University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: D'Ávila, Cristina Maria
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Batista Leal, Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585
Resumo: This qualitative exploratory research is aimed at understanding the relations involving mediation through teaching in a university context. It seeks to identify whether and how teachers define educational knowledge, and how they apply it in the development of professionalism in future licensed teachers. The data were collected through a survey applied to professors from two courses: education and music. The main results show that: a) professors share critical conceptions of education; b) professors do not clearly recognize the educational knowledge they mobilize, and have an incipient understanding of what it is to teach professionalism.
id UNB-32_834e08a82eb20462a9622b0750697745
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4585
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalismLa enseñanza universitaria y la formación del profesorado - el conocimiento pedagógico y la constitución de la profesionalidad docenteDocência universitária e formação de professores – saberes pedagógicos e constituição da profissionalidade docenteDocência universitáriaFormação de professoresSaberes pedagógicosProfissionalidade docenteEnseñanza;La educación superior;Formación del profesorado;Conocimiento pedagógico;ProfesionalidadUniversity teaching;Teacher training;Educational knowledge;Teachers’ professionalismThis qualitative exploratory research is aimed at understanding the relations involving mediation through teaching in a university context. It seeks to identify whether and how teachers define educational knowledge, and how they apply it in the development of professionalism in future licensed teachers. The data were collected through a survey applied to professors from two courses: education and music. The main results show that: a) professors share critical conceptions of education; b) professors do not clearly recognize the educational knowledge they mobilize, and have an incipient understanding of what it is to teach professionalism.Esta investigación exploratoria tiene como objetivo comprender las relaciones que implican la mediación didáctica en un contexto universitario, buscando identificar si y cómo los maestros definen el conocimiento pedagógico en el desarrollo de la profesionalidad de los futuros maestros. La recolección de datos consistió en una encuesta con los maestros de dos cursos: pedagogía y música. Los principales resultados muestran que: a) los profesores comparten epistemologías y concepciones pedagógicas críticas; b) no reconocen claramente el conocimiento pedagógico que movilizan y tienen una comprensión incompleta de lo que es la profesionalidad docenteEsta pesquisa visa compreender as relações que envolvem a mediação didática no contexto universitário, buscando identificar se e como os professores definem os saberes pedagógicos e como os mobilizam no desenvolvimento da profissionalidade de licenciandos. Nossa abordagem de pesquisa é qualitativa e o método de natureza exploratória. A coleta de dados consistiu numa sondagem com professores de dois cursos: pedagogia e música. Os principais resultados demonstram que: a) os professores comungam de concepções pedagógicas críticas; b) não reconhecem claramente os saberes pedagógicos que mobilizam e possuem uma compreensão incipiente acerca de sua função sobre a profissionalidade docente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/458510.26512/lc.v21i45.4585Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-4851981-04311516-489610.26512/lc.v21i45reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585/4185Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessD'Ávila, Cristina MariaBatista Leal, Luiz2021-12-09T19:02:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4585Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T19:02:18Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism
La enseñanza universitaria y la formación del profesorado - el conocimiento pedagógico y la constitución de la profesionalidad docente
Docência universitária e formação de professores – saberes pedagógicos e constituição da profissionalidade docente
title University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism
spellingShingle University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism
D'Ávila, Cristina Maria
Docência universitária
Formação de professores
Saberes pedagógicos
Profissionalidade docente
Enseñanza;
La educación superior;
Formación del profesorado;
Conocimiento pedagógico;
Profesionalidad
University teaching;
Teacher training;
Educational knowledge;
Teachers’ professionalism
title_short University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism
title_full University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism
title_fullStr University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism
title_full_unstemmed University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism
title_sort University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism
author D'Ávila, Cristina Maria
author_facet D'Ávila, Cristina Maria
Batista Leal, Luiz
author_role author
author2 Batista Leal, Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv D'Ávila, Cristina Maria
Batista Leal, Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Docência universitária
Formação de professores
Saberes pedagógicos
Profissionalidade docente
Enseñanza;
La educación superior;
Formación del profesorado;
Conocimiento pedagógico;
Profesionalidad
University teaching;
Teacher training;
Educational knowledge;
Teachers’ professionalism
topic Docência universitária
Formação de professores
Saberes pedagógicos
Profissionalidade docente
Enseñanza;
La educación superior;
Formación del profesorado;
Conocimiento pedagógico;
Profesionalidad
University teaching;
Teacher training;
Educational knowledge;
Teachers’ professionalism
description This qualitative exploratory research is aimed at understanding the relations involving mediation through teaching in a university context. It seeks to identify whether and how teachers define educational knowledge, and how they apply it in the development of professionalism in future licensed teachers. The data were collected through a survey applied to professors from two courses: education and music. The main results show that: a) professors share critical conceptions of education; b) professors do not clearly recognize the educational knowledge they mobilize, and have an incipient understanding of what it is to teach professionalism.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585
10.26512/lc.v21i45.4585
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585
identifier_str_mv 10.26512/lc.v21i45.4585
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585/4185
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485
Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485
Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v21i45
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286717325312