Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jackiw, Elizandra
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Benvenutti, Cristiane Dall’Agnol da Silva, Haracemiv, Sonia Maria Chaves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799
Resumo: The article aims to contribute to the systematization of knowledge about curriculum and digital technologies in the field of Youth and Adult Education in Brazil. It presents a mapping of research on the subject and the main foundations and recurring authors in scientific productions in the area. Methodologically, it is characterized as a bibliographical study, of qualitative approach, whose methodological path includes systematic and integrative reviews of articles selected from the journals portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, between the years 2007 and 2017. By analyzing in depth the selected articles, it became evident that the insertion of digital technological resources in the mediation of knowledge and knowledge for young people and adults should be thought from the construction of a curriculum that modifies the rigid, fragmented, and decontextualized way of teaching, so present in Youth and Adult Education.
id UFU-8_613debf9e202cb51dd93a2edd82e0866
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66799
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis Currículo y tecnologías digitales en la educación de jóvenes y adultos en Brasil: un análisis sistemático e integrador Currículo e tecnologias digitais na escolarização de jovens e adultos no Brasil: uma análise sistemática e integrativaCurrículoEducação de Jovens e AdultosTecnologias educacionaisSociedade do conhecimentoCurriculumYouth and Adult EducationEducational technologiesKnowledge societyCurriculoEducación de jóvenes y adultosTecnologías educativasLa sociedad del conocimientoThe article aims to contribute to the systematization of knowledge about curriculum and digital technologies in the field of Youth and Adult Education in Brazil. It presents a mapping of research on the subject and the main foundations and recurring authors in scientific productions in the area. Methodologically, it is characterized as a bibliographical study, of qualitative approach, whose methodological path includes systematic and integrative reviews of articles selected from the journals portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, between the years 2007 and 2017. By analyzing in depth the selected articles, it became evident that the insertion of digital technological resources in the mediation of knowledge and knowledge for young people and adults should be thought from the construction of a curriculum that modifies the rigid, fragmented, and decontextualized way of teaching, so present in Youth and Adult Education.El artículo pretende contribuir a la sistematización del conocimiento sobre el currículo y las tecnologías digitales en el ámbito de la Educación de Personas Jóvenes y Adultas en Brasil. Presenta un mapeo de las investigaciones que abordan el tema y los principales fundamentos y autores recurrentes en las producciones científicas del área. Metodológicamente se caracteriza por ser un estudio bibliográfico, de enfoque cualitativo, cuyo recorrido metodológico incluye revisiones sistemáticas e integradoras de artículos seleccionados del portal de revistas de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de la Educación Superior, entre los años 2007 y 2017. Al analizar en profundidad los artículos seleccionados, se evidenció que la inserción de los recursos tecnológicos digitales en la mediación de saberes y conocimientos para jóvenes y adultos debe ser pensada a partir de la construcción de um currículo que modifique la forma rígida, fragmentada y descontextualizada de enseñar, tan presente en la Educación de Jóvenes y Adultos.O artigo tem como objetivo contribuir para a sistematização de conhecimentos sobre currículo e tecnologias digitais no campo da Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Apresenta um mapeamento de pesquisas que tratam sobre o tema e os principais fundamentos e autores recorrentes nas produções científicas da área. Metodologicamente, caracteriza-se como um estudo bibliográfico, de abordagem qualitativa, cujo percurso metodológico inclui revisões sistemáticas e integrativas de artigos selecionados no portal de periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, entre os anos de 2007 a 2017. Ao se analisar em profundidade os artigos selecionados, evidenciou-se que a inserção de recursos tecnológicos digitais na mediação do saber e do conhecimento para jovens e adultos deve ser pensada a partir da construção de um currículo que modifique a forma de ensino rígido, fragmentado e descontextualizado, tão presente na Educação de Jovens e Adultos.Universidade Federal de Uberlândia2022-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6679910.14393/ER-v29a2022-37Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e037Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e037Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e0371983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799/34516https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799/34517Copyright (c) 2022 Elizandra Jackiw, Cristiane Dall’Agnol da Silva Benvenutti, Sonia Maria Chaves Haracemivhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJackiw, ElizandraBenvenutti, Cristiane Dall’Agnol da SilvaHaracemiv, Sonia Maria Chaves2023-01-06T17:29:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66799Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2023-01-06T17:29:06Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis
Currículo y tecnologías digitales en la educación de jóvenes y adultos en Brasil: un análisis sistemático e integrador
Currículo e tecnologias digitais na escolarização de jovens e adultos no Brasil: uma análise sistemática e integrativa
title Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis
spellingShingle Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis
Jackiw, Elizandra
Currículo
Educação de Jovens e Adultos
Tecnologias educacionais
Sociedade do conhecimento
Curriculum
Youth and Adult Education
Educational technologies
Knowledge society
Curriculo
Educación de jóvenes y adultos
Tecnologías educativas
La sociedad del conocimiento
title_short Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis
title_full Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis
title_fullStr Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis
title_full_unstemmed Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis
title_sort Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis
author Jackiw, Elizandra
author_facet Jackiw, Elizandra
Benvenutti, Cristiane Dall’Agnol da Silva
Haracemiv, Sonia Maria Chaves
author_role author
author2 Benvenutti, Cristiane Dall’Agnol da Silva
Haracemiv, Sonia Maria Chaves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jackiw, Elizandra
Benvenutti, Cristiane Dall’Agnol da Silva
Haracemiv, Sonia Maria Chaves
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Educação de Jovens e Adultos
Tecnologias educacionais
Sociedade do conhecimento
Curriculum
Youth and Adult Education
Educational technologies
Knowledge society
Curriculo
Educación de jóvenes y adultos
Tecnologías educativas
La sociedad del conocimiento
topic Currículo
Educação de Jovens e Adultos
Tecnologias educacionais
Sociedade do conhecimento
Curriculum
Youth and Adult Education
Educational technologies
Knowledge society
Curriculo
Educación de jóvenes y adultos
Tecnologías educativas
La sociedad del conocimiento
description The article aims to contribute to the systematization of knowledge about curriculum and digital technologies in the field of Youth and Adult Education in Brazil. It presents a mapping of research on the subject and the main foundations and recurring authors in scientific productions in the area. Methodologically, it is characterized as a bibliographical study, of qualitative approach, whose methodological path includes systematic and integrative reviews of articles selected from the journals portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, between the years 2007 and 2017. By analyzing in depth the selected articles, it became evident that the insertion of digital technological resources in the mediation of knowledge and knowledge for young people and adults should be thought from the construction of a curriculum that modifies the rigid, fragmented, and decontextualized way of teaching, so present in Youth and Adult Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799
10.14393/ER-v29a2022-37
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799
identifier_str_mv 10.14393/ER-v29a2022-37
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799/34516
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799/34517
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e037
Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e037
Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e037
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223699501056