Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799 |
Resumo: | The article aims to contribute to the systematization of knowledge about curriculum and digital technologies in the field of Youth and Adult Education in Brazil. It presents a mapping of research on the subject and the main foundations and recurring authors in scientific productions in the area. Methodologically, it is characterized as a bibliographical study, of qualitative approach, whose methodological path includes systematic and integrative reviews of articles selected from the journals portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, between the years 2007 and 2017. By analyzing in depth the selected articles, it became evident that the insertion of digital technological resources in the mediation of knowledge and knowledge for young people and adults should be thought from the construction of a curriculum that modifies the rigid, fragmented, and decontextualized way of teaching, so present in Youth and Adult Education. |
id |
UFU-8_613debf9e202cb51dd93a2edd82e0866 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66799 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis Currículo y tecnologías digitales en la educación de jóvenes y adultos en Brasil: un análisis sistemático e integrador Currículo e tecnologias digitais na escolarização de jovens e adultos no Brasil: uma análise sistemática e integrativaCurrículoEducação de Jovens e AdultosTecnologias educacionaisSociedade do conhecimentoCurriculumYouth and Adult EducationEducational technologiesKnowledge societyCurriculoEducación de jóvenes y adultosTecnologías educativasLa sociedad del conocimientoThe article aims to contribute to the systematization of knowledge about curriculum and digital technologies in the field of Youth and Adult Education in Brazil. It presents a mapping of research on the subject and the main foundations and recurring authors in scientific productions in the area. Methodologically, it is characterized as a bibliographical study, of qualitative approach, whose methodological path includes systematic and integrative reviews of articles selected from the journals portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, between the years 2007 and 2017. By analyzing in depth the selected articles, it became evident that the insertion of digital technological resources in the mediation of knowledge and knowledge for young people and adults should be thought from the construction of a curriculum that modifies the rigid, fragmented, and decontextualized way of teaching, so present in Youth and Adult Education.El artículo pretende contribuir a la sistematización del conocimiento sobre el currículo y las tecnologías digitales en el ámbito de la Educación de Personas Jóvenes y Adultas en Brasil. Presenta un mapeo de las investigaciones que abordan el tema y los principales fundamentos y autores recurrentes en las producciones científicas del área. Metodológicamente se caracteriza por ser un estudio bibliográfico, de enfoque cualitativo, cuyo recorrido metodológico incluye revisiones sistemáticas e integradoras de artículos seleccionados del portal de revistas de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de la Educación Superior, entre los años 2007 y 2017. Al analizar en profundidad los artículos seleccionados, se evidenció que la inserción de los recursos tecnológicos digitales en la mediación de saberes y conocimientos para jóvenes y adultos debe ser pensada a partir de la construcción de um currículo que modifique la forma rígida, fragmentada y descontextualizada de enseñar, tan presente en la Educación de Jóvenes y Adultos.O artigo tem como objetivo contribuir para a sistematização de conhecimentos sobre currículo e tecnologias digitais no campo da Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Apresenta um mapeamento de pesquisas que tratam sobre o tema e os principais fundamentos e autores recorrentes nas produções científicas da área. Metodologicamente, caracteriza-se como um estudo bibliográfico, de abordagem qualitativa, cujo percurso metodológico inclui revisões sistemáticas e integrativas de artigos selecionados no portal de periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, entre os anos de 2007 a 2017. Ao se analisar em profundidade os artigos selecionados, evidenciou-se que a inserção de recursos tecnológicos digitais na mediação do saber e do conhecimento para jovens e adultos deve ser pensada a partir da construção de um currículo que modifique a forma de ensino rígido, fragmentado e descontextualizado, tão presente na Educação de Jovens e Adultos.Universidade Federal de Uberlândia2022-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6679910.14393/ER-v29a2022-37Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e037Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e037Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e0371983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799/34516https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799/34517Copyright (c) 2022 Elizandra Jackiw, Cristiane Dall’Agnol da Silva Benvenutti, Sonia Maria Chaves Haracemivhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJackiw, ElizandraBenvenutti, Cristiane Dall’Agnol da SilvaHaracemiv, Sonia Maria Chaves2023-01-06T17:29:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66799Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2023-01-06T17:29:06Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis Currículo y tecnologías digitales en la educación de jóvenes y adultos en Brasil: un análisis sistemático e integrador Currículo e tecnologias digitais na escolarização de jovens e adultos no Brasil: uma análise sistemática e integrativa |
title |
Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis |
spellingShingle |
Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis Jackiw, Elizandra Currículo Educação de Jovens e Adultos Tecnologias educacionais Sociedade do conhecimento Curriculum Youth and Adult Education Educational technologies Knowledge society Curriculo Educación de jóvenes y adultos Tecnologías educativas La sociedad del conocimiento |
title_short |
Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis |
title_full |
Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis |
title_fullStr |
Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis |
title_full_unstemmed |
Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis |
title_sort |
Curriculum and digital technologies in youth and adult education in Brazil: a systematic and integrative analysis |
author |
Jackiw, Elizandra |
author_facet |
Jackiw, Elizandra Benvenutti, Cristiane Dall’Agnol da Silva Haracemiv, Sonia Maria Chaves |
author_role |
author |
author2 |
Benvenutti, Cristiane Dall’Agnol da Silva Haracemiv, Sonia Maria Chaves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jackiw, Elizandra Benvenutti, Cristiane Dall’Agnol da Silva Haracemiv, Sonia Maria Chaves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Educação de Jovens e Adultos Tecnologias educacionais Sociedade do conhecimento Curriculum Youth and Adult Education Educational technologies Knowledge society Curriculo Educación de jóvenes y adultos Tecnologías educativas La sociedad del conocimiento |
topic |
Currículo Educação de Jovens e Adultos Tecnologias educacionais Sociedade do conhecimento Curriculum Youth and Adult Education Educational technologies Knowledge society Curriculo Educación de jóvenes y adultos Tecnologías educativas La sociedad del conocimiento |
description |
The article aims to contribute to the systematization of knowledge about curriculum and digital technologies in the field of Youth and Adult Education in Brazil. It presents a mapping of research on the subject and the main foundations and recurring authors in scientific productions in the area. Methodologically, it is characterized as a bibliographical study, of qualitative approach, whose methodological path includes systematic and integrative reviews of articles selected from the journals portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, between the years 2007 and 2017. By analyzing in depth the selected articles, it became evident that the insertion of digital technological resources in the mediation of knowledge and knowledge for young people and adults should be thought from the construction of a curriculum that modifies the rigid, fragmented, and decontextualized way of teaching, so present in Youth and Adult Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799 10.14393/ER-v29a2022-37 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v29a2022-37 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799/34516 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66799/34517 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e037 Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e037 Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e037 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223699501056 |