugiados com vistas à formação e inserção social. A metodologia empregada é composta por uma abordagem qualitativa, acompanhada, procedimentalmente, de revisão de literatura e análise de documentação normativa. Trata-se de uma produção acadêmica interdisciplinar que transita pelas áreas do Direito e Educação. Conclui-se que a universidade tem um papel social relevante e, portanto, pode, através de ações afirmativas, contribuir para o acolhimento digno de refugiados no Brasil. Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6381010.14393/REPOD-v11n1a2022-63810Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 233-252Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 233-252Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 233-252Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 233-2522238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63810/33491Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSá, Natalia Coimbra deSilva, Joelma Boaventura da Bispo, Luan Victor de Souza 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63810Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights Cuotas para refugiados en universidades federales baianas: un análisis sobre su efectividad y la relación con los derechos humanos Cotas para refugiados em universidades federais baianas: uma análise sobre sua efetividade e a relação com os direitos humanos |
title |
Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights |
spellingShingle |
Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights Sá, Natalia Coimbra de Refugiados Universidade Políticas Públicas Direitos Humanos Inserção Social Educação Direitos Humanos Universidade Políticas Públicas Migração Cotas Ações afirmativas Inserção social Refugees University Public Policies Human Rights Social inclusion Education Human Rights University Public Policies Migration Quotas Affirmative action Social inclusion Refugiados Universidad Políticas Publicas Derechos Humanos Inserción Social Educación Derechos Humanos Universidad Políticas Publicas Migración Cuotas Acciones afirmativas Inserción social |
title_short |
Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights |
title_full |
Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights |
title_fullStr |
Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights |
title_full_unstemmed |
Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights |
title_sort |
Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights |
author |
Sá, Natalia Coimbra de |
author_facet |
Sá, Natalia Coimbra de Silva, Joelma Boaventura da Bispo, Luan Victor de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Joelma Boaventura da Bispo, Luan Victor de Souza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sá, Natalia Coimbra de Silva, Joelma Boaventura da Bispo, Luan Victor de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Refugiados Universidade Políticas Públicas Direitos Humanos Inserção Social Educação Direitos Humanos Universidade Políticas Públicas Migração Cotas Ações afirmativas Inserção social Refugees University Public Policies Human Rights Social inclusion Education Human Rights University Public Policies Migration Quotas Affirmative action Social inclusion Refugiados Universidad Políticas Publicas Derechos Humanos Inserción Social Educación Derechos Humanos Universidad Políticas Publicas Migración Cuotas Acciones afirmativas Inserción social |
topic |
Refugiados Universidade Políticas Públicas Direitos Humanos Inserção Social Educação Direitos Humanos Universidade Políticas Públicas Migração Cotas Ações afirmativas Inserção social Refugees University Public Policies Human Rights Social inclusion Education Human Rights University Public Policies Migration Quotas Affirmative action Social inclusion Refugiados Universidad Políticas Publicas Derechos Humanos Inserción Social Educación Derechos Humanos Universidad Políticas Publicas Migración Cuotas Acciones afirmativas Inserción social |
description |
The present work has as its theme the reception of refugees in Brazil through the quota system in universities. The main objective is to present two innovative experiences of federal universities that deal with affirmative action for the reception of refugees, focusing on the education and social insertion of those people. The methodology used is composed by a qualitative approach. The methodological procedure is based on literature review and analysis of normative documentation. This is an interdisciplinary academic production that transits through the fields of Law and Education. It was possible to conclude that the university has a relevant social role and, therefore, it can, through affirmative actions, contribute to the dignified reception of refugees in Brazil. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63810 10.14393/REPOD-v11n1a2022-63810 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63810 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n1a2022-63810 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63810/33491 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 233-252 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 233-252 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 233-252 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 233-252 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960630657024 |