The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Léslie Amanda da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: França, Fabiane Freire, Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660
Resumo: State-of-the-art situation on the formation of social educators in care institutions within the 2009-2019 period is provided. Research works were mapped at databases of scientific journals of the Coordination for the Upgrading of Personnel in Higher Institutions (Capes) and on publication platforms of online Scielo and Google Scholar. Keywords social educator, Care Institutions, Human Rights and Social Pedagogy were employed. Results show the need for further research on the formation of social educators since Law 5346, published in 2009, also proposing the professional regulation of social education in Brazil, still needs discussion and approval by Parliament. Research works focused in current paper maintain a dialogue with legislation discussed by the authors and forward in-depth investigation on the formation of social educators and work in care institutions. 
id UFU-8_cfed3a65986954a98c15842da41f1af4
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63660
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)La formación del educuador social que trabaja en instituciones de acogida: un estado del arte (2009-2019)A formação do/a educador/a social que atua em instituições de acolhimento: um estado da arte (2009-2019)Educadores/as SociaisEstado da ArteInstituição de AcolhimentoPedagogia SocialSocial educatorsState-of-the-ArtCare InstitutionsSocial PedagogyEducadores SocialesEstado del ArteInstituciones de AcogidaPedagogía SocialState-of-the-art situation on the formation of social educators in care institutions within the 2009-2019 period is provided. Research works were mapped at databases of scientific journals of the Coordination for the Upgrading of Personnel in Higher Institutions (Capes) and on publication platforms of online Scielo and Google Scholar. Keywords social educator, Care Institutions, Human Rights and Social Pedagogy were employed. Results show the need for further research on the formation of social educators since Law 5346, published in 2009, also proposing the professional regulation of social education in Brazil, still needs discussion and approval by Parliament. Research works focused in current paper maintain a dialogue with legislation discussed by the authors and forward in-depth investigation on the formation of social educators and work in care institutions. El objetivo de este articulo és presentar un estado del arte en la formación de los educadores sociales que trabajan en las instituciones de acogida, con el marco temporal de 2009 a 2019. Las investigaciones se mapearon en la base de datos periódica de la Coordinación de Mejoramiento de Personal Educación Superior (CAPES) y en las plataformas de divulgación cientifica online, Scielo y Google scholar. Los resultados encontraron evidencia de la necesidad de investigación sobre la formación de educadores sociales, ya que desde el proyecto de ley 5346, presentado en 2009, se propone la regulación profesional de la educación social en Brasil. Se constato que la fecha, el Proyecto de Ley 2941/2019, que también trata de la regulamentación de los educadores sociales, se encuentra en trámite y espera la aprovación del congreso. De esta manera, la investigación encontro diálogos con las leyes que abordan los autores y brindan discusiones sobre la formación del educador social y su desempeño en las instuciones de acogida.O objetivo deste artigo é apresentar um estado da arte sobre a formação dos/as educadores/as sociais que atuam em instituições de acolhimento, com o recorte temporal de 2009 a 2019. As pesquisas foram mapeadas no banco de periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e nas plataformas de difusão científica online Scielo e Google Acadêmico. Os resultados encontrados evidenciam a necessidade de pesquisas sobre a formação dos/as educadores/as sociais, visto que desde o Projeto de Lei 5346, apresentado no ano de 2009, foi proposta a regulamentação profissional da educação social no Brasil. Constatou-se que até a presente data, o Projeto de Lei 2941/2019, que também trata da regulamentação da profissionalização dos/as educadores/as sociais encontra-se em tramitação e aguarda a aprovação do Congresso. Dessa forma, as pesquisas encontradas dialogam com as legislações que são abordadas pelas autorias e propiciam discussões acerca da formação do/a educador/a social e sua atuação em instituições de acolhimento.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6366010.14393/ER-v28a2021-51Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e051Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e051Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0511983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660/32764https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660/32765Copyright (c) 2021 Léslie Amanda da Silva, Fabiane Freire França, Solange Franci Raimundo Yaegashiinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Léslie Amanda da França, Fabiane Freire Yaegashi, Solange Franci Raimundo 2021-10-22T00:02:41Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63660Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:02:41Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
La formación del educuador social que trabaja en instituciones de acogida: un estado del arte (2009-2019)
A formação do/a educador/a social que atua em instituições de acolhimento: um estado da arte (2009-2019)
title The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
spellingShingle The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
Silva, Léslie Amanda da
Educadores/as Sociais
Estado da Arte
Instituição de Acolhimento
Pedagogia Social
Social educators
State-of-the-Art
Care Institutions
Social Pedagogy
Educadores Sociales
Estado del Arte
Instituciones de Acogida
Pedagogía Social
title_short The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
title_full The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
title_fullStr The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
title_full_unstemmed The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
title_sort The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
author Silva, Léslie Amanda da
author_facet Silva, Léslie Amanda da
França, Fabiane Freire
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
author_role author
author2 França, Fabiane Freire
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Léslie Amanda da
França, Fabiane Freire
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
dc.subject.por.fl_str_mv Educadores/as Sociais
Estado da Arte
Instituição de Acolhimento
Pedagogia Social
Social educators
State-of-the-Art
Care Institutions
Social Pedagogy
Educadores Sociales
Estado del Arte
Instituciones de Acogida
Pedagogía Social
topic Educadores/as Sociais
Estado da Arte
Instituição de Acolhimento
Pedagogia Social
Social educators
State-of-the-Art
Care Institutions
Social Pedagogy
Educadores Sociales
Estado del Arte
Instituciones de Acogida
Pedagogía Social
description State-of-the-art situation on the formation of social educators in care institutions within the 2009-2019 period is provided. Research works were mapped at databases of scientific journals of the Coordination for the Upgrading of Personnel in Higher Institutions (Capes) and on publication platforms of online Scielo and Google Scholar. Keywords social educator, Care Institutions, Human Rights and Social Pedagogy were employed. Results show the need for further research on the formation of social educators since Law 5346, published in 2009, also proposing the professional regulation of social education in Brazil, still needs discussion and approval by Parliament. Research works focused in current paper maintain a dialogue with legislation discussed by the authors and forward in-depth investigation on the formation of social educators and work in care institutions. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660
10.14393/ER-v28a2021-51
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-51
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660/32764
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660/32765
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e051
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e051
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e051
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223387025408