The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660 |
Resumo: | State-of-the-art situation on the formation of social educators in care institutions within the 2009-2019 period is provided. Research works were mapped at databases of scientific journals of the Coordination for the Upgrading of Personnel in Higher Institutions (Capes) and on publication platforms of online Scielo and Google Scholar. Keywords social educator, Care Institutions, Human Rights and Social Pedagogy were employed. Results show the need for further research on the formation of social educators since Law 5346, published in 2009, also proposing the professional regulation of social education in Brazil, still needs discussion and approval by Parliament. Research works focused in current paper maintain a dialogue with legislation discussed by the authors and forward in-depth investigation on the formation of social educators and work in care institutions. |
id |
UFU-8_cfed3a65986954a98c15842da41f1af4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63660 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019)La formación del educuador social que trabaja en instituciones de acogida: un estado del arte (2009-2019)A formação do/a educador/a social que atua em instituições de acolhimento: um estado da arte (2009-2019)Educadores/as SociaisEstado da ArteInstituição de AcolhimentoPedagogia SocialSocial educatorsState-of-the-ArtCare InstitutionsSocial PedagogyEducadores SocialesEstado del ArteInstituciones de AcogidaPedagogía SocialState-of-the-art situation on the formation of social educators in care institutions within the 2009-2019 period is provided. Research works were mapped at databases of scientific journals of the Coordination for the Upgrading of Personnel in Higher Institutions (Capes) and on publication platforms of online Scielo and Google Scholar. Keywords social educator, Care Institutions, Human Rights and Social Pedagogy were employed. Results show the need for further research on the formation of social educators since Law 5346, published in 2009, also proposing the professional regulation of social education in Brazil, still needs discussion and approval by Parliament. Research works focused in current paper maintain a dialogue with legislation discussed by the authors and forward in-depth investigation on the formation of social educators and work in care institutions. El objetivo de este articulo és presentar un estado del arte en la formación de los educadores sociales que trabajan en las instituciones de acogida, con el marco temporal de 2009 a 2019. Las investigaciones se mapearon en la base de datos periódica de la Coordinación de Mejoramiento de Personal Educación Superior (CAPES) y en las plataformas de divulgación cientifica online, Scielo y Google scholar. Los resultados encontraron evidencia de la necesidad de investigación sobre la formación de educadores sociales, ya que desde el proyecto de ley 5346, presentado en 2009, se propone la regulación profesional de la educación social en Brasil. Se constato que la fecha, el Proyecto de Ley 2941/2019, que también trata de la regulamentación de los educadores sociales, se encuentra en trámite y espera la aprovación del congreso. De esta manera, la investigación encontro diálogos con las leyes que abordan los autores y brindan discusiones sobre la formación del educador social y su desempeño en las instuciones de acogida.O objetivo deste artigo é apresentar um estado da arte sobre a formação dos/as educadores/as sociais que atuam em instituições de acolhimento, com o recorte temporal de 2009 a 2019. As pesquisas foram mapeadas no banco de periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e nas plataformas de difusão científica online Scielo e Google Acadêmico. Os resultados encontrados evidenciam a necessidade de pesquisas sobre a formação dos/as educadores/as sociais, visto que desde o Projeto de Lei 5346, apresentado no ano de 2009, foi proposta a regulamentação profissional da educação social no Brasil. Constatou-se que até a presente data, o Projeto de Lei 2941/2019, que também trata da regulamentação da profissionalização dos/as educadores/as sociais encontra-se em tramitação e aguarda a aprovação do Congresso. Dessa forma, as pesquisas encontradas dialogam com as legislações que são abordadas pelas autorias e propiciam discussões acerca da formação do/a educador/a social e sua atuação em instituições de acolhimento.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6366010.14393/ER-v28a2021-51Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e051Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e051Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0511983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660/32764https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660/32765Copyright (c) 2021 Léslie Amanda da Silva, Fabiane Freire França, Solange Franci Raimundo Yaegashiinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Léslie Amanda da França, Fabiane Freire Yaegashi, Solange Franci Raimundo 2021-10-22T00:02:41Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63660Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:02:41Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019) La formación del educuador social que trabaja en instituciones de acogida: un estado del arte (2009-2019) A formação do/a educador/a social que atua em instituições de acolhimento: um estado da arte (2009-2019) |
title |
The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019) |
spellingShingle |
The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019) Silva, Léslie Amanda da Educadores/as Sociais Estado da Arte Instituição de Acolhimento Pedagogia Social Social educators State-of-the-Art Care Institutions Social Pedagogy Educadores Sociales Estado del Arte Instituciones de Acogida Pedagogía Social |
title_short |
The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019) |
title_full |
The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019) |
title_fullStr |
The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019) |
title_full_unstemmed |
The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019) |
title_sort |
The formation of social educators in care institutions: state-of-the-art situation (2009-2019) |
author |
Silva, Léslie Amanda da |
author_facet |
Silva, Léslie Amanda da França, Fabiane Freire Yaegashi, Solange Franci Raimundo |
author_role |
author |
author2 |
França, Fabiane Freire Yaegashi, Solange Franci Raimundo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Léslie Amanda da França, Fabiane Freire Yaegashi, Solange Franci Raimundo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educadores/as Sociais Estado da Arte Instituição de Acolhimento Pedagogia Social Social educators State-of-the-Art Care Institutions Social Pedagogy Educadores Sociales Estado del Arte Instituciones de Acogida Pedagogía Social |
topic |
Educadores/as Sociais Estado da Arte Instituição de Acolhimento Pedagogia Social Social educators State-of-the-Art Care Institutions Social Pedagogy Educadores Sociales Estado del Arte Instituciones de Acogida Pedagogía Social |
description |
State-of-the-art situation on the formation of social educators in care institutions within the 2009-2019 period is provided. Research works were mapped at databases of scientific journals of the Coordination for the Upgrading of Personnel in Higher Institutions (Capes) and on publication platforms of online Scielo and Google Scholar. Keywords social educator, Care Institutions, Human Rights and Social Pedagogy were employed. Results show the need for further research on the formation of social educators since Law 5346, published in 2009, also proposing the professional regulation of social education in Brazil, still needs discussion and approval by Parliament. Research works focused in current paper maintain a dialogue with legislation discussed by the authors and forward in-depth investigation on the formation of social educators and work in care institutions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660 10.14393/ER-v28a2021-51 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-51 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660/32764 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63660/32765 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e051 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e051 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e051 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223387025408 |