Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Luciana Kássia Santana
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39732
Resumo: The objective of this article is to explain the movements of historical conquest of popular education, together with the popular classes, and its use, from the popular courses, in the creation of an education model that antagonizes the strictly commercial model of education. It is understood, from this, that the formation of popular courses in Brazil, can be seen as an extension of popular education. For this, a double movement was made: first, a bibliographical research carried out in an attempt to achieve the use of popular education along with the history of popular courses in Brazil, and reach the studies that analyze the emergence of popular courses in the country. Secondly, an interview was made with the coordinator of the Emancipa Network, Social Movement of Popular Education of the city of Uberlândia, in order to better understand the action of the movement in the city. It is perceived, from this, that the political use of education, made with the social movements of popular courses, aims, above all, a political emancipation of its students, but simultaneous to this, also aims at the democratization of access to higher education in institutions of public and private higher education.
id UFU_9bfb38caca8d43fc390ccafaa38954b7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/39732
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)Educação Popularcursinhos popularesRede EmancipaCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe objective of this article is to explain the movements of historical conquest of popular education, together with the popular classes, and its use, from the popular courses, in the creation of an education model that antagonizes the strictly commercial model of education. It is understood, from this, that the formation of popular courses in Brazil, can be seen as an extension of popular education. For this, a double movement was made: first, a bibliographical research carried out in an attempt to achieve the use of popular education along with the history of popular courses in Brazil, and reach the studies that analyze the emergence of popular courses in the country. Secondly, an interview was made with the coordinator of the Emancipa Network, Social Movement of Popular Education of the city of Uberlândia, in order to better understand the action of the movement in the city. It is perceived, from this, that the political use of education, made with the social movements of popular courses, aims, above all, a political emancipation of its students, but simultaneous to this, also aims at the democratization of access to higher education in institutions of public and private higher education.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O objetivo deste artigo é explicitar os movimentos de conquista histórica da educação popular, junto e com as classes populares, e o seu uso, a partir dos cursinhos populares, na criação de um modelo de educação que se antagoniza ao modelo de educação estritamente comercial. Entende-se, a partir disso, que a formação dos cursinhos populares no Brasil, pode ser vista como uma extensão da educação popular. Para isso, um duplo movimento foi feito: em primeiro, uma pesquisa bibliográfica realizada na tentativa de alcançar o uso da educação popular junto à história dos cursinhos populares no Brasil, e alcançar os estudos que analisem o surgimento dos cursinhos populares no país. Em segundo, foi feita uma entrevista com a coordenadora da Rede Emancipa, Movimento Social de Educação Popular da cidade de Uberlândia, com o intuito de melhor compreender a atuação do movimento na cidade. Percebe-se, a partir disso, que o uso político da educação, feito junto aos movimentos sociais de cursinhos populares, visa, sobretudo, uma emancipação política de seus alunos, porém, simultâneo a isso, visa também a democratização do acesso ao ensino superior no Brasil, por meio das instituições de ensino superior públicas e privadas.Universidade Federal de UberlândiaBrasilHistóriaMorais, Sérgio Paulohttp://lattes.cnpq.br/1338723525544602Fávero, Douglas Gonsalveshttp://lattes.cnpq.br/9844921767942619Oliveira, Gustavo de Souzahttp://lattes.cnpq.br/7620627276337028Oliveira, Luciana Kássia Santana2023-12-06T18:41:03Z2023-12-06T18:41:03Z2023-12-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Luciana Kássia Santana. Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023). 2023. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39732porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-12-07T06:19:25Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/39732Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-12-07T06:19:25Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)
title Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)
spellingShingle Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)
Oliveira, Luciana Kássia Santana
Educação Popular
cursinhos populares
Rede Emancipa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)
title_full Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)
title_fullStr Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)
title_full_unstemmed Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)
title_sort Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023)
author Oliveira, Luciana Kássia Santana
author_facet Oliveira, Luciana Kássia Santana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Morais, Sérgio Paulo
http://lattes.cnpq.br/1338723525544602
Fávero, Douglas Gonsalves
http://lattes.cnpq.br/9844921767942619
Oliveira, Gustavo de Souza
http://lattes.cnpq.br/7620627276337028
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Luciana Kássia Santana
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Popular
cursinhos populares
Rede Emancipa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Educação Popular
cursinhos populares
Rede Emancipa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The objective of this article is to explain the movements of historical conquest of popular education, together with the popular classes, and its use, from the popular courses, in the creation of an education model that antagonizes the strictly commercial model of education. It is understood, from this, that the formation of popular courses in Brazil, can be seen as an extension of popular education. For this, a double movement was made: first, a bibliographical research carried out in an attempt to achieve the use of popular education along with the history of popular courses in Brazil, and reach the studies that analyze the emergence of popular courses in the country. Secondly, an interview was made with the coordinator of the Emancipa Network, Social Movement of Popular Education of the city of Uberlândia, in order to better understand the action of the movement in the city. It is perceived, from this, that the political use of education, made with the social movements of popular courses, aims, above all, a political emancipation of its students, but simultaneous to this, also aims at the democratization of access to higher education in institutions of public and private higher education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06T18:41:03Z
2023-12-06T18:41:03Z
2023-12-04
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Luciana Kássia Santana. Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023). 2023. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39732
identifier_str_mv OLIVEIRA, Luciana Kássia Santana. Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023). 2023. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39732
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711321937477632