How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rifo, Mauricio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Durán, Alex
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67155
Resumo: This article presents a framework of historical analysis for the study of public policy, through a bibliographical investigation of the study of policy, arguing that this debate has a direct impact on the production of knowledge in the field of educational research in general, and in the area of educational policy in particular. The approach begins with a review of higher education policy, focusing on the New Public Management and public policy studies models, to serve as a counterpoint and build a framework for the historical analysis of public policy in higher education. It concludes with a synthesis of how policy research in higher education can benefit from the analytical tools of the historical perspective.
id UFU-4_e26ebb4bb900971533b9d90cb2572265
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67155
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.¿Cómo investigar históricamente las políticas públicas en educación superior? Una propuesta de análisis.Como pesquisar historicamente as políticas públicas no ensino superior? Uma proposta para análise.Educación SuperiorPolíticas PúblicasHistoria de la EducaciónEducação SuperiorPolíticas PúblicasHistória da EducaçãoHigher EducationPublic PolicyHistory of EducationThis article presents a framework of historical analysis for the study of public policy, through a bibliographical investigation of the study of policy, arguing that this debate has a direct impact on the production of knowledge in the field of educational research in general, and in the area of educational policy in particular. The approach begins with a review of higher education policy, focusing on the New Public Management and public policy studies models, to serve as a counterpoint and build a framework for the historical analysis of public policy in higher education. It concludes with a synthesis of how policy research in higher education can benefit from the analytical tools of the historical perspective.Este artículo presenta un marco de análisis histórico para el estudio de las políticas públicas, a través de una investigación bibliográfica sobre el estudio de las políticas, sosteniendo que este debate tiene un impacto directo en la producción de conocimiento en el campo de la investigación en educación, en general, y en el área de las políticas educativas, en particular. La aproximación inicia por una revisión de las políticas en educación superior, con foco en la Nueva Gestión Pública y los modelos de estudios en políticas públicas, para servir de contrapunto y construir el marco de análisis histórico de las políticas públicas en educación superior. Concluye con una síntesis de cómo la investigación en políticas educativas en educación superior puede beneficiarse de las herramientas de análisis de la perspectiva histórica.Este artigo apresenta um quadro de análise histórica para o estudo de políticas públicas, através de uma pesquisa bibliográfica sobre o estudo de políticas, argumentando que este debate tem um impacto direto sobre a produção de conhecimento no campo da pesquisa educacional, em geral, e na área de políticas educacionais, em particular. A abordagem começa com uma revisão da política de ensino superior, com foco nos novos modelos de gestão pública e estudos de políticas públicas, para servir como contraponto e construir uma estrutura para a análise histórica das políticas públicas no ensino superior. Conclui-se com uma síntese de como a pesquisa política no ensino superior pode se beneficiar das ferramentas analíticas da perspectiva histórica.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6715510.14393/REPOD-v12n1a2023-67155Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 531-557Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 531-557Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 531-557Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 531-5572238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUspahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67155/35154Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRifo, MauricioDurán, Alex2023-01-27T16:14:01Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67155Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T16:14:01Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.
¿Cómo investigar históricamente las políticas públicas en educación superior? Una propuesta de análisis.
Como pesquisar historicamente as políticas públicas no ensino superior? Uma proposta para análise.
title How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.
spellingShingle How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.
Rifo, Mauricio
Educación Superior
Políticas Públicas
Historia de la Educación
Educação Superior
Políticas Públicas
História da Educação
Higher Education
Public Policy
History of Education
title_short How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.
title_full How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.
title_fullStr How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.
title_full_unstemmed How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.
title_sort How to historically research public policies in higher education? A proposal for analysis.
author Rifo, Mauricio
author_facet Rifo, Mauricio
Durán, Alex
author_role author
author2 Durán, Alex
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rifo, Mauricio
Durán, Alex
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Superior
Políticas Públicas
Historia de la Educación
Educação Superior
Políticas Públicas
História da Educação
Higher Education
Public Policy
History of Education
topic Educación Superior
Políticas Públicas
Historia de la Educación
Educação Superior
Políticas Públicas
História da Educação
Higher Education
Public Policy
History of Education
description This article presents a framework of historical analysis for the study of public policy, through a bibliographical investigation of the study of policy, arguing that this debate has a direct impact on the production of knowledge in the field of educational research in general, and in the area of educational policy in particular. The approach begins with a review of higher education policy, focusing on the New Public Management and public policy studies models, to serve as a counterpoint and build a framework for the historical analysis of public policy in higher education. It concludes with a synthesis of how policy research in higher education can benefit from the analytical tools of the historical perspective.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67155
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67155
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67155
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67155
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67155/35154
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 531-557
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 531-557
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 531-557
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 531-557
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961562841088