University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585 |
Resumo: | This qualitative exploratory research is aimed at understanding the relations involving mediation through teaching in a university context. It seeks to identify whether and how teachers define educational knowledge, and how they apply it in the development of professionalism in future licensed teachers. The data were collected through a survey applied to professors from two courses: education and music. The main results show that: a) professors share critical conceptions of education; b) professors do not clearly recognize the educational knowledge they mobilize, and have an incipient understanding of what it is to teach professionalism. |
id |
UNB-32_834e08a82eb20462a9622b0750697745 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4585 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalismLa enseñanza universitaria y la formación del profesorado - el conocimiento pedagógico y la constitución de la profesionalidad docenteDocência universitária e formação de professores – saberes pedagógicos e constituição da profissionalidade docenteDocência universitáriaFormação de professoresSaberes pedagógicosProfissionalidade docenteEnseñanza;La educación superior;Formación del profesorado;Conocimiento pedagógico;ProfesionalidadUniversity teaching;Teacher training;Educational knowledge;Teachers’ professionalismThis qualitative exploratory research is aimed at understanding the relations involving mediation through teaching in a university context. It seeks to identify whether and how teachers define educational knowledge, and how they apply it in the development of professionalism in future licensed teachers. The data were collected through a survey applied to professors from two courses: education and music. The main results show that: a) professors share critical conceptions of education; b) professors do not clearly recognize the educational knowledge they mobilize, and have an incipient understanding of what it is to teach professionalism.Esta investigación exploratoria tiene como objetivo comprender las relaciones que implican la mediación didáctica en un contexto universitario, buscando identificar si y cómo los maestros definen el conocimiento pedagógico en el desarrollo de la profesionalidad de los futuros maestros. La recolección de datos consistió en una encuesta con los maestros de dos cursos: pedagogía y música. Los principales resultados muestran que: a) los profesores comparten epistemologías y concepciones pedagógicas críticas; b) no reconocen claramente el conocimiento pedagógico que movilizan y tienen una comprensión incompleta de lo que es la profesionalidad docenteEsta pesquisa visa compreender as relações que envolvem a mediação didática no contexto universitário, buscando identificar se e como os professores definem os saberes pedagógicos e como os mobilizam no desenvolvimento da profissionalidade de licenciandos. Nossa abordagem de pesquisa é qualitativa e o método de natureza exploratória. A coleta de dados consistiu numa sondagem com professores de dois cursos: pedagogia e música. Os principais resultados demonstram que: a) os professores comungam de concepções pedagógicas críticas; b) não reconhecem claramente os saberes pedagógicos que mobilizam e possuem uma compreensão incipiente acerca de sua função sobre a profissionalidade docente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/458510.26512/lc.v21i45.4585Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485Linhas Críticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-4851981-04311516-489610.26512/lc.v21i45reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585/4185Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessD'Ávila, Cristina MariaBatista Leal, Luiz2021-12-09T19:02:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4585Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T19:02:18Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism La enseñanza universitaria y la formación del profesorado - el conocimiento pedagógico y la constitución de la profesionalidad docente Docência universitária e formação de professores – saberes pedagógicos e constituição da profissionalidade docente |
title |
University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism |
spellingShingle |
University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism D'Ávila, Cristina Maria Docência universitária Formação de professores Saberes pedagógicos Profissionalidade docente Enseñanza; La educación superior; Formación del profesorado; Conocimiento pedagógico; Profesionalidad University teaching; Teacher training; Educational knowledge; Teachers’ professionalism |
title_short |
University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism |
title_full |
University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism |
title_fullStr |
University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism |
title_full_unstemmed |
University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism |
title_sort |
University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism |
author |
D'Ávila, Cristina Maria |
author_facet |
D'Ávila, Cristina Maria Batista Leal, Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Batista Leal, Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
D'Ávila, Cristina Maria Batista Leal, Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência universitária Formação de professores Saberes pedagógicos Profissionalidade docente Enseñanza; La educación superior; Formación del profesorado; Conocimiento pedagógico; Profesionalidad University teaching; Teacher training; Educational knowledge; Teachers’ professionalism |
topic |
Docência universitária Formação de professores Saberes pedagógicos Profissionalidade docente Enseñanza; La educación superior; Formación del profesorado; Conocimiento pedagógico; Profesionalidad University teaching; Teacher training; Educational knowledge; Teachers’ professionalism |
description |
This qualitative exploratory research is aimed at understanding the relations involving mediation through teaching in a university context. It seeks to identify whether and how teachers define educational knowledge, and how they apply it in the development of professionalism in future licensed teachers. The data were collected through a survey applied to professors from two courses: education and music. The main results show that: a) professors share critical conceptions of education; b) professors do not clearly recognize the educational knowledge they mobilize, and have an incipient understanding of what it is to teach professionalism. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585 10.26512/lc.v21i45.4585 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v21i45.4585 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585/4185 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485 Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485 Linhas Críticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 467-485 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v21i45 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286717325312 |